AethiQs richt zich alleen op maatschappelijk relevante klanten, waaronder dus de financiële sector. Want in de visie van het adviesbureau gaan maatschappelijke relevantie en succesvolle bedrijfsvoering hand in hand. Deze visie én een cultuur met echte aandacht voor de mens blijken een magneet voor medewerkers en klanten. In vier jaar tijd is AethiQs uitgegroeid tot 50 medewerkers. Zowel de omzet als het aantal mensen groeit nu jaarlijks met 22%. In 2023 ontving het bedrijf dan ook een FD Gazelle.
Cultuurgedreven
Hoe AethiQs ‘anders’ is, illustreert bestuursvoorzitter Gangadin: “Wij meten prestaties niet met KPI’s. Een factuur is een uitkomst, geen meetfactor. Wij sturen op inspiratie-indicatoren. Waar worden mensen enthousiast van? Ook kijken we naar diversiteit vanuit verschillende kennisperspectieven. Psychologen, bedrijfskundigen, actuarissen en data-scientists werken samen in projecten. We brengen al die kennis, kunde én onze liefde voor het vak in voor onze klanten.”
Smolenaers onderstreept het belang van de cultuur: “Wij kijken naar de mensen zoals ze zijn. Wij willen niet dat mensen met een masker op naar kantoor komen. Daarom hebben we oprechte aandacht voor hun groei, ambities en dromen.” Dat betekent zelfs: vrij krijgen op je verjaardag en op feestdagen van verschillende culturen.
Strategisch innoveren
Geen traditionele doelstellingen en meetfactoren dus. Maar wel ambitie en inspiratie. “Onze stip op de horizon is relevant zijn en blijven voor klanten, medewerkers en daarmee onze organisatie”, zegt Gangadin.
“Onze adviseurs helpen het intermediair, verzekeraars, volmachten en pensioenfondsen met vraagstukken op het gebied van AI, data-science, het actuariaat, risk & compliance, governance en transities. Daarvoor innoveren we voortdurend, met de nieuwste tooling, inzichten en kennis.”
Geloofwaardigheid en continuïteit
Smolenaers: “Bij alle vraagstukken staan de geloofwaardigheid en continuïteit van de klant centraal. Wat betekent de toepassing van bijvoorbeeld AI in mijn primaire processen? Een voorbeeld is het schadeproces van Midglas. Een andere vraag is: wat is de impact van de beslissing die je gaat nemen op de maatschappij? Wij vinden dat die vraag onderdeel moet zijn van de besluitvorming. Met ons advies kunnen klanten bouwen aan hun toekomst.”
Great Place to Work
Gangadin: “Onze klanten waarderen ons echt. Wij zijn hun kritische huisvriend. Een klant zei: ‘Het is logisch dat jullie uitgeroepen zijn tot beste werkgever. Want je hebt ons als beste klant van Nederland!’ Die waardering van klanten danken we aan onze mensen.”
Binnen AethiQs is waardering tweerichtingsverkeer. De mensen hebben hun waardering voor hun werkgever geuit in het onafhankelijke onderzoek van Great Place to Work met een score van 9,8. Daarmee is AethiQs dit jaar uitgeroepen tot beste werkgever van Nederland in de categorie bedrijven tot 50 medewerkers.
Het geheim? Dat zit in de A van de naam van het bedrijf, die niet toevallig klinkt als ‘ethics’. Gangadin: “Die A staat voor attitude en attendere, dat wil zeggen aandacht geven. Iedereen heeft bij ons twee coaches. Een vakinhoudelijke coach en onze director cultuur en ethiek, met wie je écht alles kan bespreken. Ons ziekteverzuim ligt onder de 0,5% en we hebben bijna geen verloop.”
Wees je eigen voorzitter
De waardering van het bedrijf voor zijn mensen vertaalt zich ook in inzet en eigenaarschap. Een van de leidende principes is ‘wees je eigen voorzitter’. Dat is ook de naam van de ‘werken-bij-site’. Wat het principe inhoudt? “Wees leidend in wat je wilt, geef aan wat je vindt. En neem je verantwoordelijkheid”, legt Smolenaers uit. Gangadin vult aan: “Met die balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid zetten onze mensen zich 100% in om klanten te helpen succesvol en maatschappelijk relevant te blijven.”
Dit artikel is gesponsord door AethiQs.