De opstalverzekering werd al in 2016 afgesloten bij de adviseur uit Lelystad. Pas vijf jaar later kwamen de zonnepanelen op het dak. De klant lichtte haar adviseur daar niet over in. Toch vond ze dat ze al bij afsluiten geïnformeerd had moeten worden over het ontbreken van de dekking. En wat haar betreft had de adviseur ook uit zichzelf zijn bestaande klanten moeten benaderen, omdat zonnepanelen ‘aan populariteit winnen.’
Zonnepanelen niet aan de orde in 2016
Kifid heeft geen zitting nodig gehad om de zaak af te wijzen. Uit het dossier is niet gebleken dat de vrouw bij afsluiten plannen had om zonnepanelen op het dak te leggen, laat staan dat haar adviseur daarvan op de hoogte was. Er was volgens Kifid geen aanleiding om uitdrukkelijk te vermelden dat zonnepanelen apart moesten worden verzekerd. De zorgplicht dwingt hem daar niet toe. “De toegenomen populariteit om zonnepanelen te installeren maakt dit niet anders”, schrijft de commissie.
Ook allrisk heeft uitsluitingen
Bovendien heeft de vrouw jaarlijks de relevante polisstukken van haar adviseur ontvangen. Daar had ze zelf uit kunnen opmaken dat zonnepanelen niet onder de dekking vielen. Het had op de weg van de klant gelegen om haar tussenpersoon op de hoogte te stellen. “Het enkele feit dat de verzekering een allrisk-dekking had, betekent niet dat zondermeer alles verzekerd is. Dat de tussenpersoon toezeggingen van die strekking heeft gedaan of bij de consument het vertrouwen daarin heeft gewekt, kan niet uit het dossier worden opgemaakt.”
De vordering is afgewezen. De uitspraak is bindend.