Hiscox: "We trekken graag met intermediair op om maatwerk te bieden"

Hiscox: "We trekken graag met intermediair op om maatwerk te bieden"
Xandra ter Riet en Yasin Chalabi van Hiscox. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Iedere onderneming is anders en dus gaat het telkens om andere verzekeringsbehoeften. Daarom trekt Hiscox graag op met verzekeringsadviseurs die als geen ander hun klanten kennen. Xandra ter Riet-Lokkerbol en Yasin Chalabi: "Met de verzekeringsadviseur werken we nauw samen om specifieke oplossingen aan te bieden."

In de huidige tijd kunnen adviseurs hun verzekeringen online afsluiten. “Dat kan handig zijn voor eenvoudigere risico’s”, begint Ter Riet-Lokkerbol, senior sales & underwriter zakelijke verzekeringen bij Hiscox, het verhaal. “Maar als je als adviseur bij een groter bedrijf aan tafel zit, is het snel maatwerk. Het merendeel van onze verzekeringsoplossingen verlopen via het intermediair. Zeker op gebieden zoals beroepsaansprakelijkheid of cyber. Daar bestaan vaak geen standaardoplossingen voor. We gaan dus graag met de specifieke situatie, aangedragen door de adviseur, aan de slag.”

Situatie goed inschatten

Yasin Chalabi, directeur zakelijke verzekeringen, vult aan: “We zijn gespecialiseerd in het verzekeren van ICT-risico’s. Het is van groot belang dat we de situatie goed inschatten, zodat we het risico goed kunnen onderbrengen. De adviseur kent de ondernemingen die deze bedient het beste en weet waar de uitdagingen liggen. Wij verzekeren bijzondere risico’s die te complex of ongebruikelijk zijn voor andere verzekeraars. Daarnaast geven we advies ter preventie van incidenten. Daarvoor hebben we experts in dienst die met de adviseur mee kunnen gaan naar de ondernemer en bieden we trainingen aan.”

Xandra ter Riet-Lokkerbol: "Het merendeel van onze verzekeringsoplossingen verlopen via het intermediair."
Xandra ter Riet-Lokkerbol: "Het merendeel van onze verzekeringsoplossingen verlopen via het intermediair."

Meedenken

Ter Riet-Lokkerbol daagt het intermediair uit: “Kom met je vraag en moeilijk onder te brengen risico. Laat ons meedenken. We geven dan een totaaladvies, op maat van de specifieke onderneming. Daarnaast hebben we goede polisvoorwaarden die ruimer zijn dan wat er in de markt wordt aangeboden, zeker op het gebied van ICT-risico’s.” Chalabi: “We waren in 2010 de eerste partij in Nederland die een cyberverzekering aanbood. En 40 procent van onze beroepsaansprakelijkheidsverzekeringsklanten bestaat uit ondernemingen in de ICT-sector. Om een voorbeeld te geven: het grootste risico van ICT-ondernemingen is vaak niet het maken van een fout, maar het uiteenlopen van verwachtingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Een dekking voor fouten en vergissingen is hiervoor niet toereikend. Daarom bieden we ook dekking voor contractbreuk.”

Eerste partij in Nederland

ICT-risico’s evolueren. Ter Riet-Lokkerbol: “Kunstmatige intelligentie doet zijn intrede. De kans om gehackt te worden, wordt groter. Steeds vaker worden bedrijven getroffen door virussen, hacks en ransomware. De technologische ontwikkelingen gaan snel. Sindsdien passen we onze cyber & data risksverzekering, CyberClear, continu aan, met uitbreidingen naar onderwerpen zoals privacy en cyber security. Sommige adviseurs werken veel voor ICT-bedrijven en hebben veel kennis van ICT, maar dat geldt niet voor iedereen. We bedienen beide met onze technologische expertise en horen graag hoe adviseurs aankijken tegen ons advies en onze dekking. Dat is precies de wisselwerking die we zoeken.”

