'Machine learning is krachtige ondersteuning van adviesrol intermediair'

'Machine learning is krachtige ondersteuning van adviesrol intermediair'

Net als met zoveel technologieën, geldt ook voor machine learning: wat is het doel? Moet je alles maar digitaliseren en van AI voorzien, omdat het kan? Het antwoord van Voogd & Voogd is daarop 'nee'. Je digitaliseert wat moet en wat nuttig is, maar de mens staat centraal. Wat kan machine learning voor adviseurs, hun klanten en volmachtgevers betekenen?

Voordat we daar antwoord op kunnen geven, is het goed om de term machine learning (ML) toe te lichten. Je kunt een conventionele computer instructies geven en de computer volgt die instructies via nauwgezette paden op. Het is een strak proces en voor veel zaken is dat genoeg. Mensen benaderen dingen echter op een heel andere manier. ML maakt technologie menselijker.

Mensen leren van ervaring en gaan naar school. Bij ML breng je die menselijke ervaring naar de computer in de vorm van data. De computer herkent patronen in die data en creëert met die patronen modellen, waarmee beslissingen kunnen worden genomen. Zo breng je het menselijke aspect naar de computer, zonder de human touch te vervangen.

Hoe ML de adviseur ondersteunt

Dit klinkt misschien als toekomstmuziek. Toch wordt deze techniek vandaag de dag al door serviceprovider Voogd & Voogd ingezet en uitgebreid met mogelijkheden voor de toekomst. Innovaties, inclusief ML, zijn geen doel op zich: ze staan in dienst van de mens. Hoe kunnen ze adviseurs nog beter ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden, zodat zij zich kunnen richten op het adviseren van klanten?

“Een voorbeeld is het model dat klantloyaliteit en het schaderesultaat combineert”, legt machine learning engineer Renzo Plaisant van der Wal uit.

Renzo Plaisant van der Wal, machine learning engineer

“Dit model maakt inzichtelijk in welke mate de klant invloed heeft op het schaderesultaat van de adviseur. De adviseur kan onmogelijk iedere week zijn portefeuille analyseren, maar voor het ML-model is dat geen enkel probleem. Het biedt de adviseur belangrijke inzichten, zonder dat er kostbare adviestijd verloren gaat.”

Totaalrelatie: beter inzicht, hoger rendement

Meer (betrouwbare) data maken de modellen nog beter. Die data krijg je als je het assortiment zodanig verbreedt, dat je als het ware een totaalrelatie kunt creëren en bedienen.

“Voogd & Voogd gaat haar assortiment in het nieuwe jaar flink uitbreiden. Voor particuliere klanten, maar zeker ook voor zakelijke klanten. Met een totaalrelatie heb je veel meer inzicht in de behoeftes, maar ook in het risico. Het advies kan zo beter worden afgestemd op de klant, terwijl het bedrijfsmodel rendabeler wordt. Met de smalle marges binnen het schadedomein is dat heel belangrijk”, aldus CEO Michael de Nijs.

Michael de Nijs, CEO

Met de pakketvergelijker, het VoordeelPakket, kan dit bredere assortiment eenvoudig worden vergeleken en afgesloten binnen één pakket. Dankzij de beschikbare data kunnen adviseurs hun totaalrelaties bij vernieuwing in combinatie met ML het beste pakket aanbieden voor deze specifieke klant.

Zorgvuldigheid bij razendsnelle ontwikkeling

Een tweede belangrijk aspect van ML is zorgvuldigheid. Renzo: “Wij laten onze modellen voldoen aan de checklist voor autonome processen van SIVI, het adviescentrum voor digitalisering van de verzekeringsbranche. ML-modellen draaien op de achtergrond mee: tijdens dit ‘schaduw draaien’ kunnen verbeterpunten in de processen worden geïdentificeerd, mede op basis van behoeftes van het intermediair en de ervaringen van medewerkers.”

De ontwikkelingen gaan razendsnel. Op het Voogd-platform draait al geruime tijd een tariefmodel op basis van ML voor een volmachtgever. In conventionele tarieven bepaalt bijvoorbeeld de combinatie van het risico van de klant en de waarde van de auto het tarief. ML maakt het mogelijk om veel meer combinaties te maken van verbanden. Alle parameters samen bepalen nu het risico. Dat kunnen er honderden tegelijk zijn. Dit model kan ook voor andere volmachtgevers worden toegepast. Het voordeel is duidelijk: een tarief dat volledig is afgestemd op het risico.

Schadeproces sneller en transparanter

De snelheid van het schadeproces is ook gebaat bij intelligente automatisering. Hiervoor kan het proces worden opgedeeld in kleinere stappen. Sommige stappen, waar menselijke interventie geen meerwaarde biedt, kunnen volledig worden geautomatiseerd. Door de werkstromen te sturen, kunnen eventuele pijnpunten per stap in het proces worden weggenomen.

Mariska Vons, accountmanager

Accountmanager Mariska Vons: “Adviseurs hebben hier veel baat bij, want het is altijd inzichtelijk in welk stadium een schade zich bevindt. Dit maakt het proces een stuk transparanter, ook in de communicatie naar de verzekerde. Het versterkt de adviesrol van het intermediair.”

Proportionele toename toepassingen ML

In de ontwikkelplannen vormt het schadeproces de blauwdruk voor andere processen. De rol van ML zal de komende jaren proportioneel toenemen en is een krachtige ondersteuning van het intermediair. Dankzij de steeds betere risico-inschatting is deze ontwikkeling dan ook ongekend waardevol voor de volmachtgever.

Dit artikel is gesponsord doorVoogd & Voogd.  

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Het verzekeren van een groot agrarisch bedrijf vraagt om een aanpak die soepel en efficiënt verloopt. Dit is een vak apart, waarbij maatwerk en specialisme essentieel zijn. Klaverblad werkt nauw samen met verzekeringsadviseurs om alles op rolletjes te laten lopen. In dit artikel lees je hoe zij, aan de hand van een recente case, inspelen op de behoeften van agrarische ondernemers en adviseurs ondersteunen om hun klanten optimaal te bedienen.

Dewi Romijn, Tim Tupker en Karina Kwakkel.

Flyct: 'Klanten de hulp geven die ze nodig hebben. Dat is de meerwaarde van...

Waar verzeker je je voor? En waar niet voor? De afweging tussen risico's en kosten is lastig. Adviseurs willen hun klanten helpen, ook als ze niet verzekerd zijn. Dan is het goed om te weten dat ze met letselschade, maar ook met arbeids- of consumentengeschillen bij letselschadespecialist en rechtshulpverlener Flyct terecht kunnen.

Marc van Erven een kwart eeuw aan het roer van ARAG Nederland

Marc van Erven een kwart eeuw aan het roer van ARAG Nederland

Marc van Erven viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum als CEO van ARAG Nederland. Onder zijn leiding is ARAG uitgegroeid tot een innovatieve juridisch dienstverlener met een sterke focus op juridische toegankelijkheid en technologische vernieuwing. We spreken de CEO over de hoogtepunten, de maatschappelijke impact van ARAG en hoe het bedrijf zich voorbereidt op de toekomst.

WoodWing Xtendis: betere controle over ongestructureerde data

WoodWing Xtendis: betere controle over ongestructureerde data

Voor veel organisaties is het ordenen van ongestructureerde informatie een fikse uitdaging. Van een verdwaalde gescande brief uit het verleden, tot actuele chatdiscussies; wie al die kennis niet op één centrale plek opslaat, werkt inefficiënt en dat leidt tot interne frustratie. Nog zorgwekkender is het risico op non-compliance; het niet voldoen aan wet- en regelgeving.