'Belangrijke stap in de digitale bediening van adviseurs'

'Belangrijke stap in de digitale bediening van adviseurs'
Pjotr van Amelsfoort.

Na veel brainstormen, onderzoeken, ontwikkelen en aanscherpen, staat Podium live. Het nieuwe digitale platform van Avéro Achmea, dat samenwerking met adviseurs naar een hoger niveau tilt. Op dit moment is het platform beschikbaar voor AOV-adviseurs. Ook het proces voor de klant van de adviseur is gedigitaliseerd. Denk daarbij aan het invullen van de gezondheidsverklaring om de AOV-aanvraag definitief te maken. Er zijn veel plannen en ambities voor de toekomst.

“In samenwerking met adviseurs blijven we Podium verder ontwikkelen en uitbreiden met nieuwe producten, diensten en features”, zegt Pjotr van Amelsfoort, productmanager van Podium. “Ons doel is om het zo optimaal mogelijk samen te werken in de driehoek Avéro Achmea, adviseur en eindklant.”

Zo’n 1,5 jaar geleden stonden Pjotr en zijn team voor het eerst rond de tekentafel. Pjotr: “We plakten de muren vol met post-its, namen interviews af en kwamen zo tot de eerste ruwe concepten. Juist die tijd en energie in de conceptfase, is de kracht van Podium. We zochten de samenwerking met adviseurs. Waar hebben zij behoefte aan? Wat helpt hen bij hun primaire werkprocessen? We gingen in gesprek met een paar van onze relaties die deel uitmaakten van onze klankbordgroep. Die inzichten hebben geleid tot een digitaal platform dat gericht is op het gemak van de adviseur.”

Podium maakt optimale samenwerking mogelijk

Podium wordt gefaseerd uitgerold; op dit moment is het platform beschikbaar voor AOV-adviseurs. Wat voor hen het grootste voordeel is? Volgens Pjotr zijn dat er meerdere: “De kern van Podium is gemak en een volledig digitaal proces. Ook kunnen we adviseurs persoonlijk bedienen. Onder andere met nieuwe klantcontactopties, zoals meekijken op het scherm van de adviseur. Er komt geen papier meer aan te pas. Alle documenten zijn volledig digitaal beschikbaar. Ook het proces voor de klant van de adviseur is gedigitaliseerd. Denk daarbij aan het invullen van de gezondheidsverklaring om de AOV-aanvraag definitief te maken. Ons doel is om met Podium zo optimaal mogelijk samen te werken in de driehoek Avéro Achmea, adviseur en eindklant.”

Continu uitbreiden

Met het nieuwe AOV-proces staat op dit moment een belangrijke basis, waar de komende tijd meer producten, diensten en opties bijkomen.

Ook kunnen we adviseurs persoonlijk bedienen, met onder andere nieuwe klantcontactopties, zoals meekijken op het scherm van de adviseur”
“We blijven Podium vernieuwen en aanscherpen. Met nieuwe toepassingen waarmee we het platform zo persoonlijk, relevant en klantgericht mogelijk maken. Denk aan beeldbellen, opties voor track ’n trace en proactieve notificaties. Ook zoeken we de samenwerking met diverse vergelijkingsplatforms. Bovendien is Podium voorbereid om aan te sluiten op eHerkenning. De nieuwe marktstandaard om in te loggen op de digitale platformen van verzekeraars. De ambitie is om van Podium een levend platform te maken, dat we continu doorontwikkelen. En dat we blijven toetsen aan waar behoefte aan is, in co-creatie met de adviseur. Hierin speelt onze klankbordgroep ook in de toekomst een belangrijke rol.”

Toekomstplannen

Plannen voor de toekomst zijn er dus genoeg. En daarmee zou je bijna voorbijgaan aan het moois dat er nu al staat: Een ‘hele mooie mijlpaal’ vindt Pjotr. “Echt een belangrijke stap in de digitale bediening van adviseurs. Ik ben enorm trots op wat we hebben neergezet. Het is ons gelukt om de focus te houden op waar adviseurs behoefte aan hebben. Ik ben alle adviseurs uit onze klankbordgroep dankbaar. Hun bereidheid om mee te denken en hun loyaliteit om te blijven testen in de eindfase, super!  Zonder hen hadden we dit platform niet op dit niveau gekregen. Samen brengen we Podium steeds een stap verder.”

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Verzekeraars kunnen, door constructief om te gaan met klanten met betalingsproblemen, eraan bijdragen dat de financiële problemen van deze groep klanten niet groter worden. Verzekeraars kunnen hen soms zelfs juist helpen deze problemen aan te pakken. Hiervoor is een protocol bij betalingsachterstanden opgesteld waarin regels voor verzekeraars in de omgang met klanten met betalingsproblemen zijn opgenomen. Het gaat daarbij onder andere om communicatie en informatievoorziening, afspraken met incassopartners, meewerken aan schuldsanering en weer verzekeren van mensen die een schuldsaneringstraject hebben doorlopen.

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

In de regel zal een makelaar of taxateur door één opdrachtgever worden ingeschakeld. Voor een taxateur gelden in dat geval onverkort de verenigingsregels om onpartijdig en onafhankelijk te taxeren, ondanks dat er maar één opdrachtgever is. Het kan echter ook voorkomen dat een makelaar of taxateur door meerdere partijen wordt benaderd, of door de rechtbank wordt gevraagd om (vanwege de expertise) als bindend adviseur op te treden. Hoe zit het ook alweer met de eventuele aansprakelijkheid? Cornélie Arnouts, vastgoedadvocaat & beroepsaansprakelijkheid Dentons, legt uit.

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Op 1 april 2024 is de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) in werking getreden. In het regeerakkoord van eind 2021 is afgesproken dat incassomisstanden effectiever moeten worden bestreden. De Wki is bedoeld om de kwaliteit van de private buitengerechtelijke incassodienstverlening te verhogen en misstanden weg te nemen.