AethiQs: 'Neem maatschappelijke relevantie mee in je besluitvorming' 

AethiQs: 'Neem maatschappelijke relevantie mee in je besluitvorming' 

De kransslagader van de maatschappij. Zo zien de oprichters en partners van AethiQs, Vijay Gangadin en Albert Smolenaers, de verzekerings- en pensioensector. Het bureau adviseert de sector over onder andere data-science & AI, risk, compliance en governance, transities, en alles rondom het actuariaat. Hoe profiteren klanten ervan dat bij AethiQs de mens centraal staat?

AethiQs richt zich alleen op maatschappelijk relevante klanten, waaronder dus de financiële sector. Want in de visie van het adviesbureau gaan maatschappelijke relevantie en succesvolle bedrijfsvoering hand in hand. Deze visie én een cultuur met echte aandacht voor de mens blijken een magneet voor medewerkers en klanten. In vier jaar tijd is AethiQs uitgegroeid tot 50 medewerkers. Zowel de omzet als het aantal mensen groeit nu jaarlijks met 22%. In 2023 ontving het bedrijf dan ook een FD Gazelle. 

Cultuurgedreven

Hoe AethiQs ‘anders’ is, illustreert bestuursvoorzitter Gangadin: “Wij meten prestaties niet met KPI’s. Een factuur is een uitkomst, geen meetfactor. Wij sturen op inspiratie-indicatoren. Waar worden mensen enthousiast van? Ook kijken we naar diversiteit vanuit verschillende kennisperspectieven. Psychologen, bedrijfskundigen, actuarissen en data-scientists werken samen in projecten. We brengen al die kennis, kunde én onze liefde voor het vak in voor onze klanten.” 

Smolenaers onderstreept het belang van de cultuur: “Wij kijken naar de mensen zoals ze zijn. Wij willen niet dat mensen met een masker op naar kantoor komen. Daarom hebben we oprechte aandacht voor hun groei, ambities en dromen.” Dat betekent zelfs: vrij krijgen op je verjaardag en op feestdagen van verschillende culturen.  

Strategisch innoveren

Geen traditionele doelstellingen en meetfactoren dus. Maar wel ambitie en inspiratie. “Onze stip op de horizon is relevant zijn en blijven voor klanten, medewerkers en daarmee onze organisatie”, zegt Gangadin.  

“Onze adviseurs helpen het intermediair, verzekeraars, volmachten en pensioenfondsen met vraagstukken op het gebied van AI, data-science, het actuariaat, risk & compliance, governance en transities. Daarvoor innoveren we voortdurend, met de nieuwste tooling, inzichten en kennis.” 

Albert Smolenaers, partner bij AethiQs: “Bij alle vraagstukken staan de geloofwaardigheid en continuïteit van de klant centraal.”
Albert Smolenaers, partner bij AethiQs: “Bij alle vraagstukken staan de geloofwaardigheid en continuïteit van de klant centraal.”

Geloofwaardigheid en continuïteit

Smolenaers: “Bij alle vraagstukken staan de geloofwaardigheid en continuïteit van de klant centraal. Wat betekent de toepassing van bijvoorbeeld AI in mijn primaire processen? Een voorbeeld is het schadeproces van Midglas. Een andere vraag is: wat is de impact van de beslissing die je gaat nemen op de maatschappij? Wij vinden dat die vraag onderdeel moet zijn van de besluitvorming. Met ons advies kunnen klanten bouwen aan hun toekomst.” 

Great Place to Work

Gangadin: “Onze klanten waarderen ons echt. Wij zijn hun kritische huisvriend. Een klant zei: ‘Het is logisch dat jullie uitgeroepen zijn tot beste werkgever. Want je hebt ons als beste klant van Nederland!’ Die waardering van klanten danken we aan onze mensen.” 

Binnen AethiQs is waardering tweerichtingsverkeer. De mensen hebben hun waardering voor hun werkgever geuit in het onafhankelijke onderzoek van Great Place to Work met een score van 9,8. Daarmee is AethiQs dit jaar uitgeroepen tot beste werkgever van Nederland in de categorie bedrijven tot 50 medewerkers. 

Ons ziekteverzuim ligt onder de 0,5% en we hebben bijna geen verloop.”

Het geheim? Dat zit in de A van de naam van het bedrijf, die niet toevallig klinkt als ‘ethics’. Gangadin: “Die A staat voor attitude en attendere, dat wil zeggen aandacht geven. Iedereen heeft bij ons twee coaches. Een vakinhoudelijke coach en onze director cultuur en ethiek, met wie je écht alles kan bespreken. Ons ziekteverzuim ligt onder de 0,5% en we hebben bijna geen verloop.” 

Wees je eigen voorzitter

De waardering van het bedrijf voor zijn mensen vertaalt zich ook in inzet en eigenaarschap. Een van de leidende principes is ‘wees je eigen voorzitter’. Dat is ook de naam van de ‘werken-bij-site’. Wat het principe inhoudt? “Wees leidend in wat je wilt, geef aan wat je vindt. En neem je verantwoordelijkheid”, legt Smolenaers uit. Gangadin vult aan: “Met die balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid zetten onze mensen zich 100% in om klanten te helpen succesvol en maatschappelijk relevant te blijven.” 

Dit artikel is gesponsord door AethiQs.

'Wij willen de meest datagedreven tussenpersoon van Nederland worden'

'Wij willen de meest datagedreven tussenpersoon van Nederland worden'

Op 29-jarige leeftijd is Rowin du Gardijn directeur en mede-eigenaar van du Gardijn Verzekeringen. Daarmee hoort hij zonder twijfel tot de jongste directeuren van Nederland. Wat mogelijk nog bijzonderder is, is dat hij leiding geeft aan een team van werknemers met een gemiddelde leeftijd van 24 jaar. "Dankzij ons jonge team zijn wij in staat om continu te innoveren en te vernieuwen."

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Het verzekeren van een groot agrarisch bedrijf vraagt om een aanpak die soepel en efficiënt verloopt. Dit is een vak apart, waarbij maatwerk en specialisme essentieel zijn. Klaverblad werkt nauw samen met verzekeringsadviseurs om alles op rolletjes te laten lopen. In dit artikel lees je hoe zij, aan de hand van een recente case, inspelen op de behoeften van agrarische ondernemers en adviseurs ondersteunen om hun klanten optimaal te bedienen.

Dewi Romijn, Tim Tupker en Karina Kwakkel.

Flyct: 'Klanten de hulp geven die ze nodig hebben. Dat is de meerwaarde van...

Waar verzeker je je voor? En waar niet voor? De afweging tussen risico's en kosten is lastig. Adviseurs willen hun klanten helpen, ook als ze niet verzekerd zijn. Dan is het goed om te weten dat ze met letselschade, maar ook met arbeids- of consumentengeschillen bij letselschadespecialist en rechtshulpverlener Flyct terecht kunnen.

Marc van Erven een kwart eeuw aan het roer van ARAG Nederland

Marc van Erven een kwart eeuw aan het roer van ARAG Nederland

Marc van Erven viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum als CEO van ARAG Nederland. Onder zijn leiding is ARAG uitgegroeid tot een innovatieve juridisch dienstverlener met een sterke focus op juridische toegankelijkheid en technologische vernieuwing. We spreken de CEO over de hoogtepunten, de maatschappelijke impact van ARAG en hoe het bedrijf zich voorbereidt op de toekomst.