De voorwaarde is daarom vernietigd. Het gevolg is dat er geen contractuele grondslag is voor het inhouden van eerste kosten, afsluit- en doorlopende provisie, incassokosten, administratiekosten en beheerkosten. Volgens het hof had NN klanten ook moeten waarschuwen voor het zogeheten hefboom- en inteereffect; zaken die negatieve consequenties hadden voor de opbrengst.
Handelen voor de kosten
Op één onderdeel geeft het hof NN nog de mogelijkheid om meer bewijs te leveren. Volgens de Vereniging Woekerpolis heeft de verzekeraar zich ook schuldig gemaakt aan churning; onnodig transacties uitvoeren om extra transactiekosten in rekening te kunnen brengen. Volgens het hof komt de handelswijze van NN inderdaad ‘onlogisch voor’, maar wordt NN nog wel in de gelengheid gesteld om aan te tonen dat de processen wel degelijk in het belang van de klant waren.
'Eindelijk zicht op compensatie'
Volgens voorzitter van de Vereniging Woekerpolis Ab Flipse is de uitspraak van het hof een doorbraak. “Het is duidelijk dat Nationale-Nederlanden klanten had moeten waarschuwen voor de risico’s van hun producten. En met name voor de hoge kosten die op dit soort producten werden ingehouden. Gedupeerden hebben nu eindelijk zicht op de compensatie waar ze recht op hebben.”
Reactie NN
In een reactie vanuit NN Group heeft de verzekeraar inmiddels laten weten in cassatie te zullen gaan. Nationale-Nederlanden benadrukt dat deze tussenuitspraak geen verplichting meebrengt om leden van de Vereniging Woekerpolis en andere klanten met een woekerpolis te compenseren. Hoewel NN inziet dat de gevolgen van een negatieve uitspraak 'substantieel' kunnen zijn, is het volgens de verzekeraar onmogelijk om een realistische inschatting te maken van de financiële blootstelling.