Monuta is tijdens coronacrisis flexibel met dekking naturapolis

Monuta is tijdens coronacrisis flexibel met dekking naturapolis

Een uitvaart in de huidige coronacrisis heeft enorm emotionele gevolgen voor de nabestaanden. Er is daarnaast ook een financiële kant die vaak wordt onderbelicht, maar ontzettend belangrijk is. Monuta geeft hier een overzicht van de aanvullende maatregelen die ze nu voor haar verzekerden heeft genomen.

Herinneringsbijeenkomst naderhand

Vanwege de omstandigheden is het nu niet mogelijk om een uitgebreide condoleance te houden. Op een later moment kan er een herinnerings- of herdenkingsbijeenkomst georganiseerd worden. Vanuit de naturapolis kan de uitvaartverzorger dit kosteloos organiseren, nadat de uitvaart al heeft plaatsgevonden. Dat houdt in dat de uitvaartverzorger meehelpt om de locatie en catering te regelen.

Daarnaast geeft hij of zij tips en inspiratie hoe de nabestaanden de bijeenkomst in kunnen vullen. Het is vanzelfsprekend aan de familie of ze een herinneringsbijeenkomst wensen.

Producten en diensten ook voor later moment

De producten die bij het pakketgedeelte van de polis behoren zijn bedoeld voor de uitvaart. Monuta maakt een uitzondering op deze regel door de resterende producten en diensten ook beschikbaar te stellen voor een latere herinneringsbijeenkomst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de rouwkaarten. Dat geldt ook voor het vrij besteedbare bedrag. De uitvaartverzorgers bespreken dit met de familie in het gesprek over de wensen van het afscheid.

Extra vervoer

Als gevolg van het coronavirus neemt het aantal overlijdens in Nederland aanzienlijk toe. Dit heeft gevolgen voor de capaciteiten van alle faciliteiten in uitvaartcentra en crematoria. De consequentie hiervan kan zijn dat een overledene naar een andere plaats over wordt gebracht, bijvoorbeeld voor de verzorging, dan waar hij of zij zal worden opgebaard of waar de dienst zal plaatsvinden. Dit leidt tot extra vervoersbewegingen.

Ook kan er sprake zijn van extra kosten als gevolg van grotere afstanden die afgelegd moeten worden dan normaal. Deze extra vervoersbewegingen vallen in bijna alle gevallen onder de naturapolis.

Extra coronamaatregelen

De uitvaartfaciliteiten en de uitvaartverzorgers moeten er uiteraard alles aan doen om de uitvaarten zo veilig mogelijk uit te voeren met allerhande beschermingsmiddelen, inrichting van de locaties anders in en andere extra handelingen. Daarnaast hebben uitvaartverzorgers soms extra contactmomenten met de familie om alternatieven te bespreken en vragen te beantwoorden. Deze extra’s worden uiteraard niet doorberekend aan opdrachtgevers of verzekerden.

Dit is een partnerbijdrage. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Monuta.

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Verzekeraars kunnen, door constructief om te gaan met klanten met betalingsproblemen, eraan bijdragen dat de financiële problemen van deze groep klanten niet groter worden. Verzekeraars kunnen hen soms zelfs juist helpen deze problemen aan te pakken. Hiervoor is een protocol bij betalingsachterstanden opgesteld waarin regels voor verzekeraars in de omgang met klanten met betalingsproblemen zijn opgenomen. Het gaat daarbij onder andere om communicatie en informatievoorziening, afspraken met incassopartners, meewerken aan schuldsanering en weer verzekeren van mensen die een schuldsaneringstraject hebben doorlopen.

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Optreden als bindend adviseur: hoe zit het met de aansprakelijkheid?

In de regel zal een makelaar of taxateur door één opdrachtgever worden ingeschakeld. Voor een taxateur gelden in dat geval onverkort de verenigingsregels om onpartijdig en onafhankelijk te taxeren, ondanks dat er maar één opdrachtgever is. Het kan echter ook voorkomen dat een makelaar of taxateur door meerdere partijen wordt benaderd, of door de rechtbank wordt gevraagd om (vanwege de expertise) als bindend adviseur op te treden. Hoe zit het ook alweer met de eventuele aansprakelijkheid? Cornélie Arnouts, vastgoedadvocaat & beroepsaansprakelijkheid Dentons, legt uit.

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Beheerders opgelet: Wet kwaliteit incassodienstverlening in werking

Op 1 april 2024 is de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) in werking getreden. In het regeerakkoord van eind 2021 is afgesproken dat incassomisstanden effectiever moeten worden bestreden. De Wki is bedoeld om de kwaliteit van de private buitengerechtelijke incassodienstverlening te verhogen en misstanden weg te nemen.