Hiscox: 'We trekken graag met intermediair op om maatwerk te bieden'

Hiscox: 'We trekken graag met intermediair op om maatwerk te bieden'
Xandra ter Riet en Yasin Chalabi van Hiscox. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Iedere onderneming is anders en dus gaat het telkens om andere verzekeringsbehoeften. Daarom trekt Hiscox graag op met verzekeringsadviseurs die als geen ander hun klanten kennen. Xandra ter Riet-Lokkerbol en Yasin Chalabi: "Met de verzekeringsadviseur werken we nauw samen om specifieke oplossingen aan te bieden."

In de huidige tijd kunnen adviseurs hun verzekeringen online afsluiten. “Dat kan handig zijn voor eenvoudigere risico’s”, begint Ter Riet-Lokkerbol, senior sales & underwriter zakelijke verzekeringen bij Hiscox, het verhaal. “Maar als je als adviseur bij een groter bedrijf aan tafel zit, is het snel maatwerk. Het merendeel van onze verzekeringsoplossingen verlopen via het intermediair. Zeker op gebieden zoals beroepsaansprakelijkheid of cyber. Daar bestaan vaak geen standaardoplossingen voor. We gaan dus graag met de specifieke situatie, aangedragen door de adviseur, aan de slag.”

Situatie goed inschatten

Yasin Chalabi, directeur zakelijke verzekeringen, vult aan: “We zijn gespecialiseerd in het verzekeren van ICT-risico’s. Het is van groot belang dat we de situatie goed inschatten, zodat we het risico goed kunnen onderbrengen. De adviseur kent de ondernemingen die deze bedient het beste en weet waar de uitdagingen liggen. Wij verzekeren bijzondere risico’s die te complex of ongebruikelijk zijn voor andere verzekeraars. Daarnaast geven we advies ter preventie van incidenten. Daarvoor hebben we experts in dienst die met de adviseur mee kunnen gaan naar de ondernemer en bieden we trainingen aan.”

Xandra ter Riet-Lokkerbol: "Het merendeel van onze verzekeringsoplossingen verlopen via het intermediair."
Xandra ter Riet-Lokkerbol: "Het merendeel van onze verzekeringsoplossingen verlopen via het intermediair."

Meedenken

Ter Riet-Lokkerbol daagt het intermediair uit: “Kom met je vraag en moeilijk onder te brengen risico. Laat ons meedenken. We geven dan een totaaladvies, op maat van de specifieke onderneming. Daarnaast hebben we goede polisvoorwaarden die ruimer zijn dan wat er in de markt wordt aangeboden, zeker op het gebied van ICT-risico’s.” Chalabi: “We waren in 2010 de eerste partij in Nederland die een cyberverzekering aanbood. En 40 procent van onze beroepsaansprakelijkheidsverzekeringsklanten bestaat uit ondernemingen in de ICT-sector. Om een voorbeeld te geven: het grootste risico van ICT-ondernemingen is vaak niet het maken van een fout, maar het uiteenlopen van verwachtingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Een dekking voor fouten en vergissingen is hiervoor niet toereikend. Daarom bieden we ook dekking voor contractbreuk.”

Eerste partij in Nederland

ICT-risico’s evolueren. Ter Riet-Lokkerbol: “Kunstmatige intelligentie doet zijn intrede. De kans om gehackt te worden, wordt groter. Steeds vaker worden bedrijven getroffen door virussen, hacks en ransomware. De technologische ontwikkelingen gaan snel. Sindsdien passen we onze cyber & data risksverzekering, CyberClear, continu aan, met uitbreidingen naar onderwerpen zoals privacy en cyber security. Sommige adviseurs werken veel voor ICT-bedrijven en hebben veel kennis van ICT, maar dat geldt niet voor iedereen. We bedienen beiden met onze technologische expertise en horen graag hoe adviseurs aankijken tegen ons advies en onze dekking. Dat is precies de wisselwerking die we zoeken.”

