De verzekerde heeft al sinds 2016 een rechtsbijstandverzekering bij Arag. In de polisvoorwaarden staat dat conflicten of mediation die verband houden met een echtscheiding nooit onder de verzekeringsdekking vallen. De man is in 2012 gescheiden en zijn kinderen wonen sindsdien bij zijn ex-vrouw en haar partner.
Spanningen over omgang met kinderen
In de loop der tijd ontstaan nogal wat spanningen over de omgang met de kinderen. Wat voor de ex reden is om in 2019 Veilig Thuis in te schakelen. Die heeft enige tijd later de Raad voor de Kinderbescherming gevraagd de zaak te onderzoeken omdat er volgens Veilig Thuis zorgen waren over de ontwikkeling van de kinderen.
Arag weigert dekking
De man vroeg daarom aan de verzekeraar om rechtsbijstand, omdat hij het oneens is met de visie van Veilig Thuis. Arag weigerde dat omdat het ontstane geschil een gevolg zou zijn van het beëindigen van zijn huwelijk. En dat valt niet onder de dekking.
Ook nieuwe verzoeken geweigerd
Een jaar geleden vroeg de man opnieuw om rechtsbijstand nadat de Raad voor de Kinderbescherming ondertoezichtstelling voor de kinderen nodig achtte en een verzoek daartoe aan de kinderrechter voorgelegde. Wederom weigerde Arag, omdat de kwestie verband zou houden met de scheiding.
Man krijgt gelijk in klachtprocedure
De man stuurde in 2020 een klachtbrief aan de Klachtencommissie van Veilig Thuis Zuidoost-Brabant en beklaagde zich er onder meer over onheus bejegend te zijn door een medewerker van Veilig Thuis door hem niet serieus te nemen. De vrouw zich bovendien niet hebben gehouden aan de beroepscode, de man buiten het onderzoek te houden en hem geen inzage te geven in het dossier. De man wordt op bijna alle punten in het gelijk gesteld.
Tuchtrechtelijke stappen ondernemen
Voor hem reden om tuchtrechtelijke stappen te willen ondernemen tegen medewerkers van Veilig Thuis. Een nieuw verzoek om juridische hulp aan Arag werd ook geweigerd, nog steeds met het argument dat de echtscheiding oorzaak is van het conflict.
Kwestie staat te ver af van scheiding
Voor de verzekerde is de weigerachtige houding van de verzekeraar reden om naar de geschillencommissie van Kifid te stappen. Die kwam al snel tot de conclusie dat de kwestie te ver afstaat van de scheiding. "De oorzaak van het conflict moet worden gevonden in de handelwijze van en de bejegening door medewerkers van VT richting de consument. De onvrede over het optreden van de medewerkers van VT kan niet worden gezien als een conflict, dat in verband staat met of een gevolg is van de echtscheiding.” De verzekeraar moet alsnog rechtsbijstand verlenen. De uitspraak is bindend.