Risicomanagement: vijf opvallende trends

Risicomanagement: vijf opvallende trends

Een ondernemer is vooral bezig met ondernemen en resultaten boeken. Stilstaan bij risico's doet hij liever niet. Terwijl deze wel invloed hebben op het behalen van de bedrijfsdoelen. Adviseurs zijn de professionals bij uitstek die hun relaties helpen bij het in kaart brengen van risico's. En zo doelen helpen realiseren.

Risicomanagement is daarbij het sleutelwoord. Adviseurs die werk maken van risicomanagement laten ondernemers inzien dat risico’s bij het ondernemen horen. Maar ook: hoe ze deze onder controle houden. En dat is weer belangrijk voor bedrijfscontinuïteit en groei.

Vijf actuele trends in risicomanagement

De actuele trends helpen u om het gesprek daarover aan te gaan. Om uw relaties nog gerichter te adviseren over risico’s en bedrijfscontinuïteit, ook in crisissituaties. Daarmee neemt de waarde van uw advies toe.

Het trendrapport bevat uitgebreide informatie over:

  • Vijf grote en actuele trends op het gebied van risicomanagement
  • De mogelijke gevolgen van deze ontwikkelingen voor uw relaties
  • Hoe u als adviseur op deze actualiteiten inspeelt tijdens een gesprek en uw relaties voorziet van gericht advies

Vraag hier het trendrapport aan...

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Verzekeraars kunnen, door constructief om te gaan met klanten met betalingsproblemen, eraan bijdragen dat de financiële problemen van deze groep klanten niet groter worden. Verzekeraars kunnen hen soms zelfs juist helpen deze problemen aan te pakken. Hiervoor is een protocol bij betalingsachterstanden opgesteld waarin regels voor verzekeraars in de omgang met klanten met betalingsproblemen zijn opgenomen. Het gaat daarbij onder andere om communicatie en informatievoorziening, afspraken met incassopartners, meewerken aan schuldsanering en weer verzekeren van mensen die een schuldsaneringstraject hebben doorlopen.

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

In de regel zal een makelaar of taxateur door één opdrachtgever worden ingeschakeld. Voor een taxateur gelden in dat geval onverkort de verenigingsregels om onpartijdig en onafhankelijk te taxeren, ondanks dat er maar één opdrachtgever is. Het kan echter ook voorkomen dat een makelaar of taxateur door meerdere partijen wordt benaderd, of door de rechtbank wordt gevraagd om (vanwege de expertise) als bindend adviseur op te treden. Hoe zit het ook alweer met de eventuele aansprakelijkheid? Cornélie Arnouts, vastgoedadvocaat & beroepsaansprakelijkheid Dentons, legt uit.

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Op 1 april 2024 is de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) in werking getreden. In het regeerakkoord van eind 2021 is afgesproken dat incassomisstanden effectiever moeten worden bestreden. De Wki is bedoeld om de kwaliteit van de private buitengerechtelijke incassodienstverlening te verhogen en misstanden weg te nemen.