Hoe belangrijk is de Young InSurance buitenlandtrip voor de branche?
Vivian Hoogerwaard: “Ik denk dat de buitenlandtrip een heel goed initiatief is om jonge mensen in de branche aangehaakt te houden. Het beeld van de verzekeringsbranche is niet altijd even bruisend. Door de initiatieven van Young InSurance, zoals evenementen en deze reis, ontmoet ik jonge mensen die net zo enthousiast zijn over het werk wat we doen als ik. Dat is ontzettend leuk.”
Maartje Wijnker: “De Young InSurance buitenlandtrip is enorm belangrijk voor de branche. Er wordt veel waarde gehecht aan een breed netwerk en aan netwerken, waar zo’n trip de ideale manier voor is. Je leert snel andere young professionals en mensen uit de branche goed kennen, doordat je wordt voorgesteld aan elkaars collega’s bijvoorbeeld. De combinatie van de trip met de Ferma heeft deze reis voor de branche nog wat belangrijker gemaakt. Het netwerken met anderen in de branche begon hierdoor al op de trip, zoals op het feestje in het Holland Insurance House. Young professionals en niet-zo-young professionals liepen daar door elkaar, terwijl er buiten de trip om weinig jongeren aanwezig waren. Het netwerken tussen jong en oud is ook heel belangrijk.”
Sidney Lubbinge: “De Young InSurance buitenlandtrip is zeer belangrijk voor de branche. Je leert op een informele manier je branchegenoten kennen. Doordat je meerdere dagen samen bent en activiteiten onderneemt leer je elkaar een stuk beter kennen dan bij bijvoorbeeld een borrel of een lezing, waar het contact vaak wat korter is."
Wat was het hoogtepunt van de trip?
Vivian Hoogerwaard: “De trip was een aaneenschakeling van hoogtepunten. Het leren kennen van andere (jonge) professionals, het bezoeken van grote partijen in de branche, de borrels en feestjes bij brokers en verzekeraars en niet te vergeten de Crazy88 waarbij we in groepjes 88 opdrachten in de stad kregen en hiervan zoveel mogelijk binnen een zo kort mogelijke tijd moesten uitvoeren.”
Maartje Wijnker: “Het hoogtepunt voor mij was niet zo zeer één moment, maar hoe we gedurende de trip als groep elkaar goed hebben leren kennen. Er kwamen leuke en mooie gesprekken uit voort, wat zo’n trip toegevoegde waarde geeft. Dit heb je niet zo snel als je elkaar met enige regelmaat op een borrel, masterclass of feestje ziet; je leert elkaar op een andere manier kennen.”
Sidney Lubbinge: “Een specifiek hoogtepunt vind ik moeilijk om te noemen. Van het ontmoeten van veel van de Nederlandse partijen bij het Holland Insurance House, het rennen (of terrassen) door de stad tijdens de Crazy 88, de geweldige venues bij de borrels van Howden en RSA tot de interessante lezingen en besprekingen bij Sedgwick en Chubb. De hele trip was super. Op de 6 tot 7 uur wachten op Schiphol na.”
Wat haal je er als young professional uit?
Vivian Hoogerwaard: “Je leert branchegenoten kennen en maakt hierbij ook kennis met de functies die zij in de branche vervullen. Daarnaast is het uiteraard goed voor je netwerk. Naast de mensen van de groep heb ik ook allerlei Nederlandse en internationale brancheprofessionals ontmoet.”
Maartje Wijnker: “Als young professional heeft zo’n trip, behalve dat het natuurlijk erg leuk is, ook veel toegevoegde waarde. Je netwerk groeit enorm op zo’n trip, niet alleen de mensen die mee zijn, maar ook iedereen die je eromheen leert kennen. Daarnaast heeft het mij persoonlijk wel uit m’n comfortzone gehaald; met een groep mensen, van wie ik het grootste gedeelte niet kende. Gelukkig kwam dat snel goed!”
Sidney Lubbinge: “Ik heb veel mensen leren kennen tijdens deze trip. Dit is waardevol voor het vervolg van mijn carrière binnen de schade- en verzekeringsbranche. Als schadebehandelaar bij een third-party-administrator/expertisekantoor heb ik doorgaans weinig contact met de underwriters binnen de branche. Tijdens de trip vond ik het dan ook interessant om met hen te praten over hun visie op de markt.”
Wat hebben jullie opgestoken van de kenniscomponent van de reis?
Vivian Hoogerwaard: “Het is interessant om te horen hoe een andere partij in de markt aankijkt tegen het vak. Het is uniek om bijvoorbeeld met de top van een concurrent-verzekeraar in gesprek te gaan over de uitdagingen die er liggen in de branche.”
Maartje Wijnker: “Van de roundtabel die we bij Chubb hebben gehad met Chubb en Narim heb ik erg veel opgestoken. Het ging voornamelijk over jongeren in de branche en het was goed om te horen hoe andere jongeren hier tegenaan kijken. Maar ook om te horen van het Narim hoe zij daarover denken, waar zij tegenaan lopen en hoe er over gedacht wordt om dit te veranderen. Het blijft een terugkerend thema om meer jongeren in de branche te krijgen, maar het is goed om hier met zoveel mogelijk mensen over te sparren en vanuit verschillende perspectieven te horen hoe daar over gedacht wordt.”
Sidney Lubbinge: “De impact van een terugroepactie kan enorm zijn. Naast de kosten die gemoeid zijn met het terugroepen kan er sprake zijn van een grote klap op je merk en/of bedrijfsnaam. Door slim en snel te handelen kan deze schade beperkt worden. Ook merk ik dat de markt druk bezig is met de vraag hoe wij nieuwe mensen kunnen overtuigen en verleiden om binnen onze branche te starten.”