Heeft de pandemie het verzekeringslandschap voorgoed veranderd?

Heeft de pandemie het verzekeringslandschap voorgoed veranderd?
De strandpaviljoens mochten overwinteren op het strand om de op- en afbouwkosten uit te sparen. Heel tof maar wie gaat dat verzekeren?

In 2020 verandert een vakantie in het buitenland van iets leuks naar een potentieel horrorscenario. Een horecaondernemer kan zijn rekeningen niet meer betalen en een oliebollenkraamhouder bakt zijn oliebollen ook in februari om zijn hoofd boven water te houden. Hoe gaat het verzekeringslandschap eruit zien na deze pandemie? Een artikel van Chantal Deen.

Nederlanders koplopers in verzekeren

Wereldwijd zijn Nederlanders koplopers als het gaat om het afdekken van risico’s in de vorm van verzekeringen. Verzekeringen worden ons niet 'aangesmeerd', nee wij kiezen hier toch echt zelf en geheel vrijwillig voor. De angst sloeg ons dan ook om het hart toen het coronavirus haar intrede deed en verzekeraars terugtrekkende bewegingen maakten. Reisverzekeraars dekken geen medische, corona-gerelateerde kosten in het buitenland. Een annuleringsverzekeraar krijgt te maken met corona als zeker voorval en is genoodzaakt dit op te nemen in de uitsluitingen. Als de strandpaviljoens in de winter op het strand blijven staan, wie gaat dat dan verzekeren?

Alle 'zekerheden' gingen op de schop en als niche verzekeraar moesten ook wij onze dekkingen herzien. Want verzekeren willen we, maar wat wel en wat niet en hoe weten we hoe het uit gaat pakken?

Wereldreizigers stelden 'ik vertrek' nog even uit

De eerste verzoeken die we binnenkregen waren verzoeken voor uitstel van betaling van de premie. Hier ging het vooral om horecaondernemers die hun jarenlange passie in rook op zagen gaan als ze niet snel konden besparen op kosten. Ook aspirant wereldreizigers stelden hun 'ik vertrek' liever nog even uit. In het begin van deze pandemie was er zoveel onzekerheid, dat waren we niet gewend. Toen we de eerste schrik goed en wel te boven waren, moesten we snel schakelen naar het 'nieuwe normaal'.

We werden flink op de verzekeringsproef gesteld

Het 'nieuwe normaal' bestond in het begin uit het toekennen van uitstel van betaling zonder extra kosten. We lieten polissen gratis sluimeren tot de wereldreiziger klaar was voor vertrek. We zorgden samen met andere verzekeraars, vliegtuigmaatschappijen, het ministerie van buitenlandse zaken en reisorganisaties voor de terugkeer van circa 20.000 reizende Nederlanders. Een dergelijke samenwerking was niet eerder voorgekomen. Naast alle mogelijke vormen van coronacoulance betalingen of regelingen kwamen er ook nieuwe kosten op ons af. De verzoeken om kosten van een quarantaineverblijf in een hotel, in het land van bezoek, te dekken waren ineens aan de orde van de dag. PCR-/coronatesten moesten voor vertrek naar het buitenland worden afgenomen. Preventief is wat anders dan medisch noodzakelijk, we werden flink op de verzekeringsproef gesteld. Alles verzekeren bleek een onmogelijke opgave in een tijd waar de bron van al het kwaad wel zeker was.

We leerden gaandeweg steeds beter inschatten wat reëel was om te verzekeren en wat niet”

Zoals dat gaat bij nieuwe dingen, leerden we gaandeweg steeds beter inschatten wat reëel was om te verzekeren en wat niet. Neem nou de strandpaviljoens, die mochten overwinteren op het strand om de op- en afbouwkosten uit te sparen als doekje voor het maandenlange bloeden vanwege de gesloten deuren. Heel tof maar wie gaat dat verzekeren? Wij hebben samen met gemeenten, brandweer en politie goed gekeken naar de potentiële risico’s en de beslissing genomen de zomerdekking te verlengen zonder extra premie in rekening te brengen. Natuurlijk was dat spannend. De winter is nou eenmaal geen zomer en de weersomstandigheden kunnen onstuimig zijn. Nu zijn we blij dat we het risico hebben aanvaard, zijn we weer een ervaring rijker en hebben onze strandklanten hopelijk een goede nachtrust gehad afgelopen winter.

Wij verzekeren ziektekosten wereldwijd, dat doen we al jaren dus waarom nu niet?!

