“Die tools zijn inderdaad belangrijk bij de ondersteuning van het advies”, bevestigt Marcel Bernhards van het gelijknamige advieskantoor in Den Ham. “Ik breng gemiddeld één keer per week een krediet onder bij VKG, dan is het wel fijn dat ik daar niet heel veel tijd aan kwijt ben. Sterker nog, het is heel efficiënt om samen te werken met Tessa Wisman van de afdeling Kredieten. Die zoekt alles uit en zorgt gewoon dat het geregeld wordt en ook nog eens ongelooflijk snel. Dat is absoluut hun onderscheidende kwaliteit. Ik ben ook weleens ergens anders wezen shoppen voor een krediet en dat duurde minimaal twee weken voor dat het geregeld was. Bij VKG is dat vaak nog dezelfde dag en anders hooguit de dag erop.”
“Ja, dat is wel zoals ik wil werken”, zegt Wisman. “Marcel en zijn collega-adviseurs kunnen de bemiddeling inderdaad gewoon aan ons overdragen. Ik vraag bij de geldverstrekkers na wat ze precies aan documentatie willen hebben, zodat ik alles in één keer kan opvragen bij de adviseur. De adviseur wordt hierdoor niet onnodig belast met allerlei tussentijdse verzoeken en vragen.”
Slimme tools
Voorheen kende VKG een toetstool voor het maximaal te lenen bedrag. “Per 1 april zijn de nieuwe leennormen actief en ondersteunen wij onze adviseurs met een nieuwe rekentool, waarbij duidelijk wordt wat het maximale verantwoorde bedrag is om te lenen. Uiteraard checkt de adviseur nog of het inderdaad verantwoord is”, vertelt Van der Linde.
“Wij willen het leven van adviseurs zo makkelijk mogelijk maken en verantwoorde kredietoffertes uitbrengen. Reden om de aanvraagmodule voor consumptief krediet ook aan te passen en nog eenvoudiger te maken. Daar besparen Marcel en zijn collega’s nu echt veel tijd mee. Verder zijn we bezig om een ‘Mijn Kredietomgeving’ uit te rollen. Adviseurs hebben dan overzicht van de aanbiedingen en andere mogelijkheden, waardoor zij per contract alles kunnen bekijken en eventueel kunnen aanpassen”, aldus Van der Linde.
“Ik ben inmiddels al aangesloten op ‘Mijn Kredietomgeving’ en kan o.a. zelf documenten uploaden. Hierdoor kan ik mijn klanten nog beter en sneller van dienst zijn”, vertelt Marcel.
Financiële rust
De pay-off van serviceprovider VKG luidt: Energie achter financiële rust. “Daar hebben we best lang over nagedacht”, vertelt Van der Linde.
“Wij zijn van mening dat iedereen rustig moet kunnen slapen, zonder zich zorgen te maken over financiële risico’s. Daarom zetten wij ons in voor een Nederland met altijd en overal een deskundige adviseur. De adviseurs die met ons samenwerken zijn lokaal en in de regio bekend. Zij kennen hun klanten goed, weten wat er speelt en brengen met een gerust hart die klant bij ons naar binnen. Voor ons een reden om de adviseur zo optimaal mogelijk te faciliteren. De klant zoekt steeds meer online zijn weg. Via onze website zorgen wij ervoor dat hij dan toch bij de lokale adviseur terecht komt. Ook voor een krediet”, aldus Van der Linde.
Inspelen op ontwikkelingen
Steeds meer mensen vragen een persoonlijke lening aan voor woningverbetering, een auto of hun interieur, constateren Wisman en Van der Linde. “We zien een duidelijke verschuiving van doorlopend krediet naar een persoonlijke lening. Bij een doorlopend krediet heb je drie jaar lang een opnamefaciliteit, daarna is er een blokkade. Bij de persoonlijke lening zijn doel van de lening en de looptijd van de lening min of meer gelijk. Sinds kort hebben we een nieuwe partij, die wij er zelf ook graag bij wilde hebben voor groene leningen. Dat is Greenloans”, zegt Van der Linde.
“Dit heeft toegevoegde waarde voor de klant en adviseurs zitten erop te wachten. We hebben nu ook de Premium variant van DEFAM, een goed product met een mooie rente. Zo kunnen we de adviseur en zijn klant nog beter van dienst zijn. Klanten hebben de neiging te shoppen voor een zo laag mogelijke rente. Daar kunnen we met dit product nu op inspelen als dat voor de klant de juiste keuze is.”
Dit artikel is gesponsord door VKG.