'Een goede verhouding gaat over meer dan prijs en risico'

'Een goede verhouding gaat over meer dan prijs en risico'

Hoe ziet de toekomst van de grootzakelijke schademarkt er uit? Daarover interviewde Charles Groenhuijsen op 20 september Sharon van Herel, sinds 2018 Managing Director van HDI Global Nederland. Het interview vond plaats in het prachtig gerenoveerde kantoorpand aan de Rotterdamse Blaak, dat enkele maanden geleden door HDI Global is betrokken.

Het boeiende interview is hier ook in zijn geheel op video te zien:

Voordat we over de toekomst spreken, wat viel jou als eerste op toen je in de verzekeringsmarkt terechtkwam?

"Het viel mij vooral op dat de verzekeringsmarkt veel dynamischer was dan ik ooit gedacht had. Wij verzekeren grote en interessante bedrijven waar heel veel nieuwe ontwikkelingen en innovaties plaats vinden. En het is aan ons om daar continu op in te blijven spelen."

Wat was toen de belangrijkste uitdaging in de markt?

"De sector was toen, dertien jaar geleden, heel erg bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden. Automatisering, processen aan elkaar knopen, onze bedrijfsvoering werd steeds complexer. Daar moesten we aan werken en dat proces is nog steeds gaande. Hoe word je steeds professioneler? Hoe kun je je dienstverlening verbeteren?  En wat betekenen al die nieuwe technologieën waar onze klanten mee te maken hebben voor ons? Dat zijn voortdurende uitdagingen."

Sharon van Herel
Sharon van Herel: "Ondernemers zijn dagelijks bezig om met hun bedrijf risico’s te nemen. Bepaalde risico’s willen zij graag overdragen aan verzekeraars. Maar in een ongezonde markt krimpt de capaciteit en zijn verzekeraars geneigd om zich iets meer terug te trekken."

En als we de sprong maken naar nú, wat is dan de grootste verandering die jij hebt meegemaakt?

"In 2018 hebben we de markt verteld hoe ongezond de situatie was op dat moment. In de voorgaande jaren waren de prijzen van verzekeringen immers alleen maar gedaald, terwijl de risico’s in de wereld enorm zijn toegenomen. Het was toen belangrijk om een dialoog te starten over hoe we prijs en risico weer met elkaar in balans konden brengen. Het is mooi om te merken dat dit uitgangspunt nu in onze sector de basis wordt."

We moeten voorkomen dat ondernemers met te veel risico’s blijven zitten, want dan raken we als verzekeraars de hele economie”

Dus de winstgevendheid kwam in de knel?

"Dat klopt, maar het is goed om te beseffen dat winstgevendheid voor verzekeraars vooral betekent dat zij beter in staat zijn om ondernemen in die steeds complexer wordende economie mogelijk te maken. Het zorgt voor verzekeringscapaciteit. Ondernemers zijn dagelijks bezig om met hun bedrijf risico’s te nemen. Bepaalde risico’s willen zij graag overdragen aan verzekeraars. Maar in een ongezonde markt krimpt de capaciteit en zijn verzekeraars geneigd om zich iets meer terug te trekken. De-risken noemen we dat in ons vak. Dan blijft de ondernemer met meer risico zitten. Dat is onwenselijk. Want als ondernemers met te veel risico blijven zitten, dan raken we als verzekeraars de hele economie. Voor die economie is het essentieel dat ons verzekeringsstelsel gezond is. Alleen dán kunnen verzekeraars er zijn voor ondernemers en hun bedrijfscontinuïteit waarborgen.

Noem eens een voorbeeld van die toegenomen complexiteit?

Een sprekend voorbeeld is de ontwikkeling van supplychains. Vroeger werden producten op één locatie gefabriceerd. Als je nu kijkt naar je smartphone, die is samengesteld uit duizenden verschillende onderdelen, die misschien wel in vijftig verschillende fabrieken worden gemaakt op drie continenten, dan begrijp je dat de productiecomplexiteit enorm is toegenomen. Als in één productielocatie zich een calamiteit voordoet, dan heeft de hele keten daar last van.

Verzekeren gaat over zo veel meer dan alleen geld uitkeren als zich een schade voordoet”

En dat heeft dus direct gevolgen voor de productie van smartphones, want die komt in gevaar. Dan lijkt me dat jullie functie naar een hoger niveau stijgt, want dát risico wil je voorkomen.

