Hoe kunnen jonge bestuurders hun verzekeringspremie verlagen?

Hoe kunnen jonge bestuurders hun verzekeringspremie verlagen?

Voor beginnende bestuurders is autorijden duur. De verzekering voor deze jonge groep is vaak veel hoger dan voor andere groepen. Hoe komt dat? Wat kunnen zij doen om het rijden wat voordeliger te maken? En wat moeten ze vooral niet doen? Meer informatie daarover in dit artikel, met onderaan een link naar een artikel gericht op de particulier.

Verschillende definities

Voor veel mensen is het verwarrend wat de wetgever en verzekeringsmaatschappijen precies bedoelen met een beginnende bestuurder of een beginnersrijbewijs. Ze hanteren namelijk allebei een andere definitie.

Een beginnende bestuurder is volgens de wet iemand die minder dan 5 jaar het rijbewijs heeft, waarbij het niet uitmaakt op welke leeftijd het is behaald. Verzekeringsmaatschappijen gebruiken een andere definitie. De meeste verzekeringsmaatschappijen vinden iemand tot en met 24 jaar een beginnende bestuurder. In sommige situaties kan het zijn dat iemand al 7 jaar het rijbewijs heeft maar dus toch als beginnende bestuurder wordt beschouwd. Bij de Vereende zien wij iedereen tot en met 24 jaar als een beginnende bestuurder.

Hoger risico

Autorijden is voor jonge bestuurders relatief duur, omdat de premie voor deze groep relatief hoog is. Uit de schadecijfers blijkt dat bestuurders onder de 24 jaar vaker schade rijden of bij een ongeval zijn betrokken dan bestuurders in andere leeftijdsgroepen. Daarom zijn ze een hoger risico zijn en dat betekent een hogere premie.

Naast leeftijd zijn er nog veel andere veel factoren die de premie beïnvloeden. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Woonplaats
  • Gewicht van de auto
  • Vermogen van het voertuig
  • Aantal schadevrije jaren
  • Dekking van de autoverzekering
  • Aantal jaarlijkse kilometers
  • Eigen risico

Behalve de leeftijd zijn er dus factoren die de premie beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld welke auto. De premie wordt mede bepaald door het gewicht en het vermogen van de auto. Naarmate de auto zwaarder is of meer vermogen heeft, zal de premie hoger zijn.
Zwaardere en snellere auto’s zijn vaker betrokken bij ongevallen en kunnen meer schade veroorzaken. Daarom berekenen verzekeringsmaatschappijen hogere premies om dit grotere risico te dekken.

Vermogen voertuig

Voor een voordeligere premie is een lichtere auto met wat minder vermogen dus veel aantrekkelijker. Het vermogen wordt bepaald door het aantal pk's en kW van de auto. Verzekeraars hanteren vaak een maximaal vermogen voor jonge bestuurders. Dat maximale vermogen kan per verzekeraar verschillen. Wil een jonge bestuurder een auto met meer dan dat maximale vermogen, dan kan het soms lastig zijn om de auto verzekerd te krijgen. En als het lukt, zal het tegen een aanzienlijke premie zijn. Vaak kan het dan alleen bij de Vereende.

Dekking

De hoogte van de premie wordt uiteraard ook beïnvloed door de dekking. Zo is de premie van Casco (all-risk) natuurlijk hoger dan die van een WA verzekering. Ook de hoogte van het eigen risico kan invloed hebben. Dit is iets wat de assurantieadviseur kan adviseren.

