SEO heeft de verplichte vierjaarlijkse evaluatie uitgevoerd van het klachtinstituut voor de financiële dienstverlening en doet een aantal aanbevelingen. Zo kan bijvoorbeeld het kenniscentrum benut worden om consumenten door laagdrempelige communicatie meer handvatten te bieden om voor hun eigen belangen op te komen.
Meer kennis uitwisselen met andere klachtinstituten
Ook adviseren de onderzoekers de financieel-economische en gedragseconomische kennis onder secretarissen en leden van de geschillencommissie en Commissie van Beroep te vergroten. Intensivering van de uitwisseling van kennis met andere geschilleninstanties kan volgens SEO eveneens bijdragen aan een beter en doelmatiger functioneren van het Kifid.
Doorlooptijden kunnen korter
Tevens adviseren de onderzoekers om de doorlooptijden te verkorten. Dat kan bijvoorbeeld door de inzet van capaciteit tussen complexe en minder complexe zaken nader te differentiëren. “Door clusters met relatief veel oude klachten over beleggingsverzekeringen voorrang te geven boven andere clusters kan de lange doorlooptijd van deze klachten wellicht nog verder beperkt worden.”
Evaluatierapport naar Tweede Kamer
Elke vier jaar wordt het klachtinstituut aan een onafhankelijk onderzoek onderworpen op grond van de Wet op het financieel toezicht. Uit het recente onderzoek komt naar voren dat de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van Kifid, dat wordt gefinancierd door de ruim 7.300 aangesloten financieel dienstverleners, zijn gewaarborgd. Minister Wopke Hoekstra heeft het evaluatierapport vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.
Herkenbaar en realistisch beeld
Kifid is blij met de bevindingen van de onderzoekers en vindt dat een herkenbaar en realistisch beeld wordt gegeven. “Het bevestigt het belang en de toegevoegde waarde van Kifid. En het is een stimulans om vast te houden aan de koers die met de Visie op klachtbehandeling de afgelopen vier jaar is gekozen. Het evaluatierapport geeft bruikbare aanbevelingen om waar nodig onze werkwijze te verbeteren en waar mogelijk te versterken. Kifid gaat hiermee aan de slag.”