Univé draait toch op voor 'spontaan' gebarsten openhaardruitje

Univé draait toch op voor 'spontaan' gebarsten openhaardruitje

Univé Oost Brandverzekeraar in Groenlo moet van de geschillencommissie van Kifid toch de gebroken ruit van de open haard van een klant vergoeden. De verzekeraar weigerde op te draaien voor de schade, omdat de klant niet precies wist wat de oorzaak was. Hierdoor ging de ruitbreuk de boeken in als zijnde een spontane breuk, iets wat niet is gedekt.

De klant heeft een particuliere woonverzekering afgesloten bij Univé met een zogeheten allriskdekking. Dat houdt kort gezegd volgens de polisvoorwaarden in dat ook schade aan en in de woning vergoed wordt wanneer die veroorzaakt is door een plotseling en onverwacht voorval. Feit is dat de glazen schuifdeur voor de haard vorig jaar december brak toen de man die naar beneden schoof.

In gesprek wordt gesproken over spontane breuk

Hij claimde de schade bij de verzekeraar. Tijdens een telefoongesprek met een medewerker van Univé is gesproken over hoe de ruit is gebroken. In dit gesprek is het woord spontaan gebruikt, wat voor de medewerker van Univé reden is te melden dat er geen dekking bestaat en de klant zelf de € 379 moet ophoesten om de ruit te laten vervangen.

Medewerker legt woord bij klant in de mond

De klant was het hiermee niet eens, omdat hij meende dat de medewerker het woord spontaan hem in de mond heeft gelegd. Hij wilde terugkomen op de verklaring, omdat hij zelf niet heeft gezien wat er precies is gebeurd. Echter, weigerde de verzekeraar om de claim alsnog in behandeling te nemen, ook niet toen de medewerker van het bedrijf dat de ruit verving verklaarde dat de breuk alleen veroorzaakt kan zijn door een oorzaak van buitenaf.

Moet Univé betalen?

De man stapte naar de geschillencommissie van Kifid, die zich boog over de vraag of de schade al dan niet onder de verzekeringsdekking valt. Voor de commissie was de verklaring van het bedrijf dat de ruit verving voldoende om te bepalen dat Univé tot vergoeding moet overgaan.

Er is sprake van gedekte gebeurtenis

“De commissie oordeelt dat de verklaring als vaststaand feit gezien moet worden. Uit de voorwaarden blijkt niet dat de gebeurtenis daadwerkelijk door consument zelf moet worden waargenomen”, aldus de commissie in een bindende uitspraak. “Dat Consument tijdens het gesprek met de medewerker van verzekeraar het woord spontaan zou hebben gebruikt, doet aan de verklaring van de firma niet af. Uit deze verklaring volgt dat sprake is van een gedekte gebeurtenis.”

Duiding bij uitspraken in de AMkifid-uitsprakenbank

In de AMkifid-uitsprakenbank voorzien advocaten van drie kantoren de Kifid-uitspraken die op am:web zijn gepubliceerd van een juridische toelichting. Dat kan een duiding zijn van het vonnis, of een praktijkles die eruit getrokken kan worden. De database wordt wekelijks aangevuld met nieuwe uitspraken plus duidingen. Ga naar https://kifiduitspraken.amweb.nl/.

Kennissessie Kifid Cases op 8 september in Den Haag

Op dinsdagmiddag 8 september staan diverse praktijkcases centraal op de kennissessie Kifid Cases van AMacademy. Bij Kifid in Den Haag praten verzekeringsadvocaten financieel dienstverleners aan de hand van recente Kifid-uitspraken bij over de nieuwste inzichten op het terrein van advies, zorgplicht en kleine lettertjes. Aanmelden kan op amweb.nl

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.