Dat klopt, en daar zijn ook veel nieuwe technieken voor. Zoals sensoren die we in opslagruimtes kunnen plaatsen en die data verzamelen en doorgeven over bijvoorbeeld de kwaliteit of de temperatuur van de lucht en veranderingen daarin, zodat een ondernemer direct kan ingrijpen voordat een schade zich kan voordoen. Ik geloof dat daar voor een groot deel onze toekomst ligt.

Charles Groenhuijsen
Charles Groenhuijsen.

Maar dan word je eigenlijk een risico-consultant.

Dat is onze toekomst, daar ben ik heilig van overtuigd. De goede verhouding met onze distributiepartners en klanten wordt niet alleen bepaald door prijs en risico. Verzekeren gaat over zo veel meer dan alleen geld uitkeren als er zich schade voordoet. Dan zou iedere vermogende partij morgen een bordje op de deur kunnen hangen met “ik ben ook verzekeraar”. Juist wíj moeten onze kennis over risico’s steeds meer inzetten om schade te voorkomen. Moderne technologie als big data en the-internet-of-things gaan ons daarbij helpen.

Sharon van Herel over de uitdagingen in de sector (video):

Dat heeft neem ik aan ook consequenties voor het soort mensen dat je nodig hebt.

Dat klopt. Natuurlijk blijft kennis van verzekeren, verzekeringstechniek nog steeds de kern van onze activiteiten. Maar door alle transities die zich voordoen in de maatschappij, zoals internationalisering, globalisering, digitalisering en alle technologische en organisatorische ontwikkelingen bij onze klanten, moeten wij bredere inzichten ontwikkelen. Diversity of minds bij onze medewerkers is daarom heel belangrijk. Ik maak me daar zelf ook hard voor. We hebben behoefte aan zij-instromers, mensen die uit de wereld van onze klanten komen en deze goed kennen. Met deze mensen kunnen wij onze eigen ontwikkeling versnellen en daarmee beter inspelen op die grote veranderingen in de samenleving.

Sharon van Herel over het belang van diversiteit (video): 

<

Hoe zit het dan met de allergrootste risico’s in onze maatschappij? Bijvoorbeeld kerncentrales? Jij pleit voor meer samenwerking bij die hele grote risico’s. Kan je dat uitleggen?

Verzekeren is ooit ontstaan uit de wens om gezamenlijk een groot risico te dragen, de Onderlinge Waarborgmaatschappij van vroeger. En je ziet nu risico’s ontstaan, zoals in het verleden bij nucleaire  risico’s, die nooit door één verzekeraar gedragen kunnen worden. Daarom is bij dat voorbeeld in Nederland toentertijd een Atoompool opgericht, waaraan meerdere verzekeraars deelnemen. Voor dat soort immense risico’s moet je dus samenwerkingsverbanden opzetten. Ik merk nú dat bij klimaatrisico’s hetzelfde aan de hand is. De risico’s zijn zo groot, we weten niet precies wat er op ons af komt, maar we weten wél dat we de risico’s niet in ons eentje kunnen dragen. Daar moeten dus oplossingen voor bedacht worden in onze markt. Dat is een spannend dossier. Het speelveld is immers véél internationaler geworden. Hoe gaan we met nationale en internationale partijen gezamenlijk lokale Nederlandse oplossingen bedenken? Bestaat er dan nog voldoende solidariteit? Dat is een goede dialoog waard.

Van verzekeren naar voorspellen, dat is waar wij de komende jaren op inzetten”

Wil jij daarbij een soort van “thoughtleader” zijn? Een aanvoerder van het denken over de toekomst?

Ik denk dat het belangrijk is in onze sector om continu vragen te stellen bij de situatie zoals die is. Zoals de discussie over de disbalans tussen prijs en risico. Toen wij daar drie jaar geleden mee naar buiten kwamen, was de eerste reactie: “hoe durft ze”. We hebben het gesprek toen toch aangezwengeld en uiteindelijk vond dat veel navolging. Maar er is wel iemand nodig die als eerste de steen in de vijver gooit. Die rol speel ik graag.

Tot slot, wat is jouw voorspelling voor de komende tien jaar?

Al die ontwikkelingen die we hebben besproken, de transities in de maatschappij, de technologie die wij als verzekeraar kunnen toepassen, de groeiende diversiteit onder onze medewerkers, dát samen maakt het noodzakelijk én mogelijk dat wij als sector een veel grotere rol spelen in het voorkomen van schade in de grootzakelijke markt. Van verzekeren naar voorspellen en daarmee voorkomen van schade, dat is waar wij in de komende tien jaar op inzetten.

Dit artikel is gesponsord door HDI Global Nederland