Persoonlijk, compliant en efficiënt: de toekomst van klantcommunicatie

Persoonlijk, compliant en efficiënt: de toekomst van klantcommunicatie

In de verzekeringsbranche wordt volop ingezet op online mijn-omgevingen om klanten een betere en gestroomlijnde ervaring te bieden, selfservice mogelijk te maken en veelgevraagde informatie aan te bieden. Hierbij speelt het bieden van een gepersonaliseerde ervaring een grote rol. "Toch laten veel organisaties hier kansen liggen, terwijl juist de persoonlijke aanpak sterk bijdraagt aan een hogere klanttevredenheid", zegt Arjan Graveland, manager service en consulting bij Postex.

“Het is belangrijk rekening te houden met klanten die de materie niet helemaal begrijpen, informatie graag in een andere taal willen nalezen of geen tijd hebben om belangrijke informatie tot zich te nemen”, zegt Graveland. “Het Postex-platform biedt een oplossing voor deze uitdagingen. Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen documenten bijvoorbeeld eenvoudig en snel worden samengevat, vereenvoudigd of vertaald naar de gewenste taal. Hiermee helpen wij bedrijven hun klanten een betere en gepersonaliseerde ervaring te bieden, als aanvulling op bestaande klantportalen of mijn-omgevingen.”

Zorgvuldige ontsluiting polisvoorwaarden

Naast het bieden van een persoonlijke ervaring, speelt ook het zorgvuldig ontsluiten van polisvoorwaarden en de daaraan gekoppelde juridische vastlegging een cruciale rol in de verzekeringsbranche. Polisvoorwaarden moeten namelijk kunnen worden opgeslagen, mogen niet eenzijdig achteraf worden aangepast en moeten voor een passende termijn ongewijzigd toegankelijk zijn.

Via het platform kunnen klanten digitaal toegang krijgen tot actuele polisvoorwaarden, deze eenvoudig raadplegen en opslaan”

Graveland: “Wij helpen verzekeraars aan te tonen dat aan deze eisen wordt voldaan. Via het platform kunnen klanten digitaal toegang krijgen tot actuele polisvoorwaarden, deze eenvoudig raadplegen en opslaan, en worden ze geattendeerd op nieuwe versies bij wijzigingen. Daarnaast genereren we bewijsrapportages waarin wordt vastgelegd wanneer polisvoorwaarden zijn aangeboden en geraadpleegd. Periodieke controles door een onafhankelijke derde partij borgen dat polisvoorwaarden niet gewijzigd of verwijderd kunnen worden.”

Compliance en gegevensbeveiliging

Het complianceframework van Postex biedt verzekeraars ondersteuning op het gebied van gegevensbeveiliging door middel van uitgebreide controls, audits en rapportages. “Door te voldoen aan de ISO 27001-beveiligingsstandaard en jaarlijks een ISAE 3402 Type II audit te ondergaan, wordt een hoge mate van zekerheid geboden over de naleving van wet- en regelgeving. Met deze aanpak kunnen verzekeraars zich richten op groei en innovatie, terwijl klantcommunicatie blijft voldoen aan de gestelde eisen op het gebied van compliance en veiligheid.”

Efficiënter communiceren

Efficiëntie is een ander belangrijk aspect van klantcommunicatie. “Wij maken communicatie tussen organisaties, klanten en tussenpersonen efficiënter door klanten effectief te bereiken via hun voorkeurskanaal, betaalmogelijkheden te bieden en automatisch herinneringen te versturen. Tussenpersonen krijgen via een speciale module inzicht in de communicatie met relaties en kunnen waar nodig de regie nemen.”

Mijn-omgeving

Postex biedt verder een distributiesysteem dat aansluit op de specifieke behoeften van klanten. “Een opvallend aspect van dit systeem is de integratie van selfservicediensten binnen de klantomgeving, afgestemd op het type bericht dat wordt verzonden. Of het nu gaat om facturen, herinneringen of informatieve meldingen, de juiste zelfbedieningsopties worden direct beschikbaar gesteld in de mijn-omgeving.”

Of het nu gaat om facturen, herinneringen of informatieve meldingen, de juiste zelfbedieningsopties worden direct beschikbaar gesteld in de mijn-omgeving”

Gebruikers kunnen hiermee eenvoudig documenten inzien en downloaden, persoonlijke gegevens aanpassen of betaalmethoden beheren. “Deze aanpak draagt niet alleen bij aan een efficiënter proces, maar verhoogt ook de klanttevredenheid door de toegankelijkheid van relevante diensten precies op het moment dat ze nodig zijn”, sluit Graveland af.

Dit artikel is gesponsord door Postex.