Vrouw met exportauto strandt in Griekenland; ANWB wees pechhulp onterecht af

Vrouw met exportauto strandt in Griekenland; ANWB wees pechhulp onterecht af

Daar stond ze dan met haar katten langs de weg in Griekenland. De geleende Caddy die de vrouw gebruikte om te kamperen had het begeven. ANWB had haar verzekerd dat ze recht had op pechhulp, maar de organisatie wist niet dat het om een exportauto ging. Toch had ANWB pechhulp moeten verlenen.

Dit oordeelt de geschillencommissie van Kifid. De vrouw had voordat ze op reis ging telefonisch contact met een ANWB-medewerker. Hierbij uitte ze haar zorgen of ze met de Caddy wel verzekerd zou zijn van pechhulp in Griekenland. De medewerker stelde haar gerust: de verzekering was persoonsgebonden. "U krijgt gewoon hulp ongeacht of in welke auto u rijdt, zolang u maar de pechmelding maakt." Even ontstond er verwarring tussen de twee over waar een Caddy nu precies onder valt. Volgens de medewerker is het een soort minicamper, waarna ze de vrouw nogmaals verzekerde dat dit in haar pakket viel.

"Zeker weten?", vroeg de vrouw. "Ik ga als vrouw alleen een hele lange reis dus naar Griekenland maken en het moet echt in orde zijn." De medewerker liet haar weten dat de Caddy gewoon onder de autoservice viel. "Daar heeft u überhaupt niet eens de kampeerservice voor nodig", aldus de ANWB. "Ja, maar het maakt niet uit dat het niet mijn auto is?", reageerde de klant. "Dat maakt niet uit", liet de medewerker weten. De klant had overduidelijk veel vragen, maar werd telkens gerustgesteld dat haar pakket volstond.

Nare ervaring

Op 3 mei 2023 kreeg de vrouw tijdens haar reis een lekke band, waarbij de ANWB haar te hulp is geschoten. Een aantal weken later kreeg ze opnieuw pech, maar dit keer werd haar hulpverzoek geweigerd. De klant ging ervan uit dat alles goed geregeld was, maar haar auto bleek als export geregistreerd en die viel niet onder haar pakket. Twee uur stond ze alleen met haar katten op een gevaarlijke plek langs de snelweg, verklaart ze. Ze laat de geschillencommissie weten dat dit een nare ervaring voor haar is geweest en ze verwacht hier excuses voor van de ANWB.

Daarnaast eist ze vergoeding van de schade die zij heeft geleden doordat ANWB ten onrechte dekking voor pechhulp heeft afgewezen. Volgens haar komen de totale kosten op ruim 3.560 euro. De vrouw vindt dat ze basis van het telefoongesprek met de ANWB-medewerker erop had mogen vertrouwen dat ANWB dekking zou bieden als zij pech zou krijgen met de exportauto. "Dit vertrouwen is versterkt doordat ANWB eerder pechhulp heeft verleend voor dit exportvoertuig."

Informatie achtergehouden

ANWB laat weten dat er bij het eerste pechhulpverzoek geen hulp verleend had mogen worden. "De kosten voor deze pechhulp komen in principe voor rekening van de consument, maar coulancehalve worden deze niet teruggevorderd", aldus de organisatie. "Hoewel in het telefoongesprek met de klantenservice inderdaad is bevestigd dat zij goed is verzekerd, heeft de consument ook belangrijke informatie achtergehouden door niet te melden dat het voertuig een exportkenteken had en daardoor is geen sprake van misleidende informatie of een toezegging tot dekking van de kant van ANWB."

Vertrouwen gerechtvaardigd

Kifid oordeelt dat de consument op grond van de voorwaarden geen recht had op pechhulp door ANWB, omdat de pech is ontstaan bij de export van het voertuig. Echter, heeft de vrouw op basis van het gesprek met ANWB alsnog het gerechtvaardigde vertrouwen gekregen dat er recht op dekking was bij pech met een exportvoertuig. Met name de zin waarin de medewerker stelt dat de vrouw gewoon hulp krijgt 'ongeacht of in welke auto u rijdt', blijkt hier cruciaal.

"In combinatie met het feit dat de klantenservicemedewerker het kenteken ook niet heeft gecheckt, maakt dat de consument erop mocht vertrouwen dat zij ongeacht het kenteken wel zou worden geholpen bij pech tijdens haar reis", aldus de geschillencommissie. ANWB moet de volledige kosten van 3.650 euro aan de vrouw vergoeden. Excuses bleven uit.

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

actueel

Interpolis: kans op inbraken neemt toe tijdens voorjaarsvakantie en Carnaval

Tijdens de voorjaarsvakantie en de carnavalsdagen in het zuiden neemt het risico op inbraak toe, zo blijkt uit de InbraakBarometer van Interpolis. Cijfers van de afgelopen zes jaar laten zien dat het aantal inbraken en pogingen daartoe gemiddeld stijgt in de voorjaarsvakantie (12 procent). In de zuidelijke vakantieregio ligt deze stijging gedurende de carnavalsdagen iets hoger (15 procent). In bekende carnavalssteden is de stijging zelfs 30 procent.

AEGON

Deelnemers akkoord met compensatie woekerpolis ASR, uitbetaling van start

Ruim negentig procent van de deelnemers aan de woekerpolisclaim met een polis van Aegon of ASR is akkoord gegaan met hun persoonlijke compensatievoorstel. Daarmee is voldaan aan de minimumeis voor de uitvoering van de overeenkomst die verzekeraar a.s.r. in 2023 sloot met claimorganisaties ConsumentenClaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond. a.s.r. kan nu beginnen met uitbetalen, is woensdag bekendgemaakt.

Stichting Salvage

Iets minder meldingen bij Stichting Salvage voor hulp en opvang

De Stichting Salvage heeft vorig jaar 5773 meldingen gekregen om hulp te verlenen bij een calamiteit. Het jaar daarvoor waren dat er iets meer, 5841. Dat staat in het jaaroverzicht van de stichting die eerste hulp en opvang biedt aan gedupeerden door bijvoorbeeld brand, explosie, water, storm of aanrijding. Dat doet ze namens de gezamenlijke brandverzekeraars.

1998624809
allianz Trade

Allianz Trade: Risico's van wereldwijd zakendoen nemen af

De zogenaamde risicorating van bijna vijftig landen is verbeterd in 2024. Dat is meer dan een verdubbeling van de upgrades in 2023. De risico's van wereldwijd zakendoen nemen af. Dat blijkt uit de Country Risk Atlas die kredietverzekeraar Allianz Trade heeft gepubliceerd.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.