Aansprakelijkstelling

Ondernemers werken hard om klanten blij te maken. Ter Riet-Lokkerbol: “Maar een ondernemer kan onaangenaam verrast worden als een klant ontevreden is met het geleverde werk en mogelijk een schadeclaim indient. Zo’n claim kan fors zijn.” Chalabi: “Veel bedrijven in wat ik mkb-plus noem, hebben wél de bedrijfsaansprakelijkheid verzekerd, maar vergeten een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Ons onderzoek toont aan dat ongeveer 60 procent van de bedrijven geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft, hoewel dit soms verplicht is vanuit de branchevereniging of een opdrachtgever. Bij bedrijfsaansprakelijkheid gaat het om fysieke of letselschade. Bij beroepsaansprakelijkheid gaat het om financiële schade, waarbij het niet altijd makkelijk is om aan te wijzen waar een fout is gemaakt. Adviseurs kunnen zo’n onderneming op dat risico wijzen.”

Yasin Chalabi: “De ondernemer en de onderneming willen doen waar ze goed in zijn. Daar ondersteunen we als adviseur en verzekeraar bij."
Yasin Chalabi: “De ondernemer en de onderneming willen doen waar ze goed in zijn. Daar ondersteunen we als adviseur en verzekeraar bij."

Sparren met adviseurs

“Uiteindelijk hebben we als adviseur en verzekeraar hetzelfde doel”, zegt Ter Riet-Lokkerbol tot slot. “We willen peace of mind realiseren bij die ondernemer. Dat zit ook in advies over risico’s die een onderneming kan dragen, welke risico’s een prominent gevaar zijn of risico’s die met maatregelen zijn te mitigeren.” Chalabi: “De ondernemer en de onderneming willen doen waar ze goed in zijn. Daar ondersteunen we als adviseur en verzekeraar bij. Zodanig dat de continuïteit van de onderneming is gewaarborgd. Laten we samen onderzoeken waar de bijzondere risico’s zitten van de ondernemingen die jij als adviseur bedient. Zodat we die samen kunnen tackelen. We sparren graag met adviseurs.”  

Dit artikel is gesponsord door Hiscox.

Linkit: 'Wij automatiseren de routinematige taken, waardoor het kenniswerk voor de professionals overblijft' 

Linkit: 'Wij automatiseren de routinematige taken, waardoor het kenniswerk voor de professionals overblijft'

Verzekeringsmaatschappen en hun gemachtigden steken noodgedwongen veel tijd en moeite in claims. Die moeten zij vaak nog handmatig controleren, beoordelen en verwerken. De nadelen van dit tijdrovende proces zijn legio: vertragingen, menselijke fouten, inconsistente uitkomsten. Voor klanten van de verzekeraars kan dit frustrerend zijn, en dat laten zij weer weten in hun beoordelingen.

AethiQs: 'Neem maatschappelijke relevantie mee in je besluitvorming' 

AethiQs: 'Neem maatschappelijke relevantie mee in je besluitvorming'

De kransslagader van de maatschappij. Zo zien de oprichters en partners van AethiQs, Vijay Gangadin en Albert Smolenaers, de verzekerings- en pensioensector. Het bureau adviseert de sector over onder andere data-science & AI, risk, compliance en governance, transities, en alles rondom het actuariaat. Hoe profiteren klanten ervan dat bij AethiQs de mens centraal staat?

Marshberry: 'Financiering door private equity afgelopen 10 jaar vertienvoudigd'

Marshberry: 'Financiering door private equity afgelopen 10 jaar vertienvoudigd'

Het aantal fusies en overnames binnen het intermediair blijft in heel Europa hoog. "Alles wijst erop dat dit in 2024 zal doorzetten. De verwachte verdere rentedalingen spelen investeerders in de kaart." Dit zegt Armand Hoftijzer, managing director van MarshBerry, naar aanleiding van de eerste twee kwartaalrapporten van het bedrijf.

Amerikaanse verzekeringsmakelaar Brown & Brown neemt Quintes over

Amerikaanse verzekeringsmakelaar Brown & Brown neemt Quintes over

Quintes Holding wordt overgenomen door Brown & Brown. De deal gaat naar verwachting in het laatste kwartaal van dit jaar plaatsvinden, meldt de Waardenburgse intermediair.