Hybride werken, zó begint u ermee

Hybride werken, zó begint u ermee
Gerard Rooks, consultant en trainer.

De coronapandemie beïnvloedt al ruim 1 jaar lang ons hele doen en laten. 'Afstand houden' hebben we als dringend advies omarmd. Dat is een enorme verandering geweest in hoe we met elkaar omgaan. Ook zakelijk. Toch heeft deze pandemie laten zien dat we tot veel in staat zijn. Een artikel van Gerard Rooks, senior consultant bij Voorzie consultancy.

We proefden van de voordelen van thuiswerken, de digitalisering raakte in een stroomversnelling. Onze verwachting is dat het thuiswerken na de coronacrisis een blijvertje is. Recent onderzoek van TNO (maart 2021) laat zien dat werknemers daar erg voor ‘in’ zijn. Kantoren schrijven we daarmee niet af. Sterker nog, deze zijn enorm waardevol als ontmoetingsplek. Organisaties die dit hybride model straks een kans geven, combineren daarmee het beste van 2 werelden.

Medewerkers werken zelfstandiger

Hybride werken betekent wel: veranderen. Zo zullen de werkzaamheden voortaan bepalen waar uw medewerkers werken. We noemen dit activiteit-gerelateerd werken. Een rustige thuiswerkplek is bijvoorbeeld een prima omgeving om geconcentreerd een risicorapportage te schrijven. Het kantoor is er juist om met collega’s af te spreken. Te vergaderen, te brainstormen of gewoon samen koffie te drinken.

'Hybride werken betekent wel: veranderen'”

Belangrijk: in dit model bepalen medewerkers heel veel zelf. Dat heeft gevolgen voor de manier van leidinggeven. In onze whitepaper over hybride werken beschrijven we hoe advieskantoren deze stap naar de werkomgeving van de toekomst kunnen maken.

Tip: geef leiding als een coach

Om een tipje van de sluier op te lichten: in de werkomgeving van de toekomst schrijven leidinggevenden niets voor. Ze gaan medewerkers veel meer coachen. Dat betekent: luisteren, faciliteren en zelfstandigheid en zelfredzaamheid stimuleren. Om deze rol te vervullen, is het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap een aanrader. Daarmee zult u uw medewerkers steeds beter kunnen motiveren en inspireren, ook als zij thuiswerken. Dat draagt bij aan ieders werkplezier, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel. En daarmee aan het succes van uw hele onderneming.

Tip: stimuleer de onderlinge verbondenheid

Het is begrijpelijk dat er ook aarzeling is rond hybride werken. Want ‘Verliezen we niet dat teamgevoel als medewerkers niet meer elke dag op kantoor zijn?’ En: ‘Ontstaat er geen ruis in de communicatie als mensen elkaar minder zien?’ Terechte vragen waarop het antwoord is: investeer in samenwerken, in teambuilding, in het stimuleren van de onderlinge verbondenheid. Dat loont, zien we al jaren bij onze trainingen en andere diensten.

Medewerkers en leidinggevenden leren daardoor elkaars gedrag begrijpen. Elkaars communicatiestijl herkennen. Feedback te geven en te ontvangen. Deze aspecten zorgen ervoor dat het in een team ‘lekker’ loopt. Ook als de leden ervan niet elke dag in elkaars buurt te vinden zijn.

Meer weten over hybride werken? Vraag dan het whitepaper aan over het nieuwe werken na corona.

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Verzekeraars kunnen, door constructief om te gaan met klanten met betalingsproblemen, eraan bijdragen dat de financiële problemen van deze groep klanten niet groter worden. Verzekeraars kunnen hen soms zelfs juist helpen deze problemen aan te pakken. Hiervoor is een protocol bij betalingsachterstanden opgesteld waarin regels voor verzekeraars in de omgang met klanten met betalingsproblemen zijn opgenomen. Het gaat daarbij onder andere om communicatie en informatievoorziening, afspraken met incassopartners, meewerken aan schuldsanering en weer verzekeren van mensen die een schuldsaneringstraject hebben doorlopen.

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

In de regel zal een makelaar of taxateur door één opdrachtgever worden ingeschakeld. Voor een taxateur gelden in dat geval onverkort de verenigingsregels om onpartijdig en onafhankelijk te taxeren, ondanks dat er maar één opdrachtgever is. Het kan echter ook voorkomen dat een makelaar of taxateur door meerdere partijen wordt benaderd, of door de rechtbank wordt gevraagd om (vanwege de expertise) als bindend adviseur op te treden. Hoe zit het ook alweer met de eventuele aansprakelijkheid? Cornélie Arnouts, vastgoedadvocaat & beroepsaansprakelijkheid Dentons, legt uit.

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Op 1 april 2024 is de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) in werking getreden. In het regeerakkoord van eind 2021 is afgesproken dat incassomisstanden effectiever moeten worden bestreden. De Wki is bedoeld om de kwaliteit van de private buitengerechtelijke incassodienstverlening te verhogen en misstanden weg te nemen.