Wat is het effect van zelfrijdende auto's op de verzekeringsbranche?

Wat is het effect van zelfrijdende auto's op de verzekeringsbranche?

De Vereende vroeg trendwatcher Jesse van Doren naar zijn verwachtingen over zaken die voor schadeverzekeraars gaan spelen rond 2030. Hij zag zes trends. Hier wordt de eerste trend besproken: Wat is het effect van zelfrijdende auto's op de verzekeringsbranche?

Wie verwacht dat we onszelf in 2030 allemaal verplaatsen in zelfrijdende auto’s, komt bedrogen uit. Jesse van Doren verwacht dat we nog heel lang in een tussenstadium zullen verkeren van reguliere auto’s en zelfrijdende auto’s.

“Volgens onderzoek van de Rijsoverheid duurt het na introductie van de zelfrijdende auto’s nog zo’n 15 jaar voordat alle oude reguliere auto’s van de weg zijn. Daarvoor moet de infrastructuur compleet aangepast worden, misschien gaan vrachtwagens wel als een treintje achter elkaar aanrijden. Maar je moet niet verwachten dat dan overal in Nederland, ook op het platteland, zelfrijdende auto’s rondrijden."

“Als we overal autonoom willen rijden is het cruciaal dat we een landelijk dekkend 5G netwerk hebben. Er zijn dan ook veel meer hotspots nodig om overal een goede verbinding met het 5G netwerk te realiseren dan nu het geval is, zo om de 300 meter. De zelfrijdende auto’s moeten namelijk heel snel kunnen reageren en dan moet de internetverbinding overal optimaal zijn. Vooral bij bomen en bij muren dringt het signaal minder goed door. Daarom verwacht ik dat er als eerste op bepaalde snelwegen verschillende rijbanen komen voor zelfrijdende en reguliere auto’s. Fabrikanten doen nu proeven met frequenties van 6G – daarvan zou er elke tien meter een versterker moeten staan – maar de uitrol daarvan kan nog wel tientallen jaren duren.”

Het aantal schades zal wel verminderen, omdat de technologie ingrijpt, maar er zullen echt nog ongelukken gebeuren”

Schadelast hoger

Geen schade meer met zelfrijdende auto’s? Vergeet het. “Het aantal schades zal wel verminderen, omdat de technologie ingrijpt, maar er zullen echt nog ongelukken gebeuren. De schadelast zal zelfs hoger zijn, juist door die dure technologie. En wie is er straks aansprakelijk? Veel fabrikanten neigen er nu naar om de aansprakelijkheid bij de bestuurder neer te leggen. Die moet dus toch altijd de handen aan het stuur houden.” Dan is het de vraag of mensen wel zin hebben in een zelfrijdende auto. “Misschien vinden automobilisten rijden veel te leuk en kiezen ze straks voor een oldtimer”, besluit Jesse van Doren.

Wat vindt de schadeverzekeringsbranche?

Assurantieadviseurs

De verwachting van de assurantieadviseurs is dat de stijgende schadelast van auto’s gewoon verzekerbaar blijft. Gedifferentieerde premies en gedragsverzekeringen zijn de meest genoemde oplossingen om de stijgende lasten op te vangen. De respondenten zijn het er niet over eens wie er bij volledig autonoom rijdende auto’s aansprakelijk zal worden voor schades: de autofabrikant, eigenaar of de bestuurder. De trend krijgt een 7,7 op een tienpuntsschaal op de vraag hoe belangrijk deze trend is voor de schadeverzekeringsbranche. Daarmee komt deze trend op de derde plek.

Verbond van Verzekeraars

Ferdinand Soeteman, manager sector Schadeverzekeringen bij het Verbond van Verzekeraars denkt dat voor de stijging van de schadelast er niet één enkele oplossing is: “Een combinatie van maatregelen is vaak het meest effectief. Verplichte technologische rijhulpsystemen, en premiedifferentiatie kunnen allemaal helpen om de stijging van de schadelast onder controle te houden. Allereerst is het natuurlijk beter voorkomen dan genezen: gedragsverzekeringen die goed rijgedrag belonen kunnen helpen – pay as you drive. Aan de andere kant, als er eenmaal schade is ontstaan, wordt ook het een uitdaging om de schadeherstelketen te optimaliseren. Auto’s worden nu eenmaal complexer en duurder. Vroeger kon je een bumper uitdeuken met een hamer, tegenwoordig zit er overal elektronica in. We zullen met zijn allen moeten accepteren dat repareren van schade meer gaat kosten.”

