De verzekeraars, de verzekerden, en het gebrek aan daadkracht

We kunnen er niet meer omheen: mensen kopen een polis en zijn de volgende dag vergeten bij welke verzekeraar dat was. Want verzekeringen zijn toch juist bedoeld om je geen zorgen te moeten maken over de toekomst?! Een artikel van Małgorzata Moderacka, digital insurance product manager bij Comarch.

Die vergeetachtigheid is misschien niet zo verrassend. Problematischer is echter dat verzekeraars weinig moeite doen om die klantrelatie te versterken. Experten van het SAS Institute geven aan dat meer dan 90 procent van de verzekeraars wereldwijd minder dan 1x per jaar communiceert met hun klanten.

Toegegeven, we worden elke dag overspoeld met zo veel berichten, dat je zou vermoeden dat niemand zit te wachten op meer communicatie – zeker niet van een verzekeraar waar mensen liever niet te veel aan denken.

Bij nader inzien

Maar de cijfers liegen niet. Klanten verwachten dat hun verzekeraars met hen in contact blijven en willen graag ondersteuning in noodsituaties of bij dagelijkse activiteiten. Volgens een onderzoek van Bain & Company uit 2018, ‘staat ongeveer 80% van de verzekeringsklanten over de hele wereld open voor het idee van ecosysteemdiensten, en vinden veel van hen het een goed idee om deze diensten te laten leveren door verzekeraars’. Dit zien we steeds meer.

‘Consumenten willen steeds vaker dat hun providers deel uitmaken van een ecosysteem van aanbieders – met zowel verzekeraars als niet-verzekeraars – die hen helpen om een veilig en gezond leven te leiden’, concludeert Bain & Company.

Verzekeraars proberen niet eens een klantrelatie op te bouwen - stel je voor”

Waarom proberen verzekeringsmaatschappijen dan niet om een relatie met de klant op te bouwen door regelmatig met hen te communiceren? Een van de mogelijke redenen kan zijn dat verzekeraars geen rechtstreeks voordeel zien voor hun bedrijf. Een dialoog starten is geen investering op korte termijn met quick wins. Momenteel is er dus geen enkele relatie tussen de klant en de verzekeraar tot er iets misgaat.

Beheer van claims

Laten we even inzoomen op het aangeven van een claim. Dat is meestal hét moment waarop mensen grondig uitzoeken bij wie ze eigenlijk verzekerd zijn. Op zo’n stresserend moment voelen zelfs de meest eenvoudige procedures erg complex voor klanten. Zeker als het de eerste keer is dat ze een claim aangeven. Tijdens deze fase doen verzekeraars dus veel moeite om een goede indruk te maken. Maar dan is het al te laat om een positief gevoel over hun bedrijf op te bouwen.

Uiteraard blijven claims wel een cruciaal moment. Volgens EY’s onderzoek naar Global Consumer Insurance geeft 87% van de verzekerden aan dat hun ervaring met claims beïnvloedt of ze al dan niet bij een verzekeraar blijven. Maar waarom bouwen we de relatie niet op vóór de claim zich voordoet?

In het hoofd van de klant

Hoe creëer je een ecosysteem van services? Het rapport van Bain & Company geeft een aanzet over hoe we die relatie kunnen opbouwen. Klanten zijn geïnteresseerd in het laten herstellen van hun auto of huishoudapparatuur, het regelen van betalingen, het belonen van veilig rijgedrag, het monitoren van huizen en het rapporteren van schade. Ze willen graag gezondheidscontroles en persoonlijke online diagnoses, plus deskundige begeleiding tijdens de behandeling en het herstel.

Win-win?

Welke voordelen biedt dat voor de verzekeraars? Deze diensten bieden effectieve hulp en ondersteuning – en dat bouwt vertrouwen en loyaliteit op. Loyale klanten blijven langer bij een verzekeraar, kopen meer producten en bevelen het bedrijf vaker aan bij hun vrienden en collega’s. En dat levert alleen maar meer omzet op.

Om dat in goede banen te leiden, heb je een robuuste IT-architectuur nodig waarmee je jouw diensten gaandeweg kan uitbreiden. En daar helpen wij graag een handje bij.

Dit artikel is gesponsord door Comarch. 

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.

Lang niet alle verzekeraars hebben maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid

Lang niet alle verzekeraars hebben maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid

Nederlandse verzekeraars zetten weliswaar stappen op het gebied van van maatschappelijk verantwoord beleggen, maar er is nog veel werk te verzetten, blijkt uit een recent onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer. Koplopers zijn Achmea, ASR en VGZ; Allianz en Athora scoren (ver) onder de maat.

'Wij willen de meest datagedreven tussenpersoon van Nederland worden'

'Wij willen de meest datagedreven tussenpersoon van Nederland worden'

Op 29-jarige leeftijd is Rowin du Gardijn directeur en mede-eigenaar van du Gardijn Verzekeringen. Daarmee hoort hij zonder twijfel tot de jongste directeuren van Nederland. Wat mogelijk nog bijzonderder is, is dat hij leiding geeft aan een team van werknemers met een gemiddelde leeftijd van 24 jaar. "Dankzij ons jonge team zijn wij in staat om continu te innoveren en te vernieuwen."

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Klaverblad: succesvol verzekeren van grote agrarische bedrijven

Het verzekeren van een groot agrarisch bedrijf vraagt om een aanpak die soepel en efficiënt verloopt. Dit is een vak apart, waarbij maatwerk en specialisme essentieel zijn. Klaverblad werkt nauw samen met verzekeringsadviseurs om alles op rolletjes te laten lopen. In dit artikel lees je hoe zij, aan de hand van een recente case, inspelen op de behoeften van agrarische ondernemers en adviseurs ondersteunen om hun klanten optimaal te bedienen.