Wat is het effect van drones op de verzekeringsbranche?

Wat is het effect van drones op de verzekeringsbranche?

Trendwatcher Jesse van Doren verwacht binnen afzienbare tijd een grote inzet van de technologie van drones. "Die zullen steeds vaker worden gebruikt in de zakelijke markt. Je kunt nu bijvoorbeeld al lekken in een plafond detecteren met een drone met infraroodcamera, waar voorheen het hele plafond eruit moest. De mogelijkheden zijn eindeloos."

Verzekeren van drones is voor veel verzekeraars onbekend terrein. Dit maakt het moeilijk om risico's te inventariseren en dit zie je dan ook vaak terug in de premies. Wel gaan de ontwikkelingen bij drones ontzettend hard. Zo zijn er al steeds meer nieuwere drones op de markt die met een algoritme ervoor zorgen dat als er een windvlaag is de drone niet op mensen neerstort, maar boven een bepaalde hoogte blijft.

Een drone kan veel schade aanrichten als deze neerstort. Een gemiddelde drone is toch al snel zo'n 2kg. Materiële schade, maar ook aan letselschade, wat erg kostbaar kan zijn. Je kunt drones ook steeds vaker casco verzekeren, aangezien duurdere drones al snel duizenden euro's zijn. De bedrijfsvoering kan zelfs stil komen te liggen als de drone bijvoorbeeld gestolen wordt. Wel vraag ik mij af in hoeverre in de toekomst hier echt onderscheid in gemaakt blijft worden, omdat het natuurlijk echt een nichemarkt is. Ik verwacht dat er daarom nicheverzekeraars gaan komen voor drones, net als nu voor bezorgbrommers en taxi’s.”

Wat vindt de schadeverzekeringsbranche?

Assurantieadviseurs

De verwachting van de assurantieadviseurs is dat de drones onder een aparte verzekering gaan vallen. Er wordt niet verwacht dat dit veel invloed gaat hebben op de schadeverzekeringsbranche met een score van 5,2 op een tienpuntsschaal. Daarmee komt de trend op de 6e en laatste plaats van de trends die Jesse van Doren voorziet voor in 2030.

Verbond van Verzekeraars

Ferdinand Soeteman, manager sector Schadeverzekeringen bij het Verbond van Verzekeraars zegt hierover: “Als drones een nog grotere vlucht gaan nemen dan nu, en nog breder ingezet gaan worden, dan neemt ook de omvang van mogelijke risico’s toe. Op een gegeven moment zullen AVB-dekkingen dan niet meer afdoende zijn. Dan is het heel goed denkbaar dat er een aparte categorie WA-dronesverzekeringen komt.”

Wanneer drones uit de lucht gaan vallen, op een auto, op iemands hoofd, dan komt er ongetwijfeld een speciale verzekering voor”

AMweb

Theo van Vugt, hoofdredacteur AMweb stelt dat drones een nuttig middel kunnen worden: “Je hoeft als schade-expert niet meer op het dak te klimmen. Maar wanneer drones uit de lucht gaan vallen, op een auto, op iemands hoofd, dan komt er ongetwijfeld een speciale verzekering voor. Ik verwacht inderdaad een aparte WA-dronesverzekering.”

VVP

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP Online, oprichter Delf je eigen goud en medeoprichter van New Financial forum denkt ook dat er een WA-verzekering voor drones gaat komen. “Maar wat wordt er dan verzekerbaar en wat niet? Hoe groot wordt de lijst met uitzonderingen? Je kunt zo’n verzekering wel in je schap hebben, maar als je alleen heel simpele dingen verzekert en de rest aan de Vereende overlaat, dan heb je eigenlijk geen verzekering. Dan wordt het net zo’n verhaal als nu met taxi’s en bezorgbrommers. Het is dus aan de sector: hoe breed wil je dit verzekeren? In hoeverre wil je solidariteit? Hoe blijf je midden in de samenleving staan als dit iets groots wordt?”