We praten al tien jaar over zelfrijdende auto’s, en de ontwikkeling gaat toch minder snel dan we denken”

De aansprakelijkheid bij autonoom rijdende auto’s gaat volgens Ferdinand Soeteman verschuiven in de richting van de producent: “Je ziet nu al dat fabrikanten die rol meer gaan pakken. Maar dat roept wel vragen op: vroeger rolde een auto van de band en werd er een logo opgeplakt, dat was dan de fabrikant. Tegenwoordig worden auto’s door heel veel onderliggende producenten in elkaar geschroefd. Wie is dan waarvoor aansprakelijk? Overigens zal er altijd een gedeeltelijke verantwoordelijkheid bij de eigenaar/bestuurder liggen. Ik verwacht nog vele discussies over aansprakelijkheid. Je ziet het nu al bij aanrijdingen met Tesla’s: standaardvraag is dan of de autopilot aan stond of niet? Dat zijn de eerste speldenprikjes van wat we kunnen verwachten. De wetgeving is hierover ook nog niet helemaal duidelijk.”

AMweb

Theo van Vugt, hoofdredacteur AMWeb legt uit dat de premies – nadat ze een tijdlang laag waren geweest – de afgelopen jaren weer zijn gestegen. Daardoor komt de combined ratio weer onder de honderd en verdienen verzekeraars er weer aan. “Dat houdt auto’s voorlopig wel verzekerbaar. Wel denk ik dat gedifferentieerde premies onontkoombaar zijn. Differentiëren doen verzekeraars nu al, maar met alle data die ze tot hun beschikking krijgen, wordt dat alleen maar sterker. Ik denk alles wat technisch mogelijk is en wat kostenvoordeel oplevert, ook gebruikt gaat worden.”

Ook volgens Theo van Vugt is nog niet duidelijk waar dan de aansprakelijkheid bij schades door autonoom rijdende auto’s komt te liggen: “Op het eerste gezicht zou je denken dat de fysieke bestuurder aansprakelijk is, want degene die rijdt, kan ingrijpen bij een calamiteit. Het is – met alle hulp van digitale systemen – toch zijn of haar verantwoordelijkheid. Maar ik weet het niet... Het heeft nog heel wat voeten in de aarde. Bovendien is er een heel goede, stabiele internetverbinding voor nodig. Heb je die dan overal, ook op de Veluwe? Ik heb laatste een ronde gemaakt langs grote schadeverzekeraars en die zeiden allemaal: We praten al tien jaar over zelfrijdende auto’s, en de ontwikkeling gaat toch minder snel dan we denken.”

NVGA

Stefan Bell, bestuurslid bij NVGA denkt dat technologie ook de oplossing is: “De aanname is dat door duurdere technologie de schadelast gaat toenemen, ondanks dat het aantal ongelukken zal dalen. Dankzij moderne technologie van schadeherstelbedrijven kunnen schades straks makkelijker, sneller en efficiënter hersteld, of liever gezegd vervangen worden. De schadeherstelbranche deed vroeger heel ambachtelijk werk, nu zitten acht op de tien mensen in een garage met een laptop. Vroeger kon je simpelweg een kapotte bumper vervangen, maar ik verwacht dat bumperschade straks toch relatief goedkoop via een 3D-printer hersteld kan worden. Vraag is alleen wat sneller gaat: de technologische ontwikkeling van de auto’s of die van de schadeherstelbedrijven?”

Wie er aansprakelijk wordt bij schade door een volledig zelfrijdende auto, zal naar verwachting van Stefan Bell de komende jaren tot menig juridisch steekspel leiden: “Het kan per geval verschillen of de bestuurder, de fabrikant, of de leverancier van de technologie aansprakelijk is. Ik denk dat we bij dit vraagstuk naar de bestaande markt moeten kijken, te weten de luchtvaart. Bij het vliegen van een Boeing is bijna geen menselijk handelen meer nodig. En als er iets misgaat – wat gelukkig niet vaak gebeurt – dan wordt dat uitgezocht: soms is het een fout van de piloot, soms is het een technisch defect geweest. Wie weet rijden alle zelfrijdende auto’s straks met een zwarte doos rond.”

