Kifid ploegt voort in woekerpoliszaken: 142 klachten afgerond, 88 ingediend

Beleggingsverzekeringen vormen een schier onuitputtelijke bron van werk voor Kifid. Het klachteninstituut meldt vandaag dat het in 2020 142 klachten afrondde, en er tegelijkertijd 88 ontving. In totaal liggen er nog 582 klachten van consumenten over hun woekerpolis op de plank. Volgens Kifid werkt de clustergewijze aanpak van zaken goed en zet het die werkwijze voort.

De klachten over beleggingsverzekeringen worden per verzekeringsproduct en per dienstverlener geclusterd. Kifid behandelt de zaken vervolgens cluster voor cluster. Reaal is helemaal afgerond, de clusters van ABN Amro, Achmea, De Goudse en ASR (Waerdye en Falcon) zijn dat grotendeels.

DIN Plan: geen grond voor schadevergoeding

Over de beleggingsverzekering DIN Plan van Allianz had Kifid 195 klachten in de portefeuille. Die klachten zijn het afgelopen jaar aangehouden tot de uitspraak van de Commissie van Beroep over drie van deze zaken. Nu de beroepscommissie heeft geoordeeld dat er geen grond is voor een schadevergoeding, kunnen ook deze zaken worden afgewikkeld.

De concrete afhandeling laat nog even op zich wachten, omdat 182 klanten van Allianz zich hebben verenigd in de Stichting DIN Plan Dupe. Op verzoek van de stichting kan het overleg over de afhandeling niet eerder dan maart 2021 plaatsvinden.

Helft opgelost met bemiddeling, andere helft een uitspraak

Van de 142 klachten die Kifid in 2020 afhandelde kon in bijna de helft van de gevallen het dossier worden gesloten na bemiddeling. In 72 gevallen kwam het tot een uitspraak van de commissie.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.