Geldbelangen is het niet eens met de manier van berekenen van de compensatiebedragen. De belangenbehartiger van consumenten is daarover al langer in discussie met de bank. De stichting wil dat de bank wacht op twee Kifid-uitspraken die binnen afzienbare termijn verwacht worden en helderheid moeten bieden.
Verder eist Geldbelangen dat ABN Amro de finale-kwijting-bepaling uit de compensatieregeling haalt. De bank doet een eenzijdig aanbod, aangemoedigd door Consumentenbond Claimservice en dus zal de consument al snel geneigd zijn om akkoord te gaan. Als die consument later een betere rechtspositie kan krijgen dan kan hij daarvan geen gebruik meer maken wanneer hij voor finale kwijting heeft getekend. Geldbelangen vindt dat de consument niet door de bank in zo’n positie kan worden gebracht.
Terugbetalen van teveel betaalde rente
ABN Amro heeft in het verleden teveel rente berekend over haar consumptieve kredieten en hypotheken. Dat bleek uit een zaak, waarin ABN Amro door de Commissie van Beroep van het Kifid veroordeeld is tot het terugbetalen van teveel betaalde rente. In overleg met Consumentenbond Claimservice heeft de bank op 6 september 2021 bekendgemaakt om aan alle betreffende klanten de teveel betaalde rente te gaan compenseren.
Daarbij hanteert ABN Amro echter een methode, die volgens de stichting een bank onwaardig is. Als de consument bijvoorbeeld in maart 2009 30 euro teveel blijkt te hebben betaald dan zegt ABN nu die 30 euro terug te gaan geven. De bank gaat hierbij volledig voorbij aan het rente-op-rente-principe, aldus Rob Goedhart van Geldbelangen. “Stel dat de klant in maart 2009 een bedrag van €220 betaalde, waarvan de bank €190 aan rente rekende en met de rest (€30) de schuld werd afgelost. Volgens de ‘veroordeling’ heeft de bank bijvoorbeeld €20 aan rente teveel betaald. Zou er in 2009 juist zijn gerekend dan zou de schuld niet met €30 maar met (€30 + €20=) €50 omlaag zijn gegaan. Wanneer dit zo maand voor maand door gaat krijgt de consument in wezen rente-op-rente. En dan is die €30 van 2009 nu misschien wel €80 waard.”
Finale kwijting uit de regeling
Geldbelangen vertegenwoordigde de consument bij de zitting van de Commissie van Beroep in december 2020, nadat de Geschillencommissie ABN al ‘veroordeeld’ had. Al rondom die zitting en daarna heeft Geldbelangen de berekeningswijze van ABN Amro steeds ter discussie gesteld. Mede door de tegenwerking van ABN Amro heeft de Commissie van Beroep zich er toen niet over uit gesproken. Op 1 november aanstaande is er een hoorzitting van het Kifid over deze kwestie. Daarom eist Geldbelangen nu opschorting van de compensatieregeling.
Naast opschorting eist Geldbelangen dat de finale kwijting-bepaling uit de regeling gaat. Stel dat een klant een aanbod krijgt, er niet op gewezen wordt dat hij mogelijk met een slechte deal akkoord gaat – immers mede aanbevolen door de Consumentenbond – en hij er later achter komt dat er een betere compensatie is te krijgen, dan kan hij niet meer verder, want door de finale kwijting verliest hij al zijn rechten.
In de compensatieregeling, die Credit Acgricole Consumer Finance in 2020 is gaan aanbieden, zegt deze bank expliciet dat de klant geen finale kwijting verleent bij aanvaarden van het aanbod. Ten slotte rekent de bank volgens stichting Geldbelangen vanaf 2008. Kifid heeft al twee richtinggevende uitspraken gedaan in een klacht over Credit Agricole Consumer Finance, waarin gesteld wordt dat er vanaf begin contract gerekend moet worden. CACF doet op dit moment pogingen om daartegen in beroep te gaan.