Duurzaam schadeherstel groeit: a.s.r. en Soople breiden herstelnetwerk uit

Duurzaam schadeherstel groeit: a.s.r. en Soople breiden herstelnetwerk uit
Daniël Roelink, bedrijfsleider van Soople en Maarten de Rooij, head expertise & repair bij a.s.r

Wat als schadeherstel niet alleen ging over repareren, maar ook over bouwen aan een duurzame toekomst? In maart 2023 sloegen verzekeraar a.s.r. en hersteller Soople de handen ineen, en sindsdien hebben ze mooie stappen gezet. Van het herstellen van waterlekkages tot het aanpassen van een woning voor een letselslachtoffer. Maarten de Rooij, head expertise & repair bij a.s.r en Daniël Roelink, bedrijfsleider van Soople, vertellen over de succesvolle samenwerking die bewijst dat herstelwerkzaamheden én duurzaamheid goed hand in hand kunnen gaan én tevreden klanten en adviseurs opleveren.

“Sinds we een meerderheidsbelang in Soople hebben, zijn we gestaag en zorgvuldig gegroeid. Eerst herstelden we schades in de regio Arnhem. Inmiddels hebben we een nieuwe vestiging in Vianen geopend en zijn al vele honderden schades duurzaam hersteld in samenwerking met Soople”, aldus de Rooij. Roelink voegt toe: “De meest voorkomende schades die we zien en herstellen zijn veroorzaakt door waterlekkages. Daarnaast zien we natuurlijk ook inbraak- en brandschades.”

De dienstverlening van Soople gaat soms verder dan enkel herstel. “Voor een letselslachtoffer hebben we bijvoorbeeld een woning aangepast en ingericht, zodat deze weer volledig toegankelijk is”, vertelt Roelink. “En onlangs brandde bij een klant van ons de volledige zolder af, waarbij forse beroeting is opgetreden en de gehele kap vervangen moet worden. Ook dat soort schades pakt Soople inmiddels voor ons op”, vult de Rooij aan.

Ambities

a.s.r. heeft als doel om in 2040 alle reparabele schades duurzaam te herstellen. Hiervoor is een landelijk dekkend herstelnetwerk essentieel, dat zorgt voor hoge klanttevredenheid, transparantie in het proces en een lagere CO₂-uitstoot in de keten.

Met eigen herstelplatform Fixxer en hersteller Soople neemt a.s.r. een unieke positie in. “Klanten krijgen waarvoor ze verzekerd zijn, en wij lossen het probleem adequaat op. Het claim- en herstelproces is het moment van de waarheid voor onze klanten, daar worden wij graag bij betrokken”, legt de Rooij uit.

Roelink benadrukt de voordelen van de samenwerking: “Samen zijn we slagvaardiger en zorgen we voor kortere lijnen. Hierdoor kunnen we schades vaak sneller oplossen. Zo stelt onze nieuwe, centraal gelegen vestiging in Vianen ons in staat nog meer klanten snel en duurzaam te helpen.”

Landelijke aanpak met lokale impact

De Rooij: “Naast Soople werken we met meerdere herstellers over meerdere regio’s om klanten van dienst te kunnen zijn. Of de klant nu in de buurt woont van Groningen, Maastricht, Den Helder of Middelburg. Dankzij ons landelijk herstelnetwerk met eigen lokale en regionale herstelpartners streven we ernaar om voldoende keuze te hebben om schades van klanten te herstellen. Grote kans dat als je een bouwkundige schade in Groningen hebt, dat Bouw & Facility op de stoep staat en in de omgeving van Castricum schakelen we bijvoorbeeld AC Borst Bouw in. Per 1 oktober hebben we ons uitgebreide herstelnetwerk geïntroduceerd waardoor we in elk postcodegebied keuze hebben uit twee of meer herstellers. Zo garanderen we continuïteit - ook in geval van calamiteiten.”

We zien niet alleen de schade, maar ook de klant”

Klantgerichtheid en expertise

Soople onderscheidt zich door zijn klantgerichte aanpak en nauwe samenwerking met adviseurs en verzekeraars. Bij schade streeft a.s.r. ernaar dat één herstelpartner langskomt, de schade opneemt en herstelwerkzaamheden uitvoert. Dit voorkomt dat klanten zelf meerdere partijen moeten inschakelen en meerdere afspraken moeten maken. “De hersteller kan zelfs, als de klant dat wenst, aanvullende werkzaamheden uitvoeren. Deze kosten zijn wel voor de klant”, licht Roelink toe.

