U bent als adviseur wellicht wel eens met de volgende vraag van een klant geconfronteerd: “Ben ik verzekerd als ik met mijn auto schade maak op de Nürburgring?” Voor veel autoliefhebbers, en wellicht ook voor uw klant, is dit een item op de bucketlist: met de eigen auto legaal zo hard rijden als je durft, als een autocoureur. Dat kan op de Nordschleife van de Nürburgring in Duitsland.
De Nürburgring Nordschleife is een deel van de oude Nürburgring, een racecircuit in Nürburg in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts dat regelmatig wordt opengesteld voor publiek. Tijdens de zogenoemde Touristenfahrten is dit een ideale locatie om de grenzen van het menselijk kunnen op te zoeken en te testen tot hoever de prestaties van de eigen auto gaan.
Stuur- of remfout
Maar wat nou als uw klant met zijn auto een stuur- of remfout maakt en uit de bocht vliegt, tegen de vangrails aan? Of hij veroorzaakt een aanrijding met een andere auto die op de Nordschleife rijdt. Kan hij dan de schade vergoed krijgen van zijn Nederlandse autoverzekeraar? In de reglementen van de Touristenfahrten staat dat er sprake moet zijn van een verzekerde auto, waarmee je op de Nürburgring Nordschleife gaat rijden. En uiteraard is de auto van uw klant via uw bemiddeling verzekerd bij een Nederlandse verzekeraar. Geen vuiltje aan de lucht dus, zo lijkt het.
Helaas is de kans zeer groot dat deze schades niet onder de dekking van de reguliere autoverzekering vallen. In de polisvoorwaarden van veel Nederlandse verzekeraars zijn namelijk bepalingen opgenomen waarin wordt beschreven in welke (bijzondere) situaties schade niet is verzekerd. Dat kunnen dan toegestane of niet toegestane Wam-uitsluitingen zijn. Eén van die uitsluitingen is deelname aan snelheidsritten of snelheidswedstrijden.
Snelheidsritten of snelheidswedstrijden
Schade veroorzaakt door deelname aan snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden is volgens artikel 4 lid 3 van de Wam een toegestane Wam-uitsluiting. Dit betekent dat de schade die wordt veroorzaakt, niet is gedekt op de verzekering.
Voorwaarde voor de verzekeraar voor het toepassen van toegestane en niet-toegestane Wam-uitsluitingen is wel dat deze uitsluitingen moeten worden genoemd in de polisvoorwaarden. Anders kan die verzekeraar zich niet beroepen op deze uitsluitingen.
Deze bepalingen betekenen dus dat een schade veroorzaakt op de Nürburgring Nordschleife, niet op de autoverzekering is gedekt. En dat kan grote gevolgen hebben. Niet alleen financieel, maar ook persoonlijk.
Als iemand met zijn eigen auto de macht over het stuur verliest op de Nürburgring Nordschleife en hierdoor tegen de vangrails tot stilstand komt, dan is de schade aan de auto op een reguliere cascoverzekering niet gedekt. De wegbeheerder kan de schade aan de vangrails bovendien indienen bij de WA-verzekeraar, maar die verzekeraar zal de schade-uitkering vervolgens gaan verhalen op de schadeveroorzaker. En dat is dan heel vervelend, maar als deze schade beperkt blijft tot materiële schade aan de auto (en de vangrails), is het financiële leed wellicht nog te overzien.
Anders wordt het, wanneer iemand een ongeluk veroorzaakt waarbij hij iemand anders raakt en hij hierbij niet alleen de auto van diegene beschadigt, maar ook letsel toebrengt aan de inzittende(n) van die auto. Dan kan het schadebedrag flink oplopen. En ook dan is er conform de polisvoorwaarden geen verzekeringsdekking op de autoverzekering, niet voor de cascoschade aan de eigen auto, maar ook niet voor de WA-schade aan de andere auto en de inzittende(n).
De stelling ‘Schade veroorzaakt tijdens rijden op de Nürburgring Nordschleife is verzekerd op de autoverzekering’ is dus een fabel. Wil uw klant op een circuit met zijn auto gaan rijden, dan is het dus ten zeerste aan te bevelen om te controleren hoe de verzekering bij de reguliere verzekeraar is geregeld.
Er zijn overigens bij gespecialiseerde partijen wel speciale verzekeringen te koop voor zo’n rit op een circuit.
it is een partnerbijdrage van de Vereende. Bekijk hier een volledig overzicht van al hun partnerberichten.