Geldbelangen tekende namens een klant vandaag beroep aan tegen de uitspraak van de Kifid-geschillencommissie dat ABN Amro bij het compenseren van klanten geen rente op rente hoeft te vergoeden.
Dat is voor het klachteninstituut reden om de behandeling van klachten over deze producten even stop te zetten. "Het is nu aan de Commissie van Beroep van Kifid om deze klacht te beoordelen, in welke de consument de berekening van de bank voor de rentecompensatie betwist. In afwachting van de uitspraak van de Commissie van Beroep zal Kifid vergelijkbare klachten over deze doorlopend kredietproducten voorlopig aanhouden. Betrokken consumenten ontvangen van Kifid apart bericht over het aanhouden van hun klacht."
Verspilling tijd en energie
Het zou kunnen dat de beroepscommissie anders gaat oordelen over de kwestie. "Zou Kifid de klachtbehandeling voortzetten, dan brengt dat het risico mee dat klachtzaken weer overgedaan moeten worden in een beroepsprocedure. Het aanhouden voorkomt voor alle betrokkenen verspilling van tijd en energie."
Het is ook voor Kifid lastig in te schatten wanneer de uitspraak van de Commissie van Beroep is te verwachten. "Dit duurt zeker enkele maanden. Pas daarna kan Kifid duidelijkheid geven over de voortzetting van de klachtbehandeling."