Communicatiefouten over leenauto geven ANWB-klant nog geen recht op vergoeding

Communicatiefouten over leenauto geven ANWB-klant nog geen recht op vergoeding

Een klant van ANWB ontving onterecht geen leenauto nadat hij door autopech was gestrand. Bij Kifid eiste hij daarom een vergoeding voor een huurauto. Saillant detail: hij huurde helemaal geen auto. Ondanks dat hij verkeerd is behandeld door de ANWB, kan de man dus fluiten naar een vergoeding.

De consument had een verzekering afgesloten bij ANWB voor pechhulp in Europa. De man kreeg pech met zijn auto. Deze kon vanwege het weekend niet binnen 48 uur gerepareerd worden. Hij vroeg ANWB om vervangend vervoer volgens de polisvoorwaarden, maar kreeg dit niet.

Man besluit geen auto te huren

De man had volgens de voorwaarden recht gehad op vervangend vervoer. De voorwaarden heeft echter niet gekregen, ook niet nadat hij daar specifiek bij ANWB om vroeg. Verschillende medewerkers zouden hem hebben verteld dat hij geen recht had op een leenauto. Ondanks dat hij besloot geen auto te huren, eiste hij bij Kifid wel een vergoeding hiervoor van 550 euro.

'Fouten gemaakt in communicatie'

ANWB gaf toe dat ze fouten hadden gemaakt in de communicatie en niet adequaat hadden gereageerd op verzoeken van de man. Het bedrijf heeft aangegeven dit intern te zullen terugkoppelen aan de betreffende afdeling. Volgens ANWB was het alleen niet duidelijk dat de consument daadwerkelijk schade had geleden. Als dat al het geval was, zou dit op 250 euro neerkomen.

Geen schade

De commissie oordeelde dat hoewel ANWB tekort was geschoten, maar dat de man geen schade had geleden omdat hij geen auto had gehuurd. Ook had hij geen andere kosten gemaakt, bijvoorbeeld doordat hij gebruik heeft moeten maken van het openbaar vervoer of vervoer van anderen. De vordering van de consument afgewezen, de uitspraak is bindend.

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.