Verduurzaam je adviesgesprek: win-win voor jou en je klant

Verduurzaam je adviesgesprek: win-win voor jou en je klant
Claudia van der Horst, accountmanager bij Woonnu.

Neem jij duurzaamheid al mee in je adviesgesprek? Of zie je hier nog geen noodzaak toe en maakt het je gesprek alleen maar lang en ingewikkeld? Duurzaam wonen is zowel bij consumenten, overheid, adviseurs en hypotheekverstrekkers hot topic. En het aantal adviseurs dat de opleiding Duurzaam wonen afgerond heeft, neemt toe. Aan de slag dus!

Claudia van der Horst, accountmanager bij Woonnu en zelf net verhuisd: “Het kopen van een huis is en blijft een belangrijk moment in het leven van je klant. Consumenten willen ook steeds meer een steentje bijdragen aan een beter milieu en een betere leefomgeving. Wil jij als adviseur je onderscheiden met een volledig en duurzaam advies? Neem dan de mogelijkheden van duurzaam wonen, maar ook het energielabel, de kosten en de terugverdientijd mee in je gesprek met je klant”.

Hoe integreer jij duurzaamheid in je adviesgesprek?

Met deze stappen maak je duurzaam wonen eenvoudig onderdeel van je gesprek:

  1. Begin in het oriënterende deel van je gesprek al over verduurzamen van het huis
    Zo weet je meteen hoe groen je klant in het leven staat en wat de achterliggende motivatie is: comfort, milieu, energielasten of een combinatie ervan;
  2. Gebruik een verduurzamingscheck
    Dit geeft jou en je klant snel en eenvoudig een indicatie van de verduurzamingsmogelijkheden en de investeringskosten. Maar ook wat verduurzamen op kan leveren aan extra woningwaarde, besparing aan energiekosten, CO₂-uitstoot en terugverdientijd. De besparing aan energiekosten is sterk afhankelijk van het verbruik en gedrag van je klant;
  3. Bespreek de wens om zelf te financieren 
    Bespreek de wens om de verduurzamingsmaatregelen zelf te financieren of mee te nemen in de hypotheek tegen maximaal 106% van de marktwaarde zonder extra renteopslag;
  4. Wil je klant meer zekerheid?
    Onze onafhankelijke verduurzamingspartner Susteen kan je klant verder helpen met een op-maat-gemaakt verduurzamingsrapport. Met garantie op het te behalen energielabel én de bijbehorende investering. Woonnu biedt dit advies (minimaal € 249) vooralsnog gratis aan haar klanten aan. Zo is er zekerheid over de exacte investering en het te behalen energielabel vóór het aanvragen van de hypotheekofferte. Susteen kan de maatregelen eventueel ook uitvoeren en biedt hulp bij het aanvragen van subsidies en het regelen van het nieuwe energielabel.

Jij houdt de regie en je klant kan op deze manier verduurzamen van het huis op tijd overwegen en indien nodig meenemen in de financiering.

Jeroen Strumpel, distributiemanager.

Drie tips

Ten slotte vult distributiemanager Jeroen Strumpel zijn collega Claudia nog aan met de volgende drie tips:

  1. Kijk naar de totale woonlasten in plaats van alleen naar de aanvangsrente
    Een klant is beter geholpen met een overzicht van de looptijdrente en totale woonlasten, rekening houdend met rentevaste periode, rentekorting, aflossing, automatische rentedaling en hypotheekrenteaftrek. Maar ook de besparing aan energiekosten gaandeweg het verduurzamingstraject. Zo weet je klant waar hij maandelijks rekening mee moet houden, nu en in de toekomst.
  2. Start het verduurzamingstraject stap-voor-stap met de no regret maatregelen
    Een gemiddelde tussenwoning met energielabel C of B kan je klant redelijk makkelijk en in korte tijd naar A verduurzamen. No regret maatregelen zijn hier vaak isolatie en zonnepanelen, waardoor behalve het energielabel ook het wooncomfort verbetert. Meestal kan een labelsprong van B naar A al gerealiseerd worden met een investering van +/- € 5.000,-. En voor maximaal € 13.000,- verduurzaamt het huis in de meeste gevallen van C naar A. De uiteindelijke kosten zijn uiteraard afhankelijk van het type woning en de gekozen verduurzamingsmaatregelen. Probeer dus niet meteen in je advies van een jaren 30-woning met label G een nul-op-de-meter woning te maken.
  3. Als adviseur kun jij écht het verschil maken. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn
    Help je klant in de bewustwording dat verduurzamen van het huis en de financiering ervan echt iets is om bij aankoop van het huis of bij oversluiten van de hypotheek, dus bij jou aan tafel, te bespreken. Zo vergroot je jouw waarde als adviseur. Om in de toekomst duurzaam en comfortabel te wonen heeft je klant nú jouw hulp nodig.

