Tijdens een vakantie in Antwerpen laat de zoon van de consument zijn telefoon vallen, waardoor deze beschadigd raakt. De reparatiekosten komen uit op ruim 290 euro en de schade wordt door de consument geclaimd. Aegon weigert echter vergoeding, omdat bagage niet verzekerd is tegen valschade.
De klant is het hier niet mee eens. Volgens hem valt de telefoon onder ‘kostbaarheden’ en die zijn wel verzekerd tegen valschade. Aegon beargumenteert dat alle spullen, dus ook kostbaarheden zoals een mobiele telefoon die een verzekerde meeneemt op reis, niet zijn verzekerd voor valschade.
De polisvoorwaarden
Opvallend, want in de polisvoorwaarden staat dat ‘telecommunicatieapparatuur’ toch echt onder kostbaarheden valt. Mobiele telefoons en smartphones worden letterlijk als voorbeelden genoemd. Uitsluiting voor valschade geldt alleen voor bagage of onderdelen daarvan. Kostbaarheden vallen volgens de voorwaarden niet onder bagage.
Ongelukkige formulering
Kifid oordeelt dan ook dat Aegon de schade aan de telefoon toch moet vergoeden. Voor schade aan privé mobiele telefoons geldt volgens de tabel ‘Bijzondere vergoedingsmaxima reisbagage’ in dit geval een vergoeding van 200 euro. De klant voert aan dat het niet om ‘reisbagage’ gaat en eist toch een volledige vergoeding. Hoewel Aegon de titel van de tabel volgens Kifid ongelukkig heeft geformuleerd, houdt de commissie toch vast aan de maximumvergoeding.