Masha Kuijper is als Surety Underwriting Manager verantwoordelijk voor het team Transport & Logistics en Eigenrisicodragerschap voor de WGA. Bij transport en logistiek gaan de gedachten al snel uit naar containerschepen, vrachtwagens en vliegtuigen. Transportbedrijven spelen zeker een rol, maar de portefeuille van Kuijper en haar team is omvangrijker; hij omvat ook bedrijven die te maken hebben met BTW, invoerrechten en accijnsafdrachten op producten zoals olie, alcohol en tabak. “Dit betreft niet alleen Nederlandse bedrijven, we zijn ook actief op internationaal vlak. Ons uitgebreide internationale netwerk komt daarbij goed van pas.”
Accijnzen worden betaald door de eindafnemer, legt Kuijper uit. “Onze klant wil de betaling van die bedragen opschorten, aangezien de eindafnemer uiteindelijk betaalt. Dat mag van de douane, oftewel de overheid, maar uiteraard wil de douane dan wel een garantiestelling ontvangen.” In het zeldzame geval van fraude, of diefstal van bijvoorbeeld sigaretten, zou de douane anders geld mislopen. De garantstelling regelt Liberty Mutual Surety. Een ander voorbeeld van een risico waarvoor de verzekeraar garant staat is afvaltransport.
“Wij garanderen dat de lading met een negatieve waarde van A naar B wordt gebracht en niet onderweg wordt gedumpt. Of dat een afgedichte afvalstortplaats bijvoorbeeld in 2040 schoon wordt opgeleverd. Wij financieren gezonde bedrijven maar er kan natuurlijk altijd iets misgaan.”
Coronacrisis en Brexit
De garantieteksten richting douane en overheid zijn voorgeschreven teksten. Afhankelijk van de wetgeving worden die soms iets aangepast, maar de regels liggen goeddeels vast en zijn dan ook bekend bij het team van Kuijper. Ondanks dat de concurrentie is toegenomen, heeft de verzekeraar veruit het grootste marktaandeel in de logistieke sector. De goede contacten met de diverse douanekantoren gaan decennia terug.
Binnen haar aandachtsgebieden ziet Kuijper de afgelopen tijd veel dynamiek. “De coronacrisis had bijvoorbeeld een positieve invloed op de performance van de transportsector. Kijk alleen naar de enorme hoeveelheden pakjes die partijen als DHL en PostNL vervoeren. Door de Brexit is men daarnaast meer gaan opslaan, warehousing neemt toe, en zowel bij de containerliners als het luchtvrachtvervoer zijn de tarieven toegenomen. “De Brexit heeft dat alleen maar versterkt. Die zorgt ervoor dat er meer en grotere voorraden aangehouden worden.” Uitdagingen ziet zij ook.
“Tabak staat in de ontwikkelde landen onder druk. Tegelijkertijd zie je de vraag in ontwikkelingslanden wel toenemen.” De oliemarkt vindt Kuijper moeilijker te voorspellen. “De een noemt het een aflopende zaak, een ander wijst op de vele productieprocessen waarvoor olie toch nodig is. En in de afvaltransportsector spelen weer heel andere ontwikkelingen, onder andere veroorzaakt door de klimaatdoelstellingen.
Snelle oplossingen
Waar veel partijen garantstellingen voor kleine bedragen weigeren, doet Liberty Mutual Surety dat wel, zolang de som van deze bedragen maar hoger is dan ca. €750.000. Een voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld banken, vindt Kuijper vooral de persoonlijke aandacht die zij en haar team kunnen geven. “We zijn altijd bereikbaar en hebben een goed geoliede backoffice die razendsnel schakelt. Mensen werken vaak vele jaren bij ons, beschikken over veel expertise en kennen de klanten door en door. Bij een bank kom je vaak terecht bij een callcenter waar je alles telkens opnieuw moet uitleggen. De contacten met onze klanten zijn goed. Wij proberen hen zeker twee keer per jaar te bezoeken.” Daarentegen is de omloopsnelheid van douanegaranties laag, legt Kuijper uit.
“Eenmaal een douanegarantie gesteld kan deze jaren doorlopen, gezien de onbepaalde looptijd van dit type garanties. In tegenstelling tot bijvoorbeeld ons bouwteam, waar wekelijks nieuwe garanties nodig zijn, hebben wij daardoor op garantieniveau minder vaak contact met onze klanten.
Hoewel de douanevoorschriften best in steen gebeiteld zijn, kan er soms toch behoefte zijn aan nieuwe producten. Die worden dan vaak ontwikkeld in samenwerking met brokers. “Het kan gebeuren dat zij op een heel nieuwe casus stuiten waarvoor nog geen product bestaat. Dan gaan wij om tafel om samen een oplossing te bedenken. We schrijven dan een nieuwe tekst, overleggen over de wording met de begunstigde, en proberen hiermee vaart te zetten achter de ontwikkeling van een nieuw product.”
Brokercontacten geïntensiveerd
Een product dat vrijwel altijd via een gespecialiseerde intermediair of broker loopt is de garantie die Liberty Mutual Surety stelt in het kader van het Eigenrisicodragerschap WGA. Daarbij is een werkgever 100 procent verantwoordelijk voor de betaling van eventuele WGA-uitkeringen en re-integratiekosten. Hiermee gaat de Belastingdienst akkoord mits er een garantie wordt overlegd. Wanneer een bedrijf de uitkeringen niet meer kan betalen door faillissement, moet een financiële instelling de uitkeringsverplichting overnemen. Liberty Mutual Surety doet dit voor veel grote werkgevers met een loonsom van minimaal €10 miljoen. Veel ervan zitten in de zorgsector, maar in feite komt elke financieel gezonde onderneming hiervoor in aanmerking.
De samenwerking met brokers is de afgelopen jaren geïntensiveerd, zegt Kuijper. “Vanwege onze lange historie, weten klanten ons altijd heel goed direct te vinden. We hebben echter gemerkt dat brokers een prima kanaal zijn om meer klanten te vinden. Zij weten natuurlijk heel goed wat er aan klantzijde leeft. Omgekeerd zoeken brokers ook vaker de samenwerking met ons. Van oudsher focusten zij meer op verzekeringen dan op garantstellingen, maar je ziet dat zij ons product steeds interessanter gaan vinden. Dat komt ook door onze voorlichting, wij organiseren regelmatig presentaties voor brokers.”
Dit artikel is gesponsord door Liberty Mutual Surety.