Waarom drie keer betalen voor uw (volmacht) rekenboxen?

Waarom drie keer betalen voor uw (volmacht) rekenboxen?
Henk Rijpstra: “Met meer dan 30 jaar ervaring in het bouwen van rekenboxen, kijkt Rolls graag samen met de klant hoe processen kunnen worden vereenvoudigd”

Rolls Software is marktleider op het gebied van software voor het vergelijken van premies en verzekeringsvoorwaarden. Rolls is er voor Vergelijkers, Verzekeraars, Intermediairs, Service providers & Volmachten. Daarnaast is Rolls vermaard om zijn rekenboxen voor zowel de particuliere als de zakelijke verzekeringsmarkt. Doordat de tarieven al gratis in de rekenboxen zijn ingebouwd voor verzekeraars, kunnen deze ook naadloos in het volmachtkanaal worden ingepast.

Rolls maakt rekenboxen in alle vormen en maten voor alle productgroepen voor schadeverzekeringen in de particuliere en zakelijke verzekeringsmarkt. Directeur Henk Rijpstra ziet echter nog vaak dat naast de criteria voor premies ook die voor de acceptatie op verschillende plaatsen worden gebouwd en onderhouden. “Dit werkt inefficiënt en kostenverhogend voor de gehele verzekeringsketen, waarin de marges toch al onder druk staan en slimmer werken gemakkelijk winst oplevert.”

Scheiding van kanalen

Dat verschillende partijen nu nog vaak allemaal een aparte rekenbox hebben, is eigenlijk vanuit de historie ontstaan, zegt Rijpstra. “Vroeger had je namelijk een grote scheiding tussen provinciaal, zeg maar de tussenpersoon, en volmacht. Waar provinciaal een pakket aan diensten offreerde onder leiding van de provinciaal directeur, was het volmachtkanaal – vaak ook fysiek gesitueerd in een ander gebouw – een exacte kopie van die club. Die deden voor zichzelf ook nog een keer, maar dan met de volmachtdirecteur aan het roer en met compleet andere tarieven.”

Nu de scheidslijn tussen volmacht en provinciaal steeds dunner wordt, worden ook de tarieven veel meer met elkaar in harmonie gebracht, constateert Rijpstra. “Tegenwoordig wordt daarom vaak een standaard tarief gebruikt dat voor de volmacht met slechts één of twee volmachtafspraken wordt aangepast.”

Acceptatieregels ingebouwd

Om de nog altijd decentrale inrichting van de acceptatieregels – en vooral de in- efficiency hiervan – weg te nemen, worden in de Rolls tariferingsengines de acceptatieregels meteen al ingebouwd, aldus Rijpstra. “Dit scheelt verzekeraars veel geld en tijd in de ontwikkeling en toepassing en bovendien zijn de uitkomsten van de premies en voorwaarden altijd gelijk door alle distributiekanalen heen.”

“Wat we echter nu dus nog dikwijls zien is dat op diverse plaatsen in de keten aparte rekenboxen worden gemaakt. Waar verzekeraars veelal zelf, intern hun rekenbox maken, wordt voor de bouw van rekenboxen voor de volmacht vaak een andere partij ingeschakeld. Voor de tussenpersonen en internetvergelijkers maken wij, Rolls, dan weer de tariferingsengines.”

Met de rekenbox kunnen klanten ‘live’ zowel de premies als de acceptatieregels bijstellen”

“Dit zijn dus vier plekken waar rekenboxen zitten, die niet alleen moeten worden gebouwd en geprogrammeerd, maar ook constant getest en onderhouden. Dat kost allemaal extra tijd en geld, wat kan worden bespaard door één en dezelfde rekenbox te gebruiken. Daarvoor heeft Rolls in ieder geval de jarenlange kennis en expertise in huis.”

Meer voordelen

Volgens Rijpstra is daarbij het grote voordeel dat Rolls binnen de wereld van de prijsvergelijkers al dé rekenboxenbouwer is. “Voor de grote vergelijkers als bijvoorbeeld Independer, Pricewise, De consumentenbond, Komparu, Overstappen en Geld.nl maken wij de rekenboxen al. Daar wil natuurlijk iedereen op staan, want anders missen verzekeraars en volmachten simpelweg een aanzienlijk deel van de markt.”
Bovendien kunnen klanten met de nieuwe rekenengine van Rolls in Azure in een veilige, oneindig schaalbare, Cloud -omgeving in meerdere geografische regio’s tariferen, vervolgt Rijpstra.

“Ook bieden we klanten de mogelijkheid om Rolls hun rekenbox te laten ontwikkelen zodat ze deze kunnen aanspreken vanuit zowel een back- als frontoffice omgeving. Klanten kunnen daarbij zelf bepalen welke andere partijen op die rekenbox mogen aansluiten. Zo proberen we onze clientèle steeds beter van dienst te zijn.”