De drone gaat de PostNL-man of de bezorgbrommer vervangen”

NVGA

Stefan Bell, bestuurslid bij NVGA probeert ook hier de innovatie in te passen in bestaande voorzieningen op de markt: “Een van de toepassingen van drones zal zijn het bezorgen van pakketten. De drone gaat de PostNL-man of de bezorgbrommer vervangen. Dan lijkt mij dat het verzekeringsrecht ook die lijn gaat volgen. Dat betekent dat de drone niet onder de AVB gaat vallen, maar dat er in de kern een aparte verzekering voor komt.”

Adfiz

Enno Wiertsema, directeur Adfiz, verwacht een aparte WA-dronesverzekering, of een aparte clausule in de AVB: “Want waarom zou ik voor een drone betalen in een AVB als ik die niet gebruik? En aan de andere kant: iemand die voor zijn werk drones gebruikt en bijvoorbeeld gevels inspecteert, gaat echt niet een AVB afsluiten zonder dronedekking. Vaak zie je bij dit soort innovaties een golfbeweging. Zo gaat het bij cyberverzekeringen ook: eerst valt het risico onder de algemene dekking; dan ontstaat er schade waarop de dekking niet is gebaseerd en komt er een aparte verzekering of clausule, en ten slotte zie je de algemene en de bijzondere verzekering weer bij elkaar komen.”

Conclusie

Het gebruik van drones zal sterk toenemen . Dat roept om een goede verzekering. Men verwacht een aparte WA-verzekering voor drones. Het effect van deze trend op de schadeverzekeringsbranche is met een zesde plek laag.

Vernieuwd woonproduct toont ambities NN: duurzaamheid steeds vaker een harde eis

Vernieuwd woonproduct toont ambities NN: duurzaamheid steeds vaker een harde eis

De rol die verzekeraars spelen binnen het verduurzamingsvraagstuk is even groot als dat het thema zelf breed is. In termen van directe en indirecte impact. Als investeerder, als verzekeraar én als werkgever. Met niet alleen oog voor 'groen', maar ook voor mentaal en sociaal. Volgens Nationale-Nederlanden komen alle duurzaamheidsambities samen in hun vernieuwde woonverzekering. Bestuurslid Tjeerd Bosklopper en directeur Retail Schade & Zorg Maaike van Beijsterveldt zien uitdagingen, maar ook oplossingen.

Schade door verkeerd geïnstalleerde melkrobot voor rekening van verzekeraar ASR

Schade door verkeerd geïnstalleerde melkrobot voor rekening van verzekeraar ASR

Een gloednieuwe stal en dito melk- en voerinstallatie moesten de omstandigheden voor en de melkproductie van de koeien verbeteren, maar het tegenovergestelde gebeurde. De oorzaak? Een door de leverancier verkeerd ingestelde melkrobotinstallatie die de dieren van te veel voer voorzag. Verzekeraar ASR draait uiteindelijk op voor de schade, die wel fors lager uitvalt dan de melkveehouder zelf vorderde.

Bovemij weet van 'lastige' garageverzekeringen een goedlopend product te maken

Bovemij weet van 'lastige' garageverzekeringen een goedlopend product te maken

Garageverzekeringen zijn zogenaamd lastige verzekeringen, horen we in de markt. Een grote partij als Delta Lloyd is er een paar jaar geleden zelfs mee gestopt. Andere partijen gaan er daarentegen juist mee verder en bouwen hun specialisatie uit. Wat maakt de garageverzekering nou zo specifiek? Hoe kun je van die 'lastige' risico's een rendabel verdienmodel maken? En wat als risico's toch weer toenemen? We vroegen het aan Patrick van Duijnhoven, commercieel directeur bij Bovemij.

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Het Zomercarnaval van Rotterdam brengt elk jaar honderdduizenden mensen op de been. Het feest is inmiddels door Unesco erkend als immaterieel erfgoed. Dit soort grote evenementen zijn echter steeds moeilijker verzekerbaar. Voor de editie 2024 van 'de grootste Caribbean streetparty van Nederland' heeft de Vereende haar vangnetrol ingezet.