Adfiz

Enno Wiertsema, directeur Adfiz, zoekt de oplossing in het helpen van polishouders om het juiste gedrag te vertonen en preventieve maatregelen te nemen: “Bijvoorbeeld in de vorm van technologische hulpsystemen. Dat vind ik de beste van de geboden oplossingen. Verzekeraars zouden hier veel meer op kunnen sturen, en adviseurs moeten hier een veel grotere rol in pakken; ook kunnen beide partijen hierin veel meer samenwerken. Gedragsverzekeringen kunnen ook helpen, maar altijd als optie, nooit als verplichting, vanwege de privé-gegevens die dan gedeeld moeten worden. Premieverhoging zou de laatste maatregel moeten zijn, als niets anders meer helpt.”

In 2030 verwacht Enno Wiertsema zijn volledig zelfrijdende auto’s nog steeds niet aan de orde. “Maar als dat wel het geval is, denk ik dat zowel de fabrikant als de fysieke bestuurder aansprakelijk kunnen zijn.

En om die reden zie ik de zelfrijdende auto’s er niet zo snel komen. Want ófwel de bestuurder moet, ondanks het zelfrijdende systeem, toch zijn handen aan het stuur houden, dus blijft zelf aansprakelijk, ófwel de fabrikant draait op voor alle claims, en die businesscase kunnen ze nu in ieder geval nog niet aan.”

Conclusie

De stijgende schadelast van auto’s blijft regulier verzekerbaar. Premiedifferentiatie, gedragsverzekeringen en technologische oplossingen of een combinatie van deze wordt als oplossing gezien. Ook kan door technologische ontwikkelingen schadeherstel goedkoper worden. Er is veel onzekerheid over wie aansprakelijkheid wordt bij schade door volledig autonoom rijdende auto’s. Het effect van deze trend op de schadeverzekeringsbranche is met een derde plek aanzienlijk.

Dit is een partnerartikel van De Vereende / Meer artikelen in hun partnerdossier ...   

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Klaverblad: 'Ook preventie rondom AOV vraagt om maatwerk'

Als het aankomt op preventieve hulp rondom arbeidsongeschiktheid is er geen one-size-fits-all. Daarbij komt dat ondernemers het toch vaak lastig vinden om zelf op tijd aan de bel te trekken óf überhaupt niet weten van het bestaan van preventieve hulp vanuit de verzekeraar. "Daarom is juist dat persoonlijke contact ook zo belangrijk, om zo te kunnen signaleren en door te kunnen vragen", zegt Conny Pronk, claimbehandelaar AOV bij Klaverblad. "Een AOV vereist op alle vlakken maatwerk. En dat geldt zeker ook voor preventie."

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Zijn cyberverzekeringen deeloplossingen? Is een pool de oplossing?

Carola Wijkamp-Hermsen, directievoorzitter bij de Vereende, pleitte onlangs in Assurantie Magazine voor een pool voor cybersecurity. Ook omdat cyberoplossingen per verzekeraar nog niet helemaal uit de verf zouden komen. Is dat een goed idee? We vragen het de cyberspecialisten van broker Marsh en nicheverzekeraar Hienfeld.

Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r.

Verplichte AOV: 'Extra ingang om het gesprek over arbeidsongeschiktheid aan te...

De afgelopen maanden ging het er veel over: de BAZ, ook wel bekend als de Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen of de verplichte AOV. Hoewel het nog niet duidelijk is wat het huidige kabinet ermee wil, zitten betrokken partijen niet stil. In dit artikel bespreekt Akkie Lansberg, directeur inkomensverzekeringen bij a.s.r., hoe a.s.r. als marktleider op het gebied van AOV naar de ontwikkelingen kijkt en zich voorbereidt op de komst van de verplichte AOV.

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Zomercarnaval ging dankzij de Vereende toch door

Het Zomercarnaval van Rotterdam brengt elk jaar honderdduizenden mensen op de been. Het feest is inmiddels door Unesco erkend als immaterieel erfgoed. Dit soort grote evenementen zijn echter steeds moeilijker verzekerbaar. Voor de editie 2024 van 'de grootste Caribbean streetparty van Nederland' heeft de Vereende haar vangnetrol ingezet.