Kifid gaat nieuw loket openen voor klachten tegen mkb-adviseur

Kifid gaat vanaf 1 april een nieuw loket openen voor klachten over alternatieve financieringen tegen erkende mkb-adviseurs. Voorheen werden alleen klachten tegen financiers in behandeling genomen. Dit maakte Eveline Ruinaard, voorzitter van de geschillencommissie van Kifid, bij BNR Nieuwsradio bekend.

Eveline Ruinaard: “We hadden al naast het loket voor de banken voor de kleinzakelijke ondernemers ook het loket voor de alternatieve financiering. Dat is een loket wat bij ons is neergelegd door de Stichting MKB Financiering. Die stichting heeft dus een loket voor mensen die problemen hebben met hun financier. Per 1 april openen we op verzoek van die stichting een loket als het gaat om een erkend mkb-adviseur. Die moet de gedragscode hebben getekend en die houdt zich aan een aantal voorwaarden, waaronder een klachtregeling. Wij zijn het eindpunt van die klachtregeling.”

‘Eerst proberen te bemiddelen’

BNR-presentator Thomas van Zijl vraagt zich af of je niet juist van deze groep mag verwachten dat het nauwelijks tot een klacht komt. “Het zou zomaar eens kunnen zijn dat we een loket openen waar we weinig werking krijgen, omdat partijen er samen uitkomen. Voor de kleinzakelijk loketten die we hebben, dat zijn er drie straks, geldt dat we eerst bellen en vragen wat er opgelost moet worden. We proberen te bemiddelen en als dat allemaal niet lukt, dan komt er een oordeel van de geschillencommissie”, antwoordt Ruinaard.

Het complete gesprek is hier te beluisteren.

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.