Vooral niet doen: auto op naam van ouders

Jongeren verzekeren de auto vaak op naam van hun ouders. Is dat wel verstandig? Nee, de eigenaar van het voertuig moet de auto verzekeren en niet de ouders. Ook niet de auto op naam van de ouders zetten en dan zelf erin rijden. De verzekeraar kan dit beschouwen als verzekeringsfraude. En dat kan de volgende gevolgen hebben:

  • De verzekeraar kan de verzekering intrekken of beëindigen. De tegenpartij wordt altijd schadeloosgesteld volgens de WAM. Mogelijk dat de schade op de verzekeringsnemer wordt verhaald. De verzekeraar kan ook vinden dat hij financiële schade heeft opgelopen door gemiste premies, omdat de verzekeringsaanvraag niet juist is aangevraagd.
  • De bestuurder krijgt een EVR registratie (externe verwijzing registratie) op zijn naam. Die komt dan op een zwarte lijst en kan dan geen nieuwe (auto)verzekering afsluiten bij verzekeringsmaatschappijen. De EVR kan 1 jaar tot maximaal 8 jaar duren, afhankelijk van de gepleegde fraude.

Wie een EVR registratie heeft kan alleen nog terecht bij de Vereende. Wie wil weten of hij een EVR registratie op zijn naam heeft staan, kan deze gratis opvragen bij Stichting CIS. Op de uitdraai staat wanneer de EVR registratie is geplaatst en wanneer deze afloopt.

Wie de auto op naam van de ouders zet bouwt zelf ook geen schadevrije jaren op. Hoe meer schadevrije jaren, hoe lager de premie. Wie een kleine schade heeft gereden, kan dan bekijken of het verstandig is om deze zelf te betalen in plaats van te claimen op de verzekering. Dan gaat het niet ten koste van de aantal schadevrije jaren. Ook hierin kan de assurantieadviseur adviseren.

Dit artikel wordt aangeboden door De Vereende – bekijk hier het partnerdossier.

Diefstal van een motorrijtuig: dit vergroot de kans op terugvinden

Diefstal van een motorrijtuig: dit vergroot de kans op terugvinden

Het is belangrijk om snel actie te ondernemen bij de diefstal van een auto, motor of ander motorrijtuig. Maar niet alle verzekeraars, gevolmachtigden, assurantieadviseurs en klanten weten precies wat zij moeten doen. Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) heeft daarom de juiste stappen op een rij gezet. Zij benadrukt het belang van snelle diefstalsignalering, omdat een gestolen motorrijtuig vaak binnen enkele uren het land uit kan zijn.

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Het Zomercarnaval van Rotterdam brengt elk jaar honderdduizenden mensen op de been. Het feest is inmiddels door Unesco erkend als immaterieel erfgoed. Dit soort grote evenementen zijn echter steeds moeilijker verzekerbaar. Voor de editie 2024 van 'de grootste Caribbean streetparty van Nederland' heeft de Vereende haar vangnetrol ingezet.

Schade bij fatbike-ongeval? Zóveel kan het je kosten

Schade bij fatbike-ongeval? Zóveel kan het je kosten

In de media is de laatste tijd veel aandacht voor ongevallen met (opgevoerde) fatbikes, vaak veroorzaakt door jonge bestuurders, wat helaas tot veel leed leidt. Naast lichamelijk letsel kunnen deze ongevallen ook grote financiële gevolgen hebben voor de veroorzakers, zeker wanneer er geen aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) is afgesloten. Om een beeld te geven van de mogelijke kosten van een ongeval met een fatbike of andere elektrische fiets, bespreken we hieronder vier fictieve casussen.

Porsche botst op lantaarnpaal: verzekering wijst schadeclaim af

Porsche botst op lantaarnpaal: verzekering wijst schadeclaim af

In de nacht van 21 op 22 oktober 2021 gebeurde er een opmerkelijk incident. Meneer X had een eenzijdig ongeval met zijn auto, een Porsche, toen hij de oprit van de snelweg opreed. Zijn auto botste tegen een lantaarnpaal, die vervolgens onder de auto terechtkwam. Met de hulp van twee vrachtwagenchauffeurs werd de lantaarnpaal onder de auto vandaan gehaald en langs de kant van de weg gelegd. Daarna reed meneer X in de verkeerde richting terug en parkeerde zijn auto bij het restaurant waar hij eerder die avond was geweest.