Eveline Ruinaard, voorzitter van de geschillencommissie, had Jansen en zijn klanten middels een brief geïnformeerd over haar voornemen om hem drie jaar lang de toegang te ontzeggen. Jansen liet AMweb weten verbaasd te zijn over de brief van Ruinaard. “Kifid stelt dat ik niet in het belang van klanten handel, omdat het zeker is dat ze mijn zaken gaan afwijzen. Maar wat Kifid zich niet realiseert, is dat ik op basis van no cure, no pay werk. Dus hun argument gaat verloren.”
De geschillencommissie zegt in verschillende uitspraken te hebben opgemerkt dat Jansens manier van procederen niet in het belang van de consument was. Volgens Kifid zijn zogenaamde handreikingen voor een andere werkwijze niet opgevolgd. “Door hem ingestelde beroepen leiden tot op heden tot niets”, aldus het klachteninstituut.
'Hoge uitzondering'
Kifid zegt een beslissing tot uitsluiting alleen bij hoge uitzondering te nemen. De geschillencommissie kan een vertegenwoordiger uitsluiten als deze persoon het belang van de betrokken consument of de belangen van andere consumenten en kleinzakelijke ondernemers schaadt of dreigt te schaden. Het wordt als een uiterste maatregel gezien.
Geen bezwaar of beroep mogelijk
Consumenten kunnen zich voor nieuwe klachten niet laten bijstaan door Jansen. Kifid heeft de consumenten die zich in al lopende klachtprocedures laten bijstaan door Jansen geïnformeerd over hoe zij de behandeling van hun klacht bij Kifid kunnen voortzetten. Tegen een beslissing over uitsluiting bij Kifid is geen bezwaar of beroep mogelijk.