Het precieze terug te betalen bedrag moet nog berekend worden, maar pakt volgens ConsumentenClaim ruim acht keer hoger uit dan de consument oorspronkelijk als compensatie had ontvangen. Dat komt door een herberekening van het hefboom- en inteereffect. ASR had volgens het Kifid de advieskosten die bij de klant in rekening werden gebracht in de vorm van “aanvullende administratiekosten” niet duidelijk genoeg in de polisvoorwaarden genoemd.
'Misbruik van machtspositie'
Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim vindt dat ASR misbruik van haar machtspositie heeft gemaakt. “Als klant hoef je niet te verwachten dat er vele duizenden euro’s aan kosten uit je polis worden gehaald op basis van zo’n vage omschrijving in de voorwaarden.”
ASR laat in een reactie aan ANP weten in beroep te gaan. Ook benadrukt de verzekeraar dat het om een individuele zaak gaat. In twee andere zaken over hetzelfde product kwam de geschillencommissie volgens de verzekeraar tot een heel andere slotsom.
'Collectieve procedure kansrijk'
Vereniging Woekerpolis.nl, voor wie ConsumentenClaim vier collectieve procedures voert, voelt zich door de Kifid-uitspraak gesterkt met het oog op andere woekerpoliszaken. Ab Flipse, voorzitter van de Vereniging Woekerpolis.nl: “Deze uitspraak geeft een enorme boost. Het oordeel van de geschillencommissie is namelijk belangrijk voor de collectieve procedure die wij tegen ASR voeren. Onze leden weten nu dat deze procedure zeer kansrijk is.”