Ondernemen gaat gepaard met ambities. Met plannen over waar je naartoe wilt. Heb jij jouw stip op de horizon al geformuleerd? Of grijp je het nieuwe jaar aan om daar eens goed voor te gaan zitten? Het is de moeite waard. Hoe concreter je je toekomst beschrijft, hoe groter de kans dat je missie slaagt.
Weet waar je naartoe gaat
Stephen Covey, grootmeester in effectief leiderschap, zei het zo: ‘Begin with the end in mind’. Daarmee bedoelde hij: wéét waar je naartoe gaat. Dan begrijp je beter waar je nu staat, zodat de stappen die je zet altijd in de goede richting zijn. Voor adviseurs een uitstekende manier om toe te werken naar groei. Die kan hem overal in zitten. Zoals in buitengewone service bieden. Dan voelen klanten zich bij jou de koning te rijk. Of groeien in aantal medewerkers. Of besluiten om je dienstverlening te verbreden.
Maar wat betekent dat in de dagelijkse praktijk? Hoe neem je je medewerkers mee? Het korte antwoord: door intern over je ambities te praten met je medewerkers. Ze te vragen hun ideeën daaraan toe te voegen. Voorwaarde is wel dat je oog moet hebben voor wat daarvoor moet veranderen. Ook de wil om die verandering samen in gang te zetten, is onmisbaar. Dáár begint die groei van je kantoor.
Drie tips voor het opstellen van een koersplan
Samen bepalen hoe de toekomst eruitziet. Een koersplan opstellen. Hiervoor kun je niet zonder het enthousiasme van je medewerkers. Want je moet eerst de boel intern op orde hebben om de perceptie buiten te ‘laden’. Met deze tips start je met elkaar jullie route naar de toekomst:
- Schets samen ‘het ideale kantoor van de toekomst’
- Laat de waan van de dag los en kijk breed, zowel naar je kantoor als naar (maatschappelijke) ontwikkelingen.
- Bespreek wat jouw ideaalbeeld betekent voor de afzonderlijke rollen en functies in je hele organisatie.
Je medewerkers zijn bepalend voor de professionaliteit van je kantoor
Stel, je wilt over drie jaar bekend staan als hét betrouwbare en professionele advieskantoor in jouw regio. Dan kun je met je binnendienst afspreken dat ze de telefoon nooit vaker dan twee keer laten overgaan. Of elke e-mail binnen een dag beantwoorden. Je accountmanagers? Die zijn bij elke afspraak standaard vijf minuten vroeger aanwezig. En ze hebben binnen 24 uur het bezoekverslag bij de klant liggen. Het klinkt eenvoudig. Maar het zijn juist ook deze aspecten die het hem doen. Zo zet je de neuzen allemaal dezelfde kant op. En bouw je met elke medewerker aan de professionaliteit van je totale kantoor. En daarmee aan hoe de klant je kantoor ziet.
Niets is zo waardevol als de energie van je medewerkers
Dat schetsen van zo’n toekomstbeeld, zo’n ideaalplaatje heeft soms een verrassend effect. Zo ken ik een middelgroot advieskantoor dat ermee aan de slag ging. Onder medewerkers ontstond steeds meer trots. Ze hadden samen met de directie besloten een moderniseringsslag te maken. Ze poetsten hun service op, besteedden aandacht aan representatie en besloten het kantoorpand te transformeren in een eigentijdse ontmoetingsplek om klanten te ontvangen. Het bleek een schot in de roos. De medewerkers kregen alleen al van de aanblik van hun nieuwe kantoor nog meer energie, op weg naar hun stip op de horizon.
Sfeer-vol-energie maakt je een aantrekkelijke werkgever
Die energie moet je te pakken zien te krijgen. Die werkt positief door in je dienstverlening aan klanten. En in je wervingsbeleid. Die sfeer-vol-energie maakt van jou een aantrekkelijke werkgever. Ook een belangrijke overweging in de huidige krappe arbeidsmarkt. Nóg zo’n doel dat je jezelf voor de groei van je kantoor kunt stellen…
Dit is een partnerbericht van Avéro Achmea / bekijk het partnerdossier. Klik :hier voor meer informatie over de consultancydiensten van Voorzie, een programma van Avéro Achmea.