We stellen veel vragen
Ons ESG-team bestaat eigenlijk uit een aantal ambassadeurs die binnen de organisatie vooral vragen stellen. Dat kunnen hele praktische vragen zijn. Waarom printen we zoveel? Waarom gebruiken we nog papieren bekers? Is het niet beter om mokken te gebruiken? Waarom doen we dit eigenlijk nog? Of waarom doen we iets juist níet?
Ach, het is een hype
Bewustwording. Dat is écht de eerste stap. Zo proberen we mensen aan het denken te zetten. Stap twee is vervolgens om mensen in de actiestand te krijgen. En dat is niet altijd makkelijk. Want natuurlijk hebben we te maken met weerstand. “Ach, dat is een hype.” “Die paar bekertjes maken echt geen verschil”, hoor je dan. Maar ook: “Het is veel duurder als we dingen anders moeten doen.”
Duur-zamer, dat is toch duurder?
Veel mensen denken oprecht anders. Dat komt vooral ook omdat we gewend zijn te denken vanuit geld. Vanuit omzet en winst. Bij anders doen, bij duurzamer werken, denken veel mensen dat dit automatisch duurder is. “Duur-zamer, dat is toch duurder?” Ik bewijs ze graag het tegendeel!
Bloemen uit Kenia: liever niet
Bewustwording is ook iets waar financieel adviseurs een cruciale rol in kunnen spelen. Want we zien bijvoorbeeld online dat mensen steeds meer zoeken naar een duurzame uitvaart. Wat is een duurzame kist eigenlijk? En bloemen, maakt dat nog wat uit? Welke andere duurzame keuzes heb ik?
Wist je dat mobilteit de meeste impact heeft?
Als financieel adviseur geef je altijd advies op basis van de wensen van je klant. Hier ligt dus een mooie taak voor jou als adviseur: vertel dat een duurzame uitvaart mogelijk is. En vertel waarmee je de grootste impact maakt: mobiliteit.
Kom op de fiets of lopend
Zo’n driekwart van de uitstoot van een uitvaart wordt namelijk veroorzaakt door de gasten op een uitvaart... Die komen met de auto. Daar valt dus de meeste winst te behalen. Wil je je eigen uitvaart verduurzamen? Vraag de mensen dan om op de fiets te komen of met het openbaar vervoer.
Zo bespaar je ook nog eens geld
Daar hoef je overigens helemaal niet veel voor te doen. Een simpele oproep op een rouwkaart is al genoeg. En nog beter: de kosten van de verzekering kunnen misschien wel omlaag. Want neem je vier volgauto’s of (g)één volgauto? Dan kan het verzekerde bedrag lager uitkomen.
Zeg nou zelf: wat is er fijner dan praktisch advies geven?
Advies waarmee je klant écht iets kan. Waarmee je een verschil maakt én wat ook nog goedkoper uitpakt voor je klant. Een win-win als je het mij vraagt. Je geeft je klanten zelfs nog een vrijbriefje om die vervelende tante niet te hoeven uitnodigen. Hoe duurzaam kan het zijn?
Dit is een partnerbijdrage. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Monuta.