Aansprakelijkstelling

Ondernemers werken hard om klanten blij te maken. Ter Riet-Lokkerbol: “Maar een ondernemer kan onaangenaam verrast worden als een klant ontevreden is met het geleverde werk en mogelijk een schadeclaim indient. Zo’n claim kan fors zijn.” Chalabi: “Veel bedrijven in wat ik mkb-plus noem, hebben wél de bedrijfsaansprakelijkheid verzekerd, maar vergeten een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Ons onderzoek toont aan dat ongeveer 60 procent van de bedrijven geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft, hoewel dit soms verplicht is vanuit de branchevereniging of een opdrachtgever. Bij bedrijfsaansprakelijkheid gaat het om fysieke of letselschade. Bij beroepsaansprakelijkheid gaat het om financiële schade, waarbij het niet altijd makkelijk is om aan te wijzen waar een fout is gemaakt. Adviseurs kunnen zo’n onderneming op dat risico wijzen.”

Yasin Chalabi: “De ondernemer en de onderneming willen doen waar ze goed in zijn. Daar ondersteunen we als adviseur en verzekeraar bij."
Yasin Chalabi: “De ondernemer en de onderneming willen doen waar ze goed in zijn. Daar ondersteunen we als adviseur en verzekeraar bij."

Sparren met adviseurs

“Uiteindelijk hebben we als adviseur en verzekeraar hetzelfde doel”, zegt Ter Riet-Lokkerbol tot slot. “We willen peace of mind realiseren bij die ondernemer. Dat zit ook in advies over risico’s die een onderneming kan dragen, welke risico’s een prominent gevaar zijn of risico’s die met maatregelen zijn te mitigeren.” Chalabi: “De ondernemer en de onderneming willen doen waar ze goed in zijn. Daar ondersteunen we als adviseur en verzekeraar bij. Zodanig dat de continuïteit van de onderneming is gewaarborgd. Laten we samen onderzoeken waar de bijzondere risico’s zitten van de ondernemingen die jij als adviseur bedient. Zodat we die samen kunnen tackelen. We sparren graag met adviseurs.”  

Dit artikel is gesponsord door Hiscox.

'Wij willen de meest datagedreven tussenpersoon van Nederland worden'

'Wij willen de meest datagedreven tussenpersoon van Nederland worden'

Op 29-jarige leeftijd is Rowin du Gardijn directeur en mede-eigenaar van du Gardijn Verzekeringen. Daarmee hoort hij zonder twijfel tot de jongste directeuren van Nederland. Wat mogelijk nog bijzonderder is, is dat hij leiding geeft aan een team van werknemers met een gemiddelde leeftijd van 24 jaar. "Dankzij ons jonge team zijn wij in staat om continu te innoveren en te vernieuwen."

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Het verzekeren van een groot agrarisch bedrijf vraagt om een aanpak die soepel en efficiënt verloopt. Dit is een vak apart, waarbij maatwerk en specialisme essentieel zijn. Klaverblad werkt nauw samen met verzekeringsadviseurs om alles op rolletjes te laten lopen. In dit artikel lees je hoe zij, aan de hand van een recente case, inspelen op de behoeften van agrarische ondernemers en adviseurs ondersteunen om hun klanten optimaal te bedienen.

Dewi Romijn, Tim Tupker en Karina Kwakkel.

Flyct: 'Klanten de hulp geven die ze nodig hebben. Dat is de meerwaarde van...

Waar verzeker je je voor? En waar niet voor? De afweging tussen risico's en kosten is lastig. Adviseurs willen hun klanten helpen, ook als ze niet verzekerd zijn. Dan is het goed om te weten dat ze met letselschade, maar ook met arbeids- of consumentengeschillen bij letselschadespecialist en rechtshulpverlener Flyct terecht kunnen.

Marc van Erven een kwart eeuw aan het roer van ARAG Nederland

Marc van Erven een kwart eeuw aan het roer van ARAG Nederland

Marc van Erven viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum als CEO van ARAG Nederland. Onder zijn leiding is ARAG uitgegroeid tot een innovatieve juridisch dienstverlener met een sterke focus op juridische toegankelijkheid en technologische vernieuwing. We spreken de CEO over de hoogtepunten, de maatschappelijke impact van ARAG en hoe het bedrijf zich voorbereidt op de toekomst.