Meer dan ooit zoeken uw relaties een sparringpartner, een trusted advisor. Een gesprek tussen ondernemers onder elkaar. Over risico’s en kansen. Over de ins en outs van een overname. Over een verhuizing, een nieuw businessmodel of exportmogelijkheden naar nieuwe landen. Axioma helpt u graag zodat u uw relaties ook daarin kunt ondersteunen en biedt hier een beknopt plan in 5 overzichtelijke stappen.
1. Ontwikkel een duurzame toekomstvisie
Neem de tijd om te bedenken hoe uw bedrijf er over 5 jaar moet uitzien. Welke diensten levert u dan? Hoeveel mensen werken daar elke dag aan? En welke skills en opleidingen zijn daarvoor nodig? Dat toekomstbeeld legt u naast uw huidige situatie. Zodat u ziet welke stappen u moet maken om uw doelen te realiseren. Zet uw doelen op papier in een meerjarenplan met een logische tijdlijn en duidelijke mijlpalen.
2. Focus op de behoeften van uw relaties
Ambitieuze ondernemers hebben behoefte aan een klankbord. Of het nou gaat om investeringen, uitbesteden, nieuwe afzetmarkten of interessante innovaties: elke belangrijke beslissing komt op het bordje van de ondernemer. Ondernemers die willen groeien, voelen die verantwoordelijkheid elke dag. Als onafhankelijk adviseur kunt u uw relaties ondersteunen bij zulke keuzes, en helpen het overzicht te houden. Om nog beter in te kunnen spelen op de problemen van uw relaties, kunt u investeren in meer kennis van risicomanagement en bedrijfskunde.
3. Zorg dat uw organisatie aansluit bij uw toekomstplannen
Uw bedrijf transformeren doet u niet alleen. Betrokkenheid begint ermee dat u uw mensen meeneemt in uw plannen, en al in het vroegste stadium. Stel een werkgroep samen om in overleg een routekaart, of een mijlpalenplan uit te werken. Verdeel grote doelen in kleine stapjes. En maak daar dan projectgroepjes voor. Met deelprojecten maakt u de transitie concreet. Door de verantwoordelijkheid daarvoor bij uw mensen te leggen, creëert u eigenaarschap. En dat is goed voor de motivatie.
4. Zorg voor een uitstekende bedrijfscultuur
Werf actief nieuwe medewerkers die de kennis in uw kantoor verbreden. Niet de vertrouwde Wft-diploma’s, maar starters op de arbeidsmarkt met een opleiding bedrijfskunde of risicomanagement. Om die talenten binnen te halen, is uw bedrijfscultuur heel belangrijk. Een hecht team laat zien dat u een goede werkgever bent. Uw medewerkers zullen dat uitdragen, bijvoorbeeld als ze uw vacatures delen in hun netwerk. Zij zijn uw ambassadeurs op de arbeidsmarkt. Dus als zij enthousiast zijn, maakt u veel meer kans om echte toppers binnen te halen.
5. Begin op tijd
De laatste stap is eigenlijk de eerste. De check die bepaalt of u aan de bak moet of op de vertrouwde voet kunt doorgaan. Regelen uw relaties steeds meer zelf? Hoort u vaak pas achteraf dat er investeringen zijn gedaan, een bedrijf is overgenomen of een onderdeel afgestoten? Heeft u meerdere vacatures die u maar niet vervuld krijgt? Dan is het hoog tijd om u op uw toekomst te bezinnen. Begin vandaag met tijd vrijmaken in uw agenda, om serieus na te denken over de toekomst. Een beter begin is er niet.”
Dit is een partnerartikel van Avéro Achmea / bekijk het partnerdossier.