6e EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen een feit (deel 5 - de prijsvergelijker)

6e EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen een feit (deel 5 - de prijsvergelijker)

De vernieuwde EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen is in werking getreden. Wat houdt dit precies in? De Vereende zet het op een rij. In dit artikel lees je het vijfde en laatste deel 6e EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen een feit; hoe zit het met de prijsvergelijkers en 'verzonden' voertuigen?

Prijsvergelijker  

Het was een wens vanuit het Europees Parlement om de consument een beter beeld te geven van zijn/haar mogelijkheden van beschikbare voertuigverzekeringen (WA) en de te betalen premies. Als in een markt een onafhankelijke prijsvergelijker actief is, komt dit de concurrentie ten goede en kunnen consumenten hier mogelijk van profiteren.  Dit heeft geleid tot de volgende bepaling in de besproken richtlijn:

De lidstaten moeten ervoor kunnen kiezen om instrumenten te certificeren die consumenten in staat stellen prijzen, tarieven en dekking te vergelijken tussen aanbieders van motorrijtuigenverzekeringen die voldoen aan de voorwaarden van Richtlijn 2009/103/EG. Indien naar behoren gecertificeerd, zouden dergelijke instrumenten worden uitgedrukt als “onafhankelijke instrumenten voor de prijsvergelijking van motorrijtuigenverzekeringen”. De lidstaten moeten ook prijsvergelijkingsinstrumenten kunnen invoeren die door een overheidsinstantie worden beheerd.

In Nederland zijn wij al lang bekend met dat soort prijsvergelijkers. Het is aan onze wetgever om te bezien of certificatie alhier nog iets zou toevoegen.

Verzonden voertuigen

Met  ’verzonden’ voertuigen wordt gedoeld op voertuigen die uit een andere EU lidstaat komen; technisch gezien spreken we dan niet van import of export. In die situatie is het altijd lastig een tijdelijke WA-dekking te vinden voor zolang het verzonden voertuig nog het kenteken heeft van het land van oorsprong. De verzekeraars in dat land zitten er over het algemeen niet op te wachten om een inwoner van een andere lidstaat tijdelijk te verzekeren.

Omgekeerd is het voor de verzekeraars van het ontvangende land moeilijk om voertuigen met een buitenlands kenteken te verzekeren. In de vijfde richtlijn was al een bepaling opgenomen die dat laatste overigens wel mogelijk maakte voor een periode van 30 dagen. Nu is er een aanvullende bepaling verschenen die inhoudt dat toch ook de  verzekeraars van het vertrekkende voertuig (WA) dekking mogen bieden. Met deze aanvulling heeft de consument in ieder geval meer keuze. De praktijk zal moeten gaan uitwijzen welke variant uiteindelijk de voorkeur zal genieten.

Tot slot

Hiermee is een einde gekomen aan deze serie van 5 artikelen over de zesde richtlijn motorrijtuigverzekeringen.  Als ons duidelijke is hoe en wanneer de Nederlandse wetgever met haar definitieve voorstellen komt, zullen wij de lezer graag weer informeren.  Los hiervan wijzen wij nog op de volgende tekst uit de overwegingen van de richtlijn:

Om ervoor te zorgen dat Richtlijn haar doel blijft dienen, namelijk de bescherming van potentiële benadeelden bij ongevallen waarbij motorrijtuigen zijn betrokken, moet de Commissie tevens die richtlijn herzien en evalueren in het licht van de technologische ontwikkelingen, waaronder het toegenomen gebruik van autonome en semiautonome voertuigen. De Commissie moet ook het gebruik door verzekeringsondernemingen analyseren van systemen waarin de premies worden beïnvloed door de verklaringen betreffende het schadeverleden van de verzekeringnemers. Bovendien moet de Commissie de doeltreffendheid beoordelen van de informatie-uitwisselingssystemen die worden gebruikt voor grensoverschrijdende verzekeringscontroles.

Daarmee is het nu al duidelijk dat hetgeen recent is gepubliceerd op onderdelen binnen afzienbare tijd opnieuw onderwerp van debat zal zijn.

Dit is een partnerartikel van De Vereende / Bekijk hier meer artikelen …

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Als het aankomt op preventieve hulp rondom arbeidsongeschiktheid is er geen one-size-fits-all. Daarbij komt dat ondernemers het toch vaak lastig vinden om zelf op tijd aan de bel te trekken óf überhaupt niet weten van het bestaan van preventieve hulp vanuit de verzekeraar. "Daarom is juist dat persoonlijke contact ook zo belangrijk, om zo te kunnen signaleren en door te kunnen vragen", zegt Conny Pronk, claimbehandelaar AOV bij Klaverblad. "Een AOV vereist op alle vlakken maatwerk. En dat geldt zeker ook voor preventie."

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Carola Wijkamp-Hermsen, directievoorzitter bij de Vereende, pleitte onlangs in Assurantie Magazine voor een pool voor cybersecurity. Ook omdat cyberoplossingen per verzekeraar nog niet helemaal uit de verf zouden komen. Is dat een goed idee? We vragen het de cyberspecialisten van broker Marsh en nicheverzekeraar Hienfeld.

Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r.

Verplichte AOV: 'Extra ingang om het gesprek over arbeidsongeschiktheid aan te...

De afgelopen maanden ging het er veel over: de BAZ, ook wel bekend als de Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen of de verplichte AOV. Hoewel het nog niet duidelijk is wat het huidige kabinet ermee wil, zitten betrokken partijen niet stil. In dit artikel bespreekt Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r., hoe a.s.r. als marktleider op het gebied van AOV naar de ontwikkelingen kijkt en zich voorbereidt op de komst van de verplichte AOV.

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Het Zomercarnaval van Rotterdam brengt elk jaar honderdduizenden mensen op de been. Het feest is inmiddels door Unesco erkend als immaterieel erfgoed. Dit soort grote evenementen zijn echter steeds moeilijker verzekerbaar. Voor de editie 2024 van 'de grootste Caribbean streetparty van Nederland' heeft de Vereende haar vangnetrol ingezet.