Jukema (foto) werkt zo’n 30 jaar in de verzekeringswereld. Onder meer als commercieel directeur bij OHRA, directeur business development bij Delta Lloyd en ceo van ABN AMRO Verzekeringen. Sinds juni 2017 is zij lid van de directie van DAS, in 2018 werd zij algemeen directeur. Jukema spreekt op 5 maart tijdens de zesde aflevering van AMvrouwen bij DAS in Amsterdam.
Is het voor een vrouw moeilijk om een toppositie te verwerven en vast te houden bij een verzekeringsbedrijf?
“Het is allereerst een keuze die begint bij jezelf. Of het past in je persoonlijk plan. We hebben in dit land de luxe om dat zelf te bepalen. En als je dan kiest om een leidinggevende positie te ambiëren, dan is het niet vanzelfsprekend dat dit ook lukt. De top van de piramide is smal – dat geldt overigens ook voor mannen. En het wordt daarbij niet makkelijker als je dan niet alles geeft, je niet onderscheidt met leiderschap of vakmanschap of functioneert in een bedrijfsomgeving die ongezond is. Denk aan impliciete vooroordelen die mannen hebben over vrouwen, of de strijd tussen vrouwen onderling die doorstroming naar leidinggevende posities blokkeren, bijvoorbeeld bij herintreding na een zwangerschap.”
Moet je daar als vrouw dan niet meer moeite voor doen dan als man?
“Dat hangt er maar van af. Mannen moeten daar even hard voor werken als vrouwen. We moeten ook niet ontkennen dat vrouwen anders zijn dan mannen. In tal van opzichten. Maar ik wil wegblijven van algemeenheden en opendeuren. Het begint bij jezelf en bij een veilige open werkcultuur. Het is belangrijk dat de top van een onderneming de doorstroming van vrouwen naar de top, en diversiteit in z’n algemeenheid, strategisch agendeert en verankert.”
Bent u blij met het vrouwenquotum voor de raden van commissarissen voor beursgenoteerde bedrijven?
“Ik heb er moeite mee omdat ik denk dat we de grote aantallen die het kabinet beoogt zo niet gaan halen. De schaduwkant is ook dat de indruk kan ontstaan dat iemand op een hoge positie wordt benoemd omdat ze vrouw is. Terwijl het uiteindelijk gaat om de individuele kwaliteit. Dat helpt vrouwen niet, en het is ook nog eens slecht bestuur. Het quotum is wel goed voor de bewustwording om het onderwerp op de directieagenda te krijgen. Als dat lukt, kunnen we pas echt stappen maken.”
Hoe probeert u zelf de positie van vrouwen bij DAS te optimaliseren?
“We hebben een zeer gezonde verhouding man-vrouw binnen DAS, zeg 50/50. Aan de top is dat nog niet zo. Komend jaar gaan we van start met een denktank die in eerste instantie louter bestaat uit vrouwen. Ik wil persoonlijk het net ophalen en weten wat hen nu belemmert om door te kunnen groeien. Is dat een individueel conflict met hun eigen ambities, de onmacht om te gaan met druk in de privésfeer? Zitten er weeffouten in onze eigen organisatie of staan we als collega’s niet onbevangen genoeg ten opzichte van elkaar? Kijk, de hardere factoren zoals gelijke beloning hebben we wel op orde. Maar in die denktank wil ik de softere factoren naar boven halen, zodat je kunt bijsturen en belemmeringen wegnemen. Hoe is de cultuur in ons bedrijf? Hoe kijken vrouwen zonder kinderen aan tegen vrouwen mét kinderen? Er zijn talloze barrières waar we nu nog te weinig grip op hebben als directie.”
Waarom komt die denktank van vrouwen er nu pas?
“Ik werk hier nu tweeënhalf jaar en er lagen andere prioriteiten. Nu de nieuwe DAS-strategie staat kunnen we vanuit de directie aandacht geven aan dit soort waardevolle initiatieven.”
Heeft de benoeming van Jaap Witteveen als chief transformation officer op 1 augustus 2019 iets te maken met de installatie van de denktank?
“Dat was wel een trigger. Jaap is de juiste man op de juiste plek. Natuurlijk hadden we graag de mogelijkheid gehad een vrouwelijke kandidaat te evalueren, maar die was niet beschikbaar. Ook gaf een recent interview in NRC met advocate Charlotte Perquin-Deelen mij nieuwe inspiratie. De onbewuste ‘bias’ die er is ten opzichte van vrouwen is een probleem om door te kunnen groeien. Het weghalen van die ‘softe’ belemmeringen is nu juist inzet van onze DAS denktank.”
Hoe krijg je meer vrouwen aan de top in de verzekeringsbranche?
“Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat werken in de verzekeringswereld heel erg leuk, interessant en maatschappelijk relevant is. Dat beeld moeten we vooral als branche uitdragen. Het is aan directies van de verzekeringsbedrijven om leiderschap te tonen en de doorstroming van vrouwen intelligent te verankeren in een bedrijfsomgeving waar iedereen open naar elkaar wil zijn, geen vooroordelen leven en iedere vrouw een goede vakvrouw kan worden binnen haar eigen plan.”
Netwerkevent AMvrouwen 5 maart bij DAS Amsterdam
Zorg dat je erbij bent!
AMvrouwen is dé ontmoetingsplek voor vrouwelijke managers in de financiële dienstverlening én voor vrouwen die een toppositie nastreven.
Sprekers zijn dit jaar zijn onder anderen Lidwien Suur (Achmea), Hanneke Jukema (DAS), Tanja van der Lippe (Universiteit Utrecht) en Marry de Gaay Fortman (Houthoff Advocaten).
Vrouwen naar de top
Tanja is als hoogleraar Sociologie verbonden aan de Universiteit Utrecht. Zij heeft uitgebreid gepubliceerd over arbeid en zorg van mannen en vrouwen, tijd en tijdsdruk in een vergelijkend perspectief en arbeidsmarktongelijkheden tussen mannen en vrouwen. Marry is als topadvocate verbonden aan Houthoff en was voorheen voorzitter van Topvrouwen.nl, een stichting die ijvert voor een snellere doorstroom van vrouwen naar de top van het bedrijfsleven. Lidwien is lid van de Raad van Bestuur van Achmea en Hanneke Jukema algemeen directeur van de DAS Holding.
Informatie en tickets
Mis dit event niet, de inschrijvingen stromen op dit moment binnen en de ruimte is beperkt! Meer informatie en tickets: Ga naar Vrouwen.amweb.nl