Toen Dennis Hurenkamp, hoofd Placement & Servicing, ruim 7,5 jaar geleden naar Rabobank kwam, zocht de bank naar een nieuwe koers voor het verzekeringsbedrijf. “Met een beetje fantasie kun je zeggen dat we in 2016 zijn gestart als start-up, met een klein team op corporate niveau en onze verzekeringscollega’s in het land.” Hurenkamp had daarvoor ruim 20 jaar voor verschillende onderdelen van Achmea gewerkt en vond het een mooie uitdaging. “We hebben het plan bedacht en afgesproken om binnen Rabobank een succesvol en volwaardig intermediairbedrijf neer te zetten, met een aanbod voor alle klanten. In 2020 hebben we daarvoor een gevolmachtigd agent en makelaardij opgericht. Klanten profiteren door deze ontwikkeling van uitstekende inkoop, gecombineerd met de kwaliteit van dienstverlening zoals ze die van Rabobank zijn gewend. Er staat nu een basis met een goed team en nu is het tijd om verder te groeien.”
Kirsten Duindam, chief broking officer Rabo Assurantie Makelaardij, is nauw betrokken bij de ontwikkelingen van Rabobank's verzekeringstak. Zij startte vier jaar geleden bij Rabobank. Daarvoor werkte ze zo'n 16 jaar bij Raetsheren in diverse rollen. Als contactpersoon voor Rabobank sprak zij al regelmatig met Hurenkamp.
“Toen hij mij vroeg om de ontwikkelingen hier te helpen vormgeven, zag ik daarin een next step. Op nul kunnen beginnen… dat komt niet veel voor in een markt waarin kantoren vaak een lange bestaanshistorie hebben. En dat binnen de fantastische coöperatie die Rabobank is. Met name de schaalbaarheid, vernieuwing en groeimogelijkheden maakten dat ik met veel enthousiasme ben ingestapt.”
Aantrekkelijke werkgever
Onlosmakelijk verbonden met de groei en ambitie profileert Rabobank zich als een aantrekkelijke werkgever, zegt Duindam. “We doen dingen hier net even anders. Vooral de teamspirit is heel belangrijk. Onze mensen brengen uit heel verschillende achtergronden kennis en ervaring mee, dat geldt zowel voor de makelaardij, pensioenen als de IT.” In gesprekken met potentieel talent merkt zij dat er op de arbeidsmarkt nog vooroordelen en misverstanden bestaan. “Traditioneel bediende Rabobank particuliere klanten en veel mkb’ers. Onze particuliere klanten bedienen we voornamelijk digitaal en dat doen we op zeer grote schaal. Dat is een compleet ander model waarvoor we specifieke skills inzetten. Zakelijk zijn we meer naar de grootzakelijke markt opgeschoven en bedienen we inmiddels veel sectoren.”
De huidige portefeuille is divers, legt zij uit, “met veel industriële klanten in de maakindustrie, de voedselverwerkende industrie en innovatieve bedrijven. Veel van onze klanten vragen maatwerk. De makelaardij en de gevolmachtigd agent leveren dit. Samen met de adviseur wordt klant- en marktkennis samengesmeed tot tailormade verzekeringsoplossingen. En de combinatie van mkb en grootzakelijk maakt het uitdagend, er is snelheid voor nodig gecombineerd met specialistische kennis. Dit maakt het werk afwisselend.”
Ambachtelijk en modern
Als betrokken verzekeringsmakelaar vanuit het bankbedrijf neemt Rabobank op meerdere vlakken een unieke positie in op de arbeidsmarkt, benadrukt Hurenkamp. “De bank investeert veel in de energie- en voedseltransitie en in maatschappelijke vraagstukken als financieel gezond leven. Het is belangrijk om vanuit Verzekeren & Pensioenen hierop aan te sluiten om ervoor te zorgen dat de risico's van onze klanten beheersbaar en zo nodig verzekerbaar blijven. Collega's weten elkaar goed te vinden op dit onderwerp. En wij triggeren verzekeraars om in te stappen op risico's gelinkt aan maatschappelijke belangen.”
