In opdracht van AM werd afgelopen zomer onderzoek gedaan naar de belangrijkste thema’s voor de branche: duurzaamheid, vitaliteit, digitalisering en mobiliteit. De resultaten van het AM Insights Onderzoek worden uitgebreid besproken en bediscussieerd op dinsdag 1 november op AM Next Level (AMdag).
Aandacht voor duurzaamheid in de verzekeringssector kan bij de verzekeraars zelf beginnen. Ruim drie kwart van de respondenten meent dat verzekeraars hun eigen panden duurzaam moeten maken. Daarnaast is ook driekwart van mening dat schade duurzaam hersteld moet worden. Verzekeringspremies moeten bovendien duurzaam belegd worden, vindt 70 procent van de respondenten.
Thermostaat hoeft geen graadje lager
Aanpassingen waardoor werknemers van verzekeraars zelf meer 'geraakt' worden, kunnen op minder bijval rekenen. Zo vindt ruim de helft dat werknemers gestimuleerd moeten worden om met de fiets of het openbaar vervoer naar kantoor te komen (55%) of dat het wagenpark volledig elektrisch moet worden (51%). Minder dan de helft (45%) is van mening dat de thermostaat in het eigen pand lager gezet moet worden.
Weinig druk van klanten
De verzekeringssector ervaart vanuit klanten klanten (nog) weinig druk als het om duurzaamheid gaat. Respondenten die werkzaam zijn bij een bank of verzekeraar vinden het belangrijker dan het intermediair dat aandacht wordt besteed aan duurzaamheid: 4,34, respectievelijk 3,97 op een schaal van 5. Ook voelen tussenpersonen minder druk als het gaat om het bieden van duurzame oplossingen (2,94 respectievelijk 2,47). Verzekeraars zijn de mening toegedaan dat het intermediair te weinig aandacht besteedt aan duurzaamheid; verzekeraars besteden daar volgens het intermediair juist te veel aandacht aan.