Roelink vervolgt: “We zien niet alleen de schade, maar ook de klant. Onze vakmensen signaleren bijvoorbeeld preventieve maatregelen, zoals het vervangen van verouderde kitnaden of ze controleren de aanwezigheid van rookmelders die verplicht zijn. Zo dragen we bij aan het voorkomen van toekomstige schades.”

Meer dan een verzekeraar

De Rooij: “We willen meer zijn dan een verzekeraar die enkel schade vergoedt. En snel, flexibel en transparant zijn, zodat er geen discussie ontstaat. Daarom willen we het hele herstelproces - van opname tot betaling - voor onze klanten regelen. De facturatie verloopt via ons, zodat de klant niets hoeft voor te schieten. Die klantgerichte aanpak en heldere communicatie matchen met het dna van Soople en met die van a.s.r. En wat mij zo aanspreekt in de aanpak van Soople, is dat een week na het afronden van het schadeherstel de servicecoördinator de klant nog even belt, of hij of zij nog steeds tevreden is.”

Dankzij de samenwerking met Soople staat a.s.r. dichter bij de klant. Ook verzekeringsadviseurs waarderen deze intensieve samenwerking. “Dossiers worden sneller afgehandeld en we ontvangen veel enthousiaste reacties van klanten en adviseurs over de kwaliteit van onze vakmensen. Dat maakt dit werk extra mooi”, zegt Roelink.

De voordelen van duurzaam schadeherstel

Kiezen voor schadeherstel via het duurzaam herstelnetwerk van a.s.r. biedt de klant en adviseur verschillende voordelen. “Je wordt zoveel mogelijk ontzorgd, het herstel vindt plaats via één contactpersoon, de communicatie is duidelijk én, als je dat wil, ontvang je extra service in de vorm van preventietips”, zegt de Rooij. “Of als je dat wenst, andere renovatie- of reparatiewerkzaamheden die je zelf betaalt. Duurzaam schadeherstel is voor ons een manier om schade niet alleen te herstellen, maar dit op een milieuvriendelijke en toekomstgerichte manier te doen. Het kan soms iets meer tijd of een andere aanpak vergen, maar de voordelen voor het milieu en je eigen bezit kunnen enorm zijn. Het mooiste is een win-win: goed voor de aarde én voor je portemonnee. Bovendien dragen we dan samen bij aan een betere toekomst.”

Dit artikel is gesponsord door a.s.r.

Geert Buurke en Ron Christiaanse, technisch risicodeskundigen bij Nationale-Nederlanden.

Cultuuromslag bij transportondernemingen draagt bij aan preventie

Met preventieve maatregelen, zoals risicobeperking en schadereductie, kunnen ondernemers met wagenparken aanzienlijke voordelen bereiken. Maar minstens zo belangrijk: het bevorderen van de chauffeurs- en verkeersveiligheid. Een nauwe samenwerking tussen klant, adviseur en verzekeraar helpt daarbij.

Foto: ANP

Hoezo is winkeldiefstal niet te verzekeren? 'Duivels dilemma'

Hoewel iedere supermarktondernemer last heeft van winkeldiefstal, is het onmogelijk om daar een verzekering tegen af te sluiten. Waarom is dat? Distrifood zoekt het uit.

Klaverblad treedt toe tot de volmachtmarkt

Klaverblad treedt toe tot de volmachtmarkt

Dinsdag tekende Klaverblad Verzekeringen haar eerste volmachtovereenkomst met GFD Assuradeuren, het volmachbedrijf van Geerts Financiële Dienstverleners. Hiermee treedt de verzekeraar officieel toe tot de volmachtmarkt.

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Als het aankomt op preventieve hulp rondom arbeidsongeschiktheid is er geen one-size-fits-all. Daarbij komt dat ondernemers het toch vaak lastig vinden om zelf op tijd aan de bel te trekken óf überhaupt niet weten van het bestaan van preventieve hulp vanuit de verzekeraar. "Daarom is juist dat persoonlijke contact ook zo belangrijk, om zo te kunnen signaleren en door te kunnen vragen", zegt Conny Pronk, claimbehandelaar AOV bij Klaverblad. "Een AOV vereist op alle vlakken maatwerk. En dat geldt zeker ook voor preventie."