Adviseur: 'Regelen verzuimpreventie en re-integratie geeft mkb'er rust'

Adviseur: 'Regelen verzuimpreventie en re-integratie geeft mkb'er rust'

Een werknemer is meer dan het werk dat hij of zij doet, vindt Daan Berkhoff, mede-eigenaar van modebedrijf Humanoid. Het bedrijf is klant van Nationale-Nederlanden en heeft de verzuimverzekering met preventiepakket. "In de dynamische wereld van de mode is het belangrijk om niet alleen te focussen op de nieuwste trends, maar ook op de gezondheid van je werknemers", vindt Berkhoff. Zijn adviseur hielp hem bij het kiezen van een passende inkomensverzekering.

Vanaf het prille begin is adviseur Jogchem Dieleman van Dieleman Financiële Vormgevers betrokken bij het nieuwe Humanoid. “Wij zijn in contact gekomen met het bedrijf via een bevriende fiscalist. Nieuwe relaties gaan bij ons meestal via via. Dat is de beste reclame.”

Al direct was het Dieleman duidelijk dat Berkhoff en zijn team een goede en verantwoorde start wilden maken. Ook als het gaat om het verminderen van risico’s. “Wij brengen met nieuwe klanten altijd eerst de risico’s in kaart. Verzuim is er daar één van. Dat kan voor kleinere bedrijven namelijk een sluipmoordenaar zijn. Als één of twee werknemers uitvallen, lopen loonkosten en andere verplichtingen door. En je moet in deze krappe arbeidsmarkt voor vervanging zorgen. Dan kun je als bedrijf meteen in de problemen komen.”

Goede regeling bespaart kosten

Samen met de klant kijkt Dieleman waar de verzuimverzekering aan moet voldoen. Wat moet er geregeld worden? Wil je er ook arbodienstverlening in opnemen? En wil de klant ondersteuning in preventie? Dieleman raadt mkb-bedrijven eigenlijk altijd een uitgebreider pakket aan, inclusief arbodienstverlening en preventie. “Als je het meteen goed regelt, bespaar je op langere termijn kosten. Maar misschien nog belangrijker: als mkb-ondernemer heb je al genoeg aan je hoofd. Dan is het prettig dat je ondersteuning krijgt bij preventie, verzuim en re-integratie. De zekerheid dat het goed geregeld is, geeft rust.”

Het preventiepakket

Op basis van het risico-onderzoek vergelijkt Dieleman offertes. “Ik ga altijd uit van het klantbeginsel: wat heeft mijn klant nodig en wie biedt dat aan? In dit geval was het simpel. Nationale-Nederlanden kwam er als beste uit. Ook omdat hun aanbod afgestemd is op de detailhandel. Voor relatief weinig geld konden we daar een preventiepakket bijsluiten. Dat maakte het voor de klant extra aantrekkelijk.”

Begeleiden van de klant

Het sluiten van de verzekering was niet ingewikkeld. “Zeker voor een klant als Humanoid, die een nieuwe start maakt. Want je hoeft geen bestaande ziektegevallen mee te nemen. Natuurlijk begeleiden wij de klant. Maar dat was in dit geval vooral uitleggen hoe je de werknemersgegevens invoert in de online omgeving van Nationale-Nederlanden.”

Als je het meteen goed regelt, bespaar je op langere termijn kosten”

Het voordeel van het preventiepakket vindt Dieleman dat het bedrijf er zo actief aan werkt om verzuim te verkorten en voorkomen. “En daar heeft ook de adviseur voordeel van. Want bij minder verzuim neemt de schadelast af.”

Totaalrelaties

Daar komt nog iets bij. “Onze klanten zijn bijna altijd totaalrelaties. Ze bellen mij met allerlei vragen over geldzaken en verzekeringen. Maar preventie is niet ons specialisme. Dan is het goed als de klant daarvoor contact kan opnemen met de specialisten en partners van Nationale-Nederlanden. Dat ervaar ik niet als bedreigend. Sterker nog: het belang van de klant is ook ons belang.”

Dit artikel is gesponsord door Nationale-Nederlanden.

Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r.

Verplichte AOV: 'Extra ingang om het gesprek over arbeidsongeschiktheid aan te...

De afgelopen maanden ging het er veel over: de BAZ, ook wel bekend als de Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen of de verplichte AOV. Hoewel het nog niet duidelijk is wat het huidige kabinet ermee wil, zitten betrokken partijen niet stil. In dit artikel bespreekt Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r., hoe a.s.r. als marktleider op het gebied van AOV naar de ontwikkelingen kijkt en zich voorbereidt op de komst van de verplichte AOV.

Keuzevrijheid voor 'dure' advocaat holt rechtsbijstandverzekering uit

Keuzevrijheid voor 'dure' advocaat holt rechtsbijstandverzekering uit

Polishouders hebben de mogelijkheid om, ten koste van de verzekeraar vrij een eigen keuze te maken voor een jurist of advocaat van buiten. Doordat de tarieven daar veel hoger zijn dan de kosten van een advocaat of jurist in loondienst van de verzekeraar of uitvoerder, holt dat mechanisme het stelsel van rechtsbijstandsverzekeringen uit. Daarvoor waarschuwen rechtsbijstandverzekeraars en het Verbond van Verzekeraars.

Dick Boereboom (rechts): 'OOM is de enige verzekeraar die risicovolle locaties durft te verzekeren en ook echt álles voor je regelt.'

Risicovol ondernemen met de juiste verzekeringspartner

Als horecaondernemer begrijpt Peter Ludovici als geen ander het belang van een goede verzekering. In de jaren '80 raakte hij zijn strandpaviljoen kwijt door een stormvloed en moest hij, zonder verzekering, uit eigen zak opnieuw beginnen. Toen zijn strandpaviljoen Blue Lagoon in april 2018 door een verwoestende brand werd getroffen, was hij gelukkig wél goed voorbereid. Dankzij de verzekering die hij had afgesloten, kon hij snel weer opbouwen. Met de hulp van zijn verzekeringsadviseur Dick Boereboom en OOM Verzekeringen wist hij binnen drie weken de deuren weer te openen.

'Iedereen kan slachtoffer worden van cybercriminelen, zeker assurantietussenpersonen'

'Iedereen kan slachtoffer worden van cybercriminelen, zeker...

Iedereen kan slachtoffer worden van cybercriminelen. Assurantietussenpersonen dus ook. Zeker omdat ze gevoelige informatie van klanten over verzekeringen, hypotheken en financiën opslaan. Gina Doekhie, cybercrimespecialist en digitaal detective, spreekt erover tijdens de AMdag op dinsdag 5 november. Ze roept het intermediair op om 'gezond argwanend' te zijn.