Feit of fabel: schade aan ander voertuig van jezelf is niet gedekt als je deze schade zelf veroorzaakt

Feit of fabel: schade aan ander voertuig van jezelf is niet gedekt als je deze schade zelf veroorzaakt

Het is geen uitzondering; een familie die twee of meer auto's heeft. Een voor vader, een voor moeder en soms zelfs een auto voor zoon of dochter. Vaak staan de auto's op naam van dezelfde kentekenhouder. Uiteraard kan het ook voorkomen dat met de ene auto schade wordt toegebracht aan de andere auto. Is die schade dan gedekt op een van de autoverzekeringen?

Het ligt voor de hand dat u niet aansprakelijk kunt worden gesteld voor schade aan uw eigen bezittingen. Dit zou betekenen dat schade veroorzaakt met de ene auto aan de andere auto niet verzekerd is en dat het antwoord op de feit of fabel ‘nee’ zou zijn.

Motorrijtuigverzekeraars kennen gelukkig een bepaling waarin is opgenomen dat schade veroorzaakt met de ene auto van uzelf aan de andere auto van uzelf wél is verzekerd. Hier wordt dus voorbij gegaan aan de regel dat u zichzelf niet aansprakelijk kunt stellen voor schade aan uw eigen bezittingen. Deze bepaling, in de polisvoorwaarden of vaak in een clausule opgenomen, wordt de sistercarbepaling of de sistercarclausule genoemd.

Voorbeeld sistercarclausule

Een voorbeeld van hoe een sistercarclausule kan luiden, is:

'Meeverzekerd is schade door een verzekerd voertuig toegebracht aan een ander voertuig van de verzekerde als gevolg van een aanrijding op de openbare weg of op een openbaar terrein, als bedoeld in artikel 1 van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM), en de verzekeraar ook de schade had moeten vergoeden als die schade door een ander dan de verzekerde was geleden. Deze dekking geldt ook voor voertuigen die geen eigendom van de verzekerde zijn, maar die de verzekerde, of iemand namens hem, onder zich, of in gebruik heeft'.

Wanneer geldt de sistercarclausule nou precies?

De sistercar-clausule geldt meestal niet als de schade op eigen terrein of in een eigen gebouw is ontstaan. Als dit wel zo is, zal dit specifiek in de polisvoorwaarden van de verzekering moeten worden vermeld. Niet alle motorrijtuigverzekeraars hebben de sistercarbepaling in hun polisvoorwaarden, of de sistercarclausule opgenomen. Daarom is het verstandig om, als uw klant meerdere kentekens van auto’s op naam heeft staan, bij de verzekeraar na te gaan of de sistercarbepaling van toepassing is of niet. Als dat niet zo is, is het te adviseren om de kentekens van de auto’s niet allemaal op naam van dezelfde kentekenhouder te zetten.

De Feit of fabel van deze week is dus afhankelijk van op wiens naam de kentekens van de auto’s staan en of de verzekeraar de sistercarbepaling of sistercarclausule hanteert.

Onduidelijke werking

In de praktijk blijkt nog wel eens dat de werking van de sistercarclausule voor onduidelijkheid zorgt bij de polishouders. Om de werking van de sistercarclausule duidelijk te maken, is de volgende tabel een handig hulpmiddel. Zo is in één oogopslag te zien wanneer schade wel en wanneer schade niet onder de verzekeringsdekking valt. In deze tabel geldt als voorbeeld dat auto 1 op een parkeerplaats langs de openbare weg schade heeft veroorzaakt aan auto 2, beide dus van dezelfde kentekenhouder:

Verzekering auto 1 (schadeveroorzakende auto) met sistercarclausule?Verzekering auto 2 (schadelijdende auto) met sistercarclausule?Schade aan auto 1 vergoed?Schade aan auto 2 vergoed?
NeeNeeAlleen als de auto naast WA óók CASCO verzekerd isNee
JaNeeAlleen als de auto naast WA óók CASCO verzekerd isJa
NeeJaAlleen als de auto naast WA óók CASCO verzekerd isNee
JaJaAlleen als de auto naast WA óók CASCO verzekerd isJa

Is er een eigen risico van toepassing op één of op beide verzekeringen, dan gelden deze uiteraard gewoon. Ook vindt er terugval op de bonus-/malusladder plaats op de verzekering van de schadeveroorzakende auto.

Heeft de Vereende een sistercarbepaling of -clausule?

De Vereende heeft in haar polisvoorwaarden de volgende tekst voor de sistercarbepaling opgenomen.

Ander motorrijtuig van uzelf. Wordt met of door het verzekerde motorrijtuig schade veroorzaakt aan een ander motorrijtuig (of een aanhanger) van u? Dan is de schade gedekt.

Er zijn enkele voorwaarden:

  • De feitelijke bestuurder heeft schuld aan de schade.
  • Zowel het verzekerde motorrijtuig als het beschadigde motorrijtuig worden voornamelijk bestuurd door:
    - uzelf;
    - gezinsleden die bij u inwonen;
    - het huispersoneel.

De verzekering geldt niet:

  • als de schade is ontstaan in een gebouw of op een terrein van uw bedrijf. Gaat het alleen om schade aan of door een personenauto die particulier wordt gebruikt? Dan geldt de verzekering wel;
  • voor vermindering van de waarde van het motorrijtuig of de aanhanger;
  • voor bedrijfsschade.

Dit is een partnerbijdrage van de Vereende. Bekijk hier een volledig overzicht van al hun partnerberichten.

Aantal verkeersongelukken stijgt 10 procent, Ouder-Amstel het onveiligst

Aantal verkeersongelukken stijgt 10 procent, Ouder-Amstel het onveiligst

Het aantal verkeersongevallen in het Nederlandse verkeer is flink toegenomen en opgelopen naar ruim 134.000 incidenten in 2023. Dat is een stijging van 9,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Een inbraakclaim met een twist: hoe alertheid het verschil maakt

Een inbraakclaim met een twist: hoe alertheid het verschil maakt

Bij de Vereende werd een woninginbraak geclaimd op een inboedelverzekering. Verzekeringnemer had de polis afgesloten met gezinsdekking voor haar, haar partner en hun kinderen. Haar partner deed politieaangifte en stond de door de Vereende ingeschakelde expert te woord.

'Bijna 80% van financiële dienstverleners slecht voorbereid op disruptie'

'Bijna 80% van financiële dienstverleners slecht voorbereid op disruptie'

Het is al weken in het nieuws: de Duitse automobielindustrie zit een diepe crisis. In september riep de Duitse minister van Economische Zaken de auto-industrie, vakbonden en toeleveranciers bijeen voor crisisberaad. Een maand later maakte Volkswagen bekend de lonen met 10% te willen verlagen, om te kunnen concurreren met Chinese autofabrikanten. Ook hier in eigen land liggen de crises voor het oprapen. Woningnood, stikstof en het klimaat stellen de maatschappij voor grote uitdagingen. Maar wat is eigenlijk een crisis, en hoe kunnen we daar het beste mee omgaan?

Wat als... elke mkb'er cyberveilig kan ondernemen?

Wat als... elke mkb'er cyberveilig kan ondernemen?

Elk jaar worden er 20.000 datalekken gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Digitale dreigingen vormen een enorme uitdaging voor mkb'ers. Maar wat als… cybersecurity niet langer een zorg is?