Coen Fledderus
advocaat bij Polis Advocaten
advocaat bij Polis Advocaten
Diefstal van (onderdelen van) een auto is vervelend. Bepaalde merken auto's zijn in de praktijk diefstalgevoeliger. Logisch is dan ook dat verzekeraars meer en andere eisen stellen aan diefstalpreventie. Voor de hand liggende eis is om de auto te voorzien van een deugdelijk alarm. Als die eis in de polisvoorwaarden is opgenomen, dan moet de verzekeringnemer hieraan gehoor geven. Wordt dit achterwege gelaten, dan kan dit verstrekkende gevolgen voor de dekking hebben, legt Coen Fledderus van Polis Advocaten uit aan de hand van een voorbeeld.
Bij het aangaan van een verzekeringsovereenkomst moet de aspirant-verzekeringnemer de benodigde informatie aan de verzekeraar verstrekken. Wat die precies wil weten, staat in het aanvraagformulier. Het is dan aan de aspirant-verzekeringnemer om de vragen naar waarheid te beantwoorden. Maar wat als hij of zij dat niet doet? Wat kan de verzekeraar dan nog doen? Coen Fledderus van Polis Advocaten legt uit.
Advocaat Coen Fledderus van Polis Advocaten verbaast zich erover dat Kifid vaak tot het oordeel komt dat de adviseur zijn aanspraak op honorarium kan verliezen bij een beroepsfout. De motivering van de geschillencommissie knelt volgens hem juridisch.
Hoe komt het Kifid toch telkens tot het oordeel dat de adviseur zijn aanspraak op honorarium kan verliezen bij een beroepsfout? Verzekeringsadvocaat Coen Fledderus vindt dat onterecht.
Het containerbegrip (na)zorgplicht geeft in belangrijke mate invulling aan de relatie tussen de adviseur en diens klant. Veel adviseurs maken met klanten schriftelijke afspraken welke werkzaamheden er verricht worden en tegen welke vergoeding. In de meeste gevallen verloopt de relatie probleemloos. Maar als de verhouding tussen adviseur en klant onder druk komt te staan, spreekt het niet vanzelf dat de wegen van partijen zich volledig (kunnen) scheiden.
Het begrip (na)zorgplicht is een containerbegrip dat in belangrijke mate invulling geeft aan de relatie tussen adviseur en klant. Veel adviseurs maken schriftelijke afspraken welke werkzaamheden er verricht zullen worden en welke vergoeding de klant daarvoor verschuldigd is. In de meeste gevallen verloopt de relatie probleemloos en is de adviseur blij met zijn klant en is de klant tevreden met de dienstverlening. Maar als de verhouding tussen adviseur en klant onder druk komt te staan, is het niet vanzelfsprekend dat de wegen van partijen zich volledig (kunnen) scheiden.
Bij het aangaan van een verzekeringsovereenkomst rust er op de aspirant-verzekeringnemer de taak om aan de verzekeraar de benodigde informatie te verstrekken. Welke informatie dat is, volgt doorgaans uit het door de verzekeraar verstrekte vragenformulier. Het is dan aan de aspirant-verzekeringnemer om die vragen naar waarheid te beantwoorden. Doet hij dat niet, dan kan dat verschillende gevolgen hebben voor de uitkeringsplicht van de verzekeraar. Advocaat Coen Fledderus van Polis Advocaten licht dat in de rubriek verzekeringsrecht toe aan de hand van een zaak over een vloerenlegger die verzekerd was bij Reaal.
Yarden wijzigt voor een grote groep verzekeringnemers (ongeveer 380.000) eenzijdig de voorwaarden, waardoor kostenstijgingen in de toekomst voor rekening van de nabestaanden komen. Kan de verzekeraar dit zomaar doen? Mocht het tot rechtszaken komen dan zal de Yarden overtuigend bewijs moeten leveren dat zij echt geen andere keuze heeft en dat zij door DNB wordt gedwongen. Dat schrijft Coen Fledderus, advocaat van Polis Advocaten, in deze verzekeringsrechtelijke duiding van de noodgreep van Yarden.
Het aantal overnames (fusies) binnen de intermediairsbranche lijkt de laatste tijd toe te nemen. Voor de verkopende partij biedt een overname het voordeel dat de binnen de portefeuille opgebouwde goodwill kan worden verzilverd. Voor de kopende partij biedt het verwerven van een portefeuille het voordeel dat daarmee het aantal te bedienen klanten (en daarmee nog te sluiten polissen) toeneemt. Meestal verloopt de overdracht van een portefeuille zonder al te grote problemen, beschrijft Coen Fledderus van Polis Advocaten in dit artikel. Maar wat als de verzekeraar weigert om mee te werken aan de overvoer van de portefeuille?
De Commissie van Beroep van Kifid heeft vorige week de veel besproken '10%-uitspraak' van de Geschillencommissie teruggedraaid. De verzekeraar mag de premie op de contractvervaldatum verhogen. De klant moet daarover dan wel voorafgaand duidelijk geïnformeerd worden. Het oordeel van de Commissie van Beroep lijkt mij juist. Een korte toelichting.