“Doordat onze adviseurs verspreid door heel Nederland werken en wonen, zitten zij heel dicht op onze klanten”, aldus Duindam. “Ze gaan naar ondernemersbijeenkomsten, kennen alle bedrijven en weten wat er lokaal speelt. Daarbij vormen we met elkaar een netwerk in heel Nederland en zijn wij goed vertegenwoordigd in veel sectoren. Met die gerichte klantkennis kun je heel goed informatie naar verzekeraars brengen en een risico objectief presenteren. Zo komt het ambacht weer terug in het beroep.” Ambachtelijk en tegelijkertijd ook moderner dan anderen, schetst Hurenkamp. “Dat geldt voor onze processen, onze werkwijze, én de diversiteit van onze mensen. Zij moeten een afspiegeling zijn van de maatschappij. Dat heb je nodig om op alle fronten mee te kunnen doen.”
Warm welkom
Voor de collega's en als moderne werkgever zijn voldoende doorgroeimogelijkheden een kernwaarde, vindt Duindam. “Er is een ontwikkelbudget voor alle medewerkers, niet alleen voor de standaard-vereiste verzekeringspapieren, maar waarmee je eigen keuzes kunt maken voor je ontwikkeling. Er is altijd een plek binnen Verzekeren & Pensioenen waar je kunt starten en de kans krijgt om door te groeien. We hebben niet alleen diverse ervaren mensen uit de markt aangetrokken, maar ook collega's uit de Rabobank-organisatie zonder specifieke kennis van het verzekeringsvak. Die leiden we op en dat doen we op steeds grotere schaal.”
Daarvoor zijn ook een eigen Insurance Academy en een aantal jaar geleden een Young Insurance-programma in het leven geroepen. Ook faciliteren we plekken voor stagiaires en werkstudenten, vertelt Hurenkamp. “We benaderen de arbeidsmarkt gestructureerd om mensen te vinden; van instromers met nul ervaring tot mensen die een volgende stap in hun carrière willen maken. Via het onderwijs zouden we jongeren al willen vertellen hoe boeiend het is om te werken in de verzekerings- en pensioenbranche. Iedereen krijgt bij ons een warm welkom en een goede basisopleiding.”
Bijzondere positie
Niet alleen als werkgever, maar ook als verzekeringsmakelaar neemt Rabobank een bijzondere positie in. “Door onze brede en gevarieerde zakelijke klantbasis en portefeuille, met een premievolume van meer dan één miljard, is het van belang om in alle kanalen in te kopen en daarmee in te zetten op stevige partnerships met verzekeraars en assuradeurenbedrijven”, aldus Hurenkamp. Ook garandeert hij partners een prettige voorspelbaarheid. “Compliance is een belangrijk onderdeel in onze bedrijfsvoering. Gecombineerd met de aandacht die wij besteden aan onze procesinrichting en IT-infrastructuur geeft dit onze partners comfort. Er is geen enkele andere intermediair die een aantal malen per jaar ge-audit wordt op verschillende onderdelen.”
Een ander aspect is dat de verzekerde klanten veelal ook gefinancierd worden door de bank. Dat resulteert volgens Duindam in een holistische benadering waar het om risicobeheer bij klanten gaat. “We kijken vanuit beide aspecten: het financieren én het verzekeren. Zo benaderen wij risicobeheersing altijd puur vanuit het klantbelang en staat preventie zeer hoog op de agenda.”
Scale-up
De perceptie in de buitenwereld is nog vaak die van een bank, maar Rabobank is al jaren de op één na grootste intermediair in Nederland met circa 1,6 miljoen particuliere en ruim 170.000 zakelijke verzekeringsklanten. Hurenkamp: “Niet iedereen weet dat we inmiddels zijn uitgegroeid tot een solide, brede intermediaire partij die anticipeert op de ontwikkelingen bij klanten en in de verzekeringsmarkt.”
Tegelijkertijd is het de ambitie om verdere stappen te maken in de volle breedte. Het kan namelijk altijd nog beter en groter. Met name in de IT-infrastructuur is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd, mede vanuit de gedachte dat technologische ontwikkelingen een betere dienstverlening faciliteren. “Klanten hebben steeds meer behoefte aan transparantie en eenvoud. Ze vragen: maak het simpel voor ons, denk met ons mee.” Automatisering zal de advieskwaliteit verbeteren, de administratie verlichten en daarmee doorlooptijden verkorten, verwacht Hurenkamp. “Er is nog een volgend niveau dat we willen halen, dus blijven we investeren en ontwikkelen. We zeggen weleens dat we na een start-up nu een soort scale-up zijn. We zijn nog lang niet klaar.”
Dit artikel is gesponsord door Rabobank.