“Daarnaast integreren de rekenboxen van Rolls uitstekend in de Volmacht Producten Interface, waarmee de tariefmodules en acceptatiesystemen van verzekeraars gemakkelijk met de administratiepakketten van de volmachtbedrijven worden gekoppeld en realtime polis- en schade-informatie eenvoudig kan worden uitgewisseld.”

Single Point of Definition & Distribution

Rolls regelt eveneens de inhoudelijke en technische communicatie met de assurantiepakketten en volmachten over de tarieven, aldus Rijpstra. “Met Single Point of Definition & Distribution van tarief, acceptatie, voorwaarden en standaardclausulering, wordt de ‘time to market’ flink verkort. Tegelijkertijd wordt daarmee eveneens voorkomen dat de tarieven onjuist worden ingebouwd door de softwarehuizen.”

Verzekeraars draaien zelf aan de knoppen via ons control panel”

De resultaten kunnen realtime worden verwerkt in het Rolls dashboard waardoor verzekeraars dus volledig zelf in controle blijven en de tarieven kunnen aanpassen, vervolgt hij. “Verzekeraars draaien met onze rekenbox zelf aan de knoppen via ons control panel. Daarmee kunnen ‘live’ de acceptatieregels en premies voor alle kanalen worden bijgesteld; per product, per regio of zelfs per afnemer.”

Twee gezichten

Op de vraag waarom er nog steeds drie keer wordt betaald voor de verschillende rekenboxen, antwoordt Rijpstra dat de verzekeringswereld met een innovatieve voorkant en een conservatieve achterkant eigenlijk nog twee gezichten heeft. “Aan de innovatieve voorkant wordt al gewerkt met Big Data, AI en Machine Learning. Daar zijn ze dus op vooruitstrevend niveau met verzekeringen bezig. Maar er is ook een hele conservatieve achterkant, waar de systemen soms al meer dan 25 jaar oud zijn en waar van deze zogeheten legacy-systemen, met veel historie, nu eenmaal niet gemakkelijk afscheid wordt genomen.”

“Uiteindelijk is het aan ons om de verzekeringswereld ervan te overtuigen niet langer met meerdere rekensystemen te werken, maar ook aan de achterkant een kleine innovatiestap te zetten; naar één Rolls tariferingsengine voor alle kanalen om daarmee veel tijd, geld en moeite te besparen.”

Dit artikel is gesponsord door Rolls. 

Persoonlijk, compliant en efficiënt: de toekomst van klantcommunicatie

Persoonlijk, compliant en efficiënt: de toekomst van klantcommunicatie

In de verzekeringsbranche wordt volop ingezet op online mijn-omgevingen om klanten een betere en gestroomlijnde ervaring te bieden, selfservice mogelijk te maken en veelgevraagde informatie aan te bieden. Hierbij speelt het bieden van een gepersonaliseerde ervaring een grote rol. "Toch laten veel organisaties hier kansen liggen, terwijl juist de persoonlijke aanpak sterk bijdraagt aan een hogere klanttevredenheid", zegt Arjan Graveland, manager service en consulting bij Postex.

Ontzorgend HR-platform helpt mkb'ers 20% besparen op loonkosten

Ontzorgend HR-platform helpt mkb'ers 20% besparen op loonkosten

De meeste mkb'ers hebben geen tijd of talent voor HR-zaken. Het kan ze belemmeren in hun groei, risico's opleveren, en zelfs conflicten met werknemers veroorzaken. Een nieuwe totaaloplossing garandeert een risicoloos werkgeverschap.

Paul Hijmans (links): 'Onze missie is waarde en efficiency leveren voor onze klanten, zodat zij zich kunnen focussen op hun klanten en zo nog meer waarde kunnen creëren.'

Inpact: 'Wij creëren tijd voor de klant met modulaire services, API's en AI'

Oplossingen ontwikkelen waar de techspecialisten van advieskantoren en verzekeraars niet aan toekomen. Dat is de niche van AWI, DDi en Infofolio, die twee jaar geleden fuseerden tot het techbedrijf Inpact. "Onze missie is waarde en efficiency leveren voor onze klanten, zodat zij waarde kunnen creëren richting hun klanten."

v.l.n.r. Klaas Wilting (Namaco), Fijko Vos (Namaco), Eric-Jan van den Berg (VKG).

'Dankzij VKG konden we met vertrouwen een portefeuille overnemen'

Adviseurs helpen, hen in hun kracht zetten en zo lokale aanspreekpunten behouden. Dat maakt VKG heel concreet met de ondersteuning via Portefeuille Match en via Full BackOffice. Daarmee kun je als adviseur opschalen, groeien en zelfs complete portefeuilles overnemen. VKG hielp onder andere Namaco in Groningen precies daarmee.