CvB Kifid zet wél vraagtekens bij postbezorging: Interpolis draait alsnog op voor gestolen Lexus

CvB Kifid zet wél vraagtekens bij postbezorging: Interpolis draait alsnog op voor gestolen Lexus

Eind november 2019 trof de eigenaar van een Lexus RX 450h zijn auto niet meer voor de deur aan. De diefstalclaim werd afgewezen door Interpolis, omdat het vereiste voertuigvolgsysteem niet was ingebouwd. Volgens de klant hadden de beveiligingseisen hem echter nooit bereikt. De geschillencommissie overtuigde hij daarmee niet, maar de commissie van beroep geeft hem wel gelijk. Interpolis kan onvoldoende hardmaken dat de poststukken waarin de eisen stonden bij hem op de mat vielen.

De kernvraag in de zaak is of de klant op de hoogte was van de beveiligingseisen. De auto was sinds februari 2018 in dekking bij Interpolis. Sinds dat moment stuurde Interpolis tot vijf keer toe een polisblad. Volgens de geschillencommissie is het niet aannemelijk dat tot vijf keer toe een postbezorging mislukt. De beroepscommissie vindt dat echter niet boven alle twijfel verheven.

Moeilijk adres

De klant voerde aan dat zijn adres niet altijd even makkelijk vindbaar is. Regelmatig komt het voor dat zijn post bij de buren wordt bezorgd en andersom. De buren hebben bovendien verklaard dat zij verkeerd bezorgde post die zij voor reclame aanzien meteen weggooien. Volgens de CvB heeft de geschillencommissie onvoldoende aandacht besteed aan deze omstandigheid.

Vraagtekens onvoldoende voor afwijzing

De beroepscommissie vindt weliswaar dat het standpunt van de consument over het onbekend zijn van de beveiligingseisen vragen oproept, maar dat die vraagtekens onvoldoende zijn om het zomaar te verwerpen. Daarbij neemt de CvB in aanmerking dat het niet verlenen van dekking ingrijpende gevolgen kan hebben. De geclaimde schade bedraagt in dit geval ruim 55.000 euro.

Bovendien was deze situatie voor Interpolis relatief eenvoudig te voorkomen. Bijvoorbeeld door het polisblad met de beveiligingseisen tenminste een keer aangetekend te versturen. De vertegenwoordiger van de verzekeraar verklaar bij de CvB dat dit niet rendabel is en ook niet nodig omdat er zeer zelden iets misgaat.

Groene kaart en aanrijding

Interpolis voerde nog aan dat de consument de groene kaart in zijn bezit moet hebben gehad, omdat hij het nummer ervan invulde op het schadeformulier van een eerdere aanrijding. De consument stelde dat hij het nummer telefonisch kreeg van een medewerker. In de teruggeluisterde gesprekken is dat niet te horen, maar de medewerker vermeldt ook dat de klant is doorverbonden met een andere collega die wellicht wel het groenekaartnummer heeft doorgegeven.

Wat de CvB betreft, staat dus niet volledig vast dat de consument op de hoogte was van de beveiligingseisen. De uitspraak van de geschillencommissie wordt vernietigd. Interpolis moet de gestolen auto alsnog vergoeden.

Schade

Bedrijf vaart blind op verhuurder; inbraak verzamelpand niet op conto adviseur

Een Limburgs marketingbureau had bij een verhuizing van het bedrijf een duidelijk beeld van de kosten gemaakt. Het verzamelpand dat de kosten voor de alarminstallatie opnam in de huurlasten kwam als beste uit de bus. Toen enkele jaren later ingebroken werd en er voor bijna 20.000 euro aan inventaris werd weggenomen, bleek er helemaal geen alarm aanwezig. Had de adviseur dat moeten controleren? Het gerechtshof in Den Bosch vindt van niet.

Schade

Intermediair die niet wees op alarmeis moet nieuwprijs lease-Mercedes betalen

Een assurantiekantoor moet een klant wiens (geleasete) Mercedes is gestolen, een kleine € 50.000 betalen. Verzekeraar Reaal keerde niet uit omdat het vereiste alarmsysteem niet was geïnstalleerd. Het kantoor kan niet aantonen dat de eis en de gevolgen van het ontbreken van het systeem met de klant zijn besproken, oordeelt het gerechtshof. Dat de klant had nagelaten te melden dat de auto niet van hemzelf was, heeft geen effect op de omvang van de schade.

AnsvarIdéa

Ansvar wint rechtszaak: comfort access en keyless entry zijn hetzelfde

Voldeed het af-fabriek beveiligingssysteem van een prijzige BMW 4-serie cabrio voor dekking op een Ansvar-polis? De eigenaar dacht dat de standaardbeveiliging voldoende was, maar de klant noch een eventuele adviseur controleerde dat. Na een kraak waarin er onderdelen van de auto gestolen werden, bleek dat een BMW met comfort access tenminste een SCM klasse 3-systeem nodig heeft. Komt dat op hetzelfde neer als keyless entry? De kantonrechter in Amsterdam oordeelde van wel.

alarm

Uitgeschakeld alarm doet stel de das om; ton aan gestolen inboedel niet vergoed

Een stel dat voor ruim een ton aan inboedel ontvreemd werd, kan fluiten naar een vergoeding. Een van de eisen van de verzekeraar hiervoor was namelijk dat de woning beveiligd zou zijn met een gecertificeerd en ingeschakeld alarm. Dit was echter niet het geval ten tijde van de inbraak. Hoewel de klant de tussenpersoon een gebrekkig advies hierover verwijt, wordt zij niet in het gelijk gesteld.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.