Zelfstandig onderzoeker en adviseur De Jong schrijft op zijn website over het onderwerp naar aanleiding van de recente Kifid-uitspraak die aangeeft dat een adviseur klanten met een ORV niet hoeft te wijzen op premiedalingen. "Intermediairs kunnen weer opgelucht ademhalen. Je hoeft je klanten toch niet te wijzen op sterk gedaalde premies in de markt voor overlijdensrisicoverzekeringen. Tenminste niet vanuit publiekrechtelijke of civielrechtelijke zorgplicht. De commissie van beroep van het Kifid heeft een eerdere uitspraak van de geschillencommissie hierover tenietgedaan. Dus geen zorgplicht, maar hoe zit het met de zorgambities van het intermediair?", vraagt hij zich af.
Actief benaderen
De Jong heeft de term uit de pensioenwereld. "Pensioenfondsen hebben een bepaalde zorgplicht richting hun deelnemers, maar binnen de pensioensector is er discussie of pensioenfondsen en -uitvoerders niet verder zouden moeten gaan. Bijvoorbeeld het niet alleen inzicht bieden over het pensioendomein maar ook breder financieel inzicht." Ook in de verzekeringssector zou het wel wat meer over zorgambitie mogen gaan, vindt De Jong, zowel bij verzekeraars als het intermediair. "Verzekeraars kunnen bijvoorbeeld actief bestaande klanten benaderen als een nieuw product voordeliger of beter voor ze is. En ze kunnen actief klanten benaderen als een premietermijn niet wordt betaald en niet direct de polis opzeggen. Door te vragen naar de reden en een mogelijke oplossing aan te dragen zoals een premievakantie."
Wil je een positie als polisschuiver of wil je door de klant gezien worden als financieel adviseur, gids of regisseur?”
Polisschuiver of gids
Zorgambitie laten zien is voor een adviseur meteen een manier om meer toegevoegde waarde te creëren voor de klant, vindt De Jong. "Wil je een positie als 'polisschuiver' (tussenpersoon) en doe je alleen wat je minimaal wettelijk verplicht bent voor de klant? Of wil je door de klant gezien worden als financieel adviseur, gids of regisseur? Een financieel adviseur adviseert zijn klanten proactief over financiële vraagstukken. Een financieel adviseur staat aan de kant van de klant en neemt de verantwoordelijkheid om over het welzijn van zijn klanten te waken. Dus als een financieel adviseur weet dat de premies van verzekeringen sterk zijn gedaald en dat de klant eigenlijk te veel betaalt, dan wijst een financieel adviseur zijn klant daar actief op. Hetzelfde geldt voor de situatie als een klant oververzekerd of dubbel verzekerd is."
Compliance officer tevreden stellen
De Jong ziet ook in de hypotheekmarkt een spagaat tussen zorgplicht en zorgambitie. "Veel hypotheekbemiddelaars zijn alleen bezig met het sluiten van de hypotheek en inventariseren maar beperkt de financiële gevolgen van arbeidsongeschiktheid, overlijden of pensionering. Zij voldoen daarmee aan de zorgplicht en stellen hun compliance officer tevreden. De hypotheekadviseur met zorgambitie wil juist verder gaan dan alleen de hypotheek en adviseert wel over vermogensopbouw en het afdekken van risico's bij life-events."
Minimalist vervangen door robot
Zorgambitie zou het nieuwe normaal mogen worden van De Jong. "De zorgplichtaanbidders gaan het moeilijk krijgen. Wie het minimale voor zijn klant wil doen, zal ook een minimale beloning oogsten. En deze minimalisten zullen ook sneller worden vervangen door de zo gevreesde adviesrobots. Dus haal vooral opgelucht adem na de uitspraak van Kifid, maar adem daarna vooral meer zorgambitie uit."