Onderzoek AM: zelfrijdende auto tempert schadelast

Onderzoek AM: zelfrijdende auto tempert schadelast

Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) hebben grote invloed op de op schadelast van autoverzekeraars. In positieve zin. Die verwachting hebben vier op de vijf deelnemers aan het onderzoek dat Miles Research afgelopen zomer heeft gehouden in samenwerking met AM.

In opdracht van AM werd uitgebreid onderzoek gedaan naar de belangrijkste thema’s voor de branche: mobiliteit, duurzaamheid, vitaliteit en digitalisering. De resultaten van het AM Insights Onderzoek worden besproken en bediscussieerd op dinsdag 1 november op AM Next Level (AMdag).

Maar liefst 81 procent van de respondenten denkt dat minder hoeft te worden uitgekeerd op de lange termijn; 54 procent verwacht dat dit al op korte termijn het geval is. Zelfrijdende auto’s en de toetreding van bigtechbedrijven hebben naar verwachting de meeste impact op de autoverzekeringsmarkt, stijgende brandstofprijzen, private lease en deelauto’s minder. Al zegt toch nog eenderde dat deze (zeer) veel impact hebben.

Autobezit gaat dalen

“Ik verwacht dat de jongere generatie hier veel meer gebruik van gaat maken, waardoor het autobezit gemiddeld flink gaat dalen”, antwoordt een onderzoeksdeelnemer op de vraag of hij kan toelichten waarom hij denkt dat deelauto’s de komende jaren (zeer) veel impact hebben op de markt van autoverzekeringen. “Verschuiving van bezit naar gebruik zorgt voor meer deelauto’s; daarom is een andere manier van verzekeren nodig”, zegt een ander in een toelichting. En weer een ander: “Het risicoprofiel verandert met meer rijders.”

Autofabrikanten in verzekeringen?

Meer dan de helft van de respondenten verwacht dat bigtechbedrijven over een jaar of vijf  verzekeringen verkopen. Daarnaast geeft 54 procent aan te verwachten dat ook autofabrikanten verzekeringen aan de man brengen. Bij verzekeraars is dit percentage 59 procent. Het onderzoek is overigens gehouden toen nog niet bekend was dat zonneautofabrikant Lightyear verzekeringen gaat aanbieden. Het merendeel van de respondenten geeft aan dat verzekeraars de rol van risicodrager hebben (90%).

Geen particuliere autoverzekeringen meer?

De verkoop van verzekeringen is dus verspreid over verschillende partijen, maar volgens driekwart ligt dit bij het intermediair. Eén op de vijf deelnemers aan het onderzoek verwacht dat verzekeraars/intermediair over twintig jaar geen particuliere autoverzekeringen meer verkopen.

Redactie

Redactie

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Als het aankomt op preventieve hulp rondom arbeidsongeschiktheid is er geen one-size-fits-all. Daarbij komt dat ondernemers het toch vaak lastig vinden om zelf op tijd aan de bel te trekken óf überhaupt niet weten van het bestaan van preventieve hulp vanuit de verzekeraar. "Daarom is juist dat persoonlijke contact ook zo belangrijk, om zo te kunnen signaleren en door te kunnen vragen", zegt Conny Pronk, claimbehandelaar AOV bij Klaverblad. "Een AOV vereist op alle vlakken maatwerk. En dat geldt zeker ook voor preventie."

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Carola Wijkamp-Hermsen, directievoorzitter bij de Vereende, pleitte onlangs in Assurantie Magazine voor een pool voor cybersecurity. Ook omdat cyberoplossingen per verzekeraar nog niet helemaal uit de verf zouden komen. Is dat een goed idee? We vragen het de cyberspecialisten van broker Marsh en nicheverzekeraar Hienfeld.

Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r.

Verplichte AOV: 'Extra ingang om het gesprek over arbeidsongeschiktheid aan te...

De afgelopen maanden ging het er veel over: de BAZ, ook wel bekend als de Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen of de verplichte AOV. Hoewel het nog niet duidelijk is wat het huidige kabinet ermee wil, zitten betrokken partijen niet stil. In dit artikel bespreekt Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r., hoe a.s.r. als marktleider op het gebied van AOV naar de ontwikkelingen kijkt en zich voorbereidt op de komst van de verplichte AOV.

Adviseur: 'Regelen verzuimpreventie en re-integratie geeft mkb'er rust'

Adviseur: 'Regelen verzuimpreventie en re-integratie geeft mkb'er rust'

Een werknemer is meer dan het werk dat hij of zij doet, vindt Daan Berkhoff, mede-eigenaar van modebedrijf Humanoid. Het bedrijf is klant van Nationale-Nederlanden en heeft de verzuimverzekering met preventiepakket. "In de dynamische wereld van de mode is het belangrijk om niet alleen te focussen op de nieuwste trends, maar ook op de gezondheid van je werknemers", vindt Berkhoff. Zijn adviseur hielp hem bij het kiezen van een passende inkomensverzekering.