Interbank haalt opnieuw bakzeil bij Kifid

Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank. Dat heeft de geschillencommissie van Kifid begin dit jaar geoordeeld in een klacht over variabele rente op doorlopend krediet. Interbank tekende tevergeefs beroep aan tegen deze uitspraak.

Het beroep voldoet niet aan de voorwaarden voor behandeling door de commissie van beroep, zo blijkt uit de vandaag gepubliceerde uitspraak. De commissie van beroep geeft geen inhoudelijk oordeel over de uitspraak van de geschillencommissie, waarmee uitspraak GC 2022-0029 van kracht blijft.

Te veel betaalde rente

Interbank moet voor beide consumenten de rentecompensatie voor het doorlopend krediet berekenen vanaf 1 januari 2005. Wanneer uit de herberekening blijkt dat de consumenten meer hebben betaald dan de kredietverstrekker in rekening mocht brengen, dan moet de te veel betaalde rente worden terugbetaald.

Vergaande financiële gevolgen

Volgens Interbank zou de uitspraak vergaande financiële gevolgen hebben voor de kredietverstrekker of de bedrijfstak. Kifid stelt dat de kredietverstrekker dit niet aannemelijk heeft gemaakt.

Eerdere uitspraken

Uit eerdere uitspraken van de commissie van beroep (CvB 2021-0015 en CvB 2021-0021) is al duidelijk dat kredietverstrekkers te veel betaalde rente over de gehele looptijd van het doorlopend krediet moeten compenseren, dus ook over de looptijd vóór 1 januari 2008.

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.