10 Woonnu-kenmerken:

  • Online verduurzamingscheck met indicatie van investering, terugverdientijd, rentekorting en waardevermeerdering huis.
  • Op-maat-gemaakt verduurzamingsrapport met garantie op investering en te behalen energielabel.
  • Rentekorting 0,25% voor nul-op-de-meter, 0,20% voor energielabel A en 0,10% voor label B. Klik hier voor onze actuele rentestanden.
  • Rentekorting over hele looptijd en volledige hypotheek. Ook tussentijds bij labelsprong of verhoging hypotheek.
  • Automatische rentedaling bij lagere risicoklasse. Dus aantrekkelijke aanvangsrente en looptijdrente.

  • Keuze uit alle tussenliggende rentevaste periodes 1-30 jaar.
  • Maximale leenmogelijkheden om verduurzamingsmaatregelen te financieren tot 106% van de marktwaarde huis zonder extra renteopslag.
  • Ruim overbruggingsbeleid van 92,5% bij onverkochte en 98% bij verkochte huizen.
  • Geldigheidsduur offerte max. uitstel tot 9 maanden (bestaande bouw) en 12 maanden (nieuwbouw).
  • Energiebespaarbudget mogelijk met en zonder NHG.


Dit artikel is gesponsord door Woonnu

Lang niet alle verzekeraars hebben maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid

Lang niet alle verzekeraars hebben maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid

Nederlandse verzekeraars zetten weliswaar stappen op het gebied van van maatschappelijk verantwoord beleggen, maar er is nog veel werk te verzetten, blijkt uit een recent onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer. Koplopers zijn Achmea, ASR en VGZ; Allianz en Athora scoren (ver) onder de maat.

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Het verzekeren van een groot agrarisch bedrijf vraagt om een aanpak die soepel en efficiënt verloopt. Dit is een vak apart, waarbij maatwerk en specialisme essentieel zijn. Klaverblad werkt nauw samen met verzekeringsadviseurs om alles op rolletjes te laten lopen. In dit artikel lees je hoe zij, aan de hand van een recente case, inspelen op de behoeften van agrarische ondernemers en adviseurs ondersteunen om hun klanten optimaal te bedienen.

Morgen is het eindelijk tijd voor AMdag 2024: dit is wat je moet weten!

Morgen is het eindelijk tijd voor AMdag 2024: dit is wat je moet weten!

Na maandenlang voorbereiden en reikhalzend uitkijken opent morgen DeFabrique te Utrecht haar deuren voor AMdag 2024. Op deze plek zetten we nog eens de belangrijkste wetenswaardigheden voor je op een rij. Praktische informatie, het dagprogramma én de borrelplannen.

Insver blijft met nieuw bestuur weg van sceptici en dichtbij het intermediair

Insver blijft met nieuw bestuur weg van sceptici en dichtbij het intermediair

Insver, het Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche, gaat een nieuwe fase in. Oprichters Kees Dullemond en Kees van Steensel zetten een stap terug en Carolien Sala is benoemd tot directeur. Tot afgelopen maart deed Sala communicatie en beleid voor de NVGA. Tegenover AM licht ze de stap toe en deelt ze haar plannen voor 'Insver 2.0'.