Onderzoek AM: duurzaamheid belangrijk; als de professional er zelf maar geen last van heeft

Onderzoek AM: duurzaamheid belangrijk; als de professional er zelf maar geen last van heeft

De verzekeringssector hecht veel waarde aan duurzaamheid. Echter, wanneer professionals persoonlijk nadeel ondervinden van duurzaamheid, dan is het onderwerp opeens niet meer zo populair. Dat blijkt uit het zomeronderzoek dat Miles Research in opdracht van AM heeft uitgevoerd.

In opdracht van AM werd afgelopen zomer onderzoek gedaan naar de belangrijkste thema’s voor de branche: duurzaamheid, vitaliteit, digitalisering en mobiliteit. De resultaten van het AM Insights Onderzoek worden uitgebreid besproken en bediscussieerd op dinsdag 1 november op AM Next Level (AMdag).

Aandacht voor duurzaamheid in de verzekeringssector kan bij de verzekeraars zelf beginnen. Ruim drie kwart van de respondenten meent dat verzekeraars hun eigen panden duurzaam moeten maken. Daarnaast is ook driekwart van mening dat schade duurzaam hersteld moet worden. Verzekeringspremies moeten bovendien duurzaam belegd worden, vindt 70 procent van de respondenten.

Thermostaat hoeft geen graadje lager

Aanpassingen waardoor werknemers van verzekeraars zelf meer 'geraakt' worden, kunnen op minder bijval rekenen. Zo vindt ruim de helft dat werknemers gestimuleerd moeten worden om met de fiets of het openbaar vervoer naar kantoor te komen (55%) of dat het wagenpark volledig elektrisch moet worden (51%). Minder dan de helft (45%) is van mening dat de thermostaat in het eigen pand lager gezet moet worden.

Weinig druk van klanten

De verzekeringssector ervaart vanuit klanten klanten (nog) weinig druk als het om duurzaamheid gaat. Respondenten die werkzaam zijn bij een bank of verzekeraar vinden het belangrijker dan het intermediair dat aandacht wordt besteed aan duurzaamheid: 4,34, respectievelijk 3,97 op een schaal van 5. Ook voelen tussenpersonen minder druk als het gaat om het bieden van duurzame oplossingen (2,94 respectievelijk 2,47). Verzekeraars zijn de mening toegedaan dat het intermediair te weinig aandacht besteedt aan duurzaamheid; verzekeraars besteden daar volgens het intermediair juist te veel aandacht aan.

Redactie

Redactie

Gratis op AMdag 2024: het AMmagazine met de AM Top 100 Intermediair!

Gratis op AMdag 2024: het AMmagazine met de AM Top 100 Intermediair!

Binnenkort publiceren we de jaarlijkse AM Top 100 Intermediair. Bezoekers van de AMdag kunnen op dinsdag 5 november als eerste de AM Top 100 Intermediair bekijken! Haal daarvoor het nieuwste AMmagazine op bij de stand van AM in loods 5!

'Ben jij Juffrouw Polis, mag ik met jou op de foto?!'

'Ben jij Juffrouw Polis, mag ik met jou op de foto?!'

Toen Welmoed Sijtsma in 2021 op de AMdag aan de zaal vroeg hoeveel edities de aanwezigen al op de AMdag waren geweest, werd al snel duidelijk dat Rob Bosland hier bovenuit sprong. In 2021 was hij al voor de 30e keer aanwezig. Hoewel hij inmiddels een stapje terug heeft gedaan, treedt zijn dochter, Ilse Bosland, in zijn voetsporen. Ilse heeft in dezelfde sector haar eigen pad gekozen en de succesvolle onderneming 'Juffrouw Polis' opgericht.

ASR versterkt resultaten met bijdrage Aegon Nederland en uitblijven stormen

ASR versterkt resultaten met bijdrage Aegon Nederland en uitblijven stormen

ASR heeft het afgelopen jaar betere resultaten neergezet. Het operationeel resultaat steeg met 217 miljoen euro naar 677 miljoen euro (460 in H1 2023). De verzekeraar schrijft dit toe aan zowel autonome groei als de toevoeging van de activiteiten van Aegon Nederland.

De 10 best gelezen artikelen op AMweb in mei 2024

De 10 best gelezen artikelen op AMweb in mei 2024

Twee blogs werden de afgelopen maand bijzonder goed gelezen op AMweb. Jurjen Oosterbaan trok de aandacht met zijn opinie over provisietransparantie en Jan Driessen scoorde met de vraag waarom Aegon haar onderscheidende identiteit verkwanseld. Het was echter het vervroegde vertrek van Rob Noordzij bij SAA dat het meest gelezen werd.