Aandacht voor bedrijfscultuur tijdens fusies en overnames

Aandacht voor bedrijfscultuur tijdens fusies en overnames

Een fusie of overname is een langdurig en ingewikkeld traject met grote financiële belangen. Eén van de belangrijkste risico's is onvoldoende begrip voor cultuurverschillen. Een goede aanpak op dit gebied is essentieel voor duurzaam succes.

Ivy Kusinga, Chief Culture Officer bij Chubb: “Mensen zien cultuur vaak als de zachtere kant van een organisatie en zijn geneigd culturele verschillen te onderschatten. Maar als dit niet goed geadresseerd wordt, kan dat voor de hele onderneming negatief uitpakken.”

Ter illustratie haalt Ivy uitkomsten uit een onderzoek van Aon Hewitt uit 2011 aan. “Uit dit onderzoek bleek dat bij een onsuccesvolle fusie of overname cultuurintegratie-issues in 33% van de gevallen werden gezien als oorzaak van het falen. En ‘verminderde medewerkersmotivatie’ - wat sterkt samenhangt met cultuurintegratie -, werd in maar liefst 73% van de gevallen als oorzaak genoemd”, aldus Ivy.

Leiderschap

Leiders spelen volgens Ivy een belangrijke rol als het gaat om cultuur. Ivy: “Leiders zijn niet te scheiden van de bedrijfscultuur. Vaak zul je een bedrijfscultuur beter begrijpen op het moment dat je de leiders van die organisatie ontmoet. Verder is het een kwestie van goed luisteren naar wat er wordt gezegd en observeren hoe het eraan toe gaat in een organisatie.”

Mindset

Ivy stelt dat de mindset van medewerkers een groot obstakel in de integratie van culturen kan zijn. Ook hierin hebben leiders een groot aandeel. “Als mensen niet openstaan voor verandering of elkaars cultuur niet erkennen, dan zal de cultuur verstarren en nooit samensmelten,” aldus Ivy.

Het is belangrijk om mensen tijd te geven om zich aan te passen”

“Om de juiste mindset te creëren, dienen de leiders in de organisatie rekening te houden met de impact van verandering op de menselijke geest. Het is belangrijk om mensen tijd te geven om zich aan te passen en er in de tussentijd  voor te waken dat mensen zich niet ‘achtergelaten’ of buitengesloten voelen. Hiervoor is enige finesse vereist. Daarnaast is het belangrijk om op elk moment in het integratietraject duidelijk te zijn: wat gebeurt er wanneer, hoe en waarom?”

Langetermijnvisie

Ivy benadrukt dat hoe goed een fusie ook voorbereid en aangepakt wordt, het altijd voor een verstoring zorgt. “Bedrijven die slagen in hun missie werken op gedegen en gestructureerde wijze aan integratie-gerelateerde kwesties en laten een sterke mate van veerkracht zien”, aldus Ivy. Ook als de fusie al geruime tijd achter de rug is, blijft cultuur een aandachtspunt.

Ivy: “Een mentaliteitswijziging realiseer je niet van vandaag op morgen. Maar je kunt wel een langetermijnvisie formuleren en implementeren, waarmee medewerkers worden geholpen ‘het nieuwe normaal’ in het hart te sluiten.”

Dit is een partnerbijdrage van Chubb. Bekijk hier een volledig overzicht van hun partnerberichten.

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

Zo helpt de Vereende klanten weer naar een reguliere verzekeraar

De Vereende biedt een vangnet voor situaties waarin het niet mogelijk is om bij een reguliere verzekeraar terecht te kunnen. "Wij vervullen een belangrijke maatschappelijke rol door onverzekerbaarheid tegen te gaan", zegt Martin de Ruijter, senior acceptant bij de Vereende. In dit artikel belicht hij de vangnetfunctie van de organisatie en de ambitie om verzekerden uiteindelijk weer een plek te bieden bij een reguliere verzekeraar.

Insurance Data en Grijpma AsG fuseren

Insurance Data en Grijpma AsG fuseren

Consultancybedrijf voor verzekeraars en intermediairs Grijpma AsG is gefuseerd met databedrijf binnen de verzekeringsbranche Insurance Data.

Klaus M. Przybyla nieuwe CEO MS Amlin Insurance

Klaus M. Przybyla nieuwe CEO MS Amlin Insurance

MSIG Insurance Europe AG (MSIGEU) heeft aangekondigd dat Klaus M. Przybyla per 1 oktober 2024 benoemd zal worden tot CEO van MS Amlin Insurance S.E. (MSAISE), in het kader van de lopende fusie tussen beide bedrijven.

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Hoe gaat de Vereende om met mensen met een betalingsachterstand?

Verzekeraars kunnen, door constructief om te gaan met klanten met betalingsproblemen, eraan bijdragen dat de financiële problemen van deze groep klanten niet groter worden. Verzekeraars kunnen hen soms zelfs juist helpen deze problemen aan te pakken. Hiervoor is een protocol bij betalingsachterstanden opgesteld waarin regels voor verzekeraars in de omgang met klanten met betalingsproblemen zijn opgenomen. Het gaat daarbij onder andere om communicatie en informatievoorziening, afspraken met incassopartners, meewerken aan schuldsanering en weer verzekeren van mensen die een schuldsaneringstraject hebben doorlopen.