Ondanks de uitsluiting van corona op de reisverzekering wilden veel Nederlanders toch verzekerd zijn tegen medische, corona-gerelateerde kosten in het buitenland. Daar kwamen wij in beeld. Wij verzekeren ziektekosten wereldwijd ook in landen waar een negatief reisadvies voor geldt. Dat doen we al jaren dus waarom nu niet. Natuurlijk moedigen wij geen onverantwoord reizen aan maar wat als je moeder, die in het buitenland woont, ernstig ziek wordt of erger, komt te overlijden. Dan wil je maar een ding, zo snel mogelijk daar zijn. Maar ook daar wil de Nederlander verzekerd zijn van dekking. Misschien nu wel meer dan ooit zijn we als volk ons bewust van de kosten die we zelf moeten betalen als je verzekeringen niet op/in orde zijn.

De verschillen in de gezondheidszorg wereldwijd waren nog nooit zo helder. Ziektekostenverzekeringen worden dan ook steeds belangrijker tijdens een kort of lang verblijf in het buitenland.

Is ons verzekeringslandschap voorgoed veranderd?

Er komt een post-coronatijd aan. Is ons verzekeringslandschap dan voorgoed veranderd? Wij denken van wel. Ondanks de geruchten van een summer of misschien een winter of love is er meer dan ooit behoefte aan zekerheid. Onze les is snel acteren in een constant veranderend landschap. Dat vakantiegangers straks gewoon weer op een reisverzekering hun medische kosten kunnen claimen, juichen wij alleen maar toe. De strandpaviljoens in oktober weer afbreken en opbergen tot de lente in 2022? Doen! Wat ons rest is de flexibiliteit om mee te bewegen met de klant en oog te blijven houden voor nieuwe risico’s en daarbij passende oplossingen.

Onze oorsprong is onze voorsprong

Onze voorsprong in deze crisis is de oorsprong van ons bedrijf. Wij zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog gestart als dé verzekeraar voor het verzekeren van oorlogsschade. Dat de schade kwam, wisten we wel. Alleen niet wanneer. Deze crisis is anders maar de kans op schade misschien wel net zo groot en net zo zeker. Wij tekenen de lessen die we hebben geleerd op en veranderen onze kijk op verzekeren. Het “nieuwe” verzekeren is hier. De input van de klanten is groter dan ooit en een nieuwe crisis ligt altijd op de loer. Wen er maar vast aan.

Chantal Deen: Er is meer dan ooit behoefte aan zekerheid.

Wij zijn er voor mensen met ongewone verhalen die gewoon goed verzekerd willen zijn. Van een leven over de grens tot een bijzonder bezit: OOM verzekert het.

Dit artikel is gesponsord door OOM Verzekeringen.

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Het verzekeren van een groot agrarisch bedrijf vraagt om een aanpak die soepel en efficiënt verloopt. Dit is een vak apart, waarbij maatwerk en specialisme essentieel zijn. Klaverblad werkt nauw samen met verzekeringsadviseurs om alles op rolletjes te laten lopen. In dit artikel lees je hoe zij, aan de hand van een recente case, inspelen op de behoeften van agrarische ondernemers en adviseurs ondersteunen om hun klanten optimaal te bedienen.

Dewi Romijn, Tim Tupker en Karina Kwakkel.

Flyct: 'Klanten de hulp geven die ze nodig hebben. Dat is de meerwaarde van...

Waar verzeker je je voor? En waar niet voor? De afweging tussen risico's en kosten is lastig. Adviseurs willen hun klanten helpen, ook als ze niet verzekerd zijn. Dan is het goed om te weten dat ze met letselschade, maar ook met arbeids- of consumentengeschillen bij letselschadespecialist en rechtshulpverlener Flyct terecht kunnen.

Marc van Erven een kwart eeuw aan het roer van ARAG Nederland

Marc van Erven een kwart eeuw aan het roer van ARAG Nederland

Marc van Erven viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum als CEO van ARAG Nederland. Onder zijn leiding is ARAG uitgegroeid tot een innovatieve juridisch dienstverlener met een sterke focus op juridische toegankelijkheid en technologische vernieuwing. We spreken de CEO over de hoogtepunten, de maatschappelijke impact van ARAG en hoe het bedrijf zich voorbereidt op de toekomst.

WoodWing Xtendis: betere controle over ongestructureerde data

WoodWing Xtendis: betere controle over ongestructureerde data

Voor veel organisaties is het ordenen van ongestructureerde informatie een fikse uitdaging. Van een verdwaalde gescande brief uit het verleden, tot actuele chatdiscussies; wie al die kennis niet op één centrale plek opslaat, werkt inefficiënt en dat leidt tot interne frustratie. Nog zorgwekkender is het risico op non-compliance; het niet voldoen aan